O – Organiczne wyniki wyszukiwania (Encyklopedia Marketingu)

O – Organiczne wyniki wyszukiwania (Encyklopedia Marketingu)
Czym są organiczne wyniki wyszukiwania? Jaka jest ich definicja? Aby przybliżyć wam to i wiele innych zagadnień stworzyliśmy encyklopedię pojęć marketingowych. Poniżej kolejne hasło.
O autorze
3 min czytania 2016-07-25

1. Grzegorz Strzelczyk, Starszy specjalista ds. pozycjonowania, widzialni.pl
2. Wojciech Bogusz, Specjalista ds. SEO, Grupa TENSE
3. Jacek Tkaczuk, SEO Director, Bluerank
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu > 

Organiczne wyniki wyszukiwania

[Grzegorz Strzelczyk:] Organiczne wyniki wyszukiwania są właściwą częścią wyników wyszukiwania, czyli rezultatu zwróconego przez wyszukiwarkę internetową dla zapytania zadanego jej przez użytkownika.

Przeważnie występują w wynikach wyszukiwania wspólnie z linkami sponsorowanymi, czyli płatnymi reklamami, np. Google AdWords oraz innymi treściami generowanymi przez wyszukiwarkę, jak Graf Wiedzy w wyszukiwarce Google lub mapy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Organiczne, inaczej naturalne wyniki wyszukiwania, są tym czymś, co chce otrzymać użytkownik wyszukiwarki internetowej po wprowadzeniu do niej konkretnego zapytania. Składające się na nie strony internetowe i ich kolejność, są ustalane na podstawie działania wielu algorytmów, które oceniają strony, znalezione przez roboty indeksujące. Strony te są oceniane pod kątem zawartości, a na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania, dla danego zapytania, prezentowane są te, które w skutek działania algorytmów wyszukiwarki, zostały uznane za najlepiej mu odpowiadające.

Działania zmierzające do podniesienia pozycji, zajmowanej przez dany serwis internetowy w organicznych wynikach wyszukiwania, to pozycjonowanie stron internetowych, będące bardzo istotnym elementem marketingu internetowego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Organiczne wyniki wyszukiwania to lista serwisów internetowych, na której każdy z nich jest prezentowany przynajmniej przy pomocy wyróżnionego tytułu, adresu strony oraz krótkiego (ok. 150 znakowego) opisu. W tytule oraz opisie pogrubione są poszczególne słowa kluczowe pochodzące z zapytania, o ile w nich występują. Oprócz wspomnianego opisu, w organicznych wynikach wyszukiwania dodatkowo mogą znajdować inne elementy, np.: zdjęcie, ocena, informacja oznaczona za pomocą markera danych w narzędziu Google Search Console i wiele informacji specyficznych dla różnych zawartości stron internetowych, np.: data powstania artykułu lub czas potrzebny do przyrządzenia potrawy, w przypadku przepisów kulinarnych; cena produktu w sklepie, odnośniki do innych podstron serwisu itd. Często pierwszy wynik organicznych wyników wyszukiwania jest rozbudowany o odnośniki do różnych podstron danego serwisu wraz z krótkim opisem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Organiczne wyniki wyszukiwania różnią się wizualnie od innych elementów zwracanych przez wyszukiwarkę dla danego zapytania, w szczególności od wyników płatnych. Badania pokazały jednak, że coraz większy odsetek młodych osób nie odróżnia organicznych wyników wyszukiwania od płatnych reklam.

 

Autor definicji:

Grzegorz Strzelczyk
Starszy specjalista ds. pozycjonowania, widzialni.pl

W branży SEO od 2012 roku. W firmie widzialni.pl zajmuje się głównie technicznymi aspektami optymalizacji serwisów internetowych pod kątem ich pozycjonowania.

 

[Wojciech Bogusz:] Organicznymi wynikami wyszukiwania lub wynikami naturalnymi nazywamy bezpłatne linki do stron internetowych, które znajdziemy w wyszukiwarkach internetowych. Wyniki wyszukiwania uzależnione są od wpisanego zapytania, a pozycje – ustalane według algorytmu.

Warto pamiętać, że wyszukiwarka internetowa to nie tylko Google. W Rosji sporą część rynku zajmuje Yandex, zaś w USA dużo do powiedzenia mają Bing i Yahoo! Każda wyszukiwarka to inny algorytm oceny stron internetowych, a co za tym idzie – inne organiczne wyniki wyszukiwania.

Wyniki organiczne bezpłatne tylko w teorii?

W teorii wszystkie definicje dostępne w sieci są bezpłatne. Koniec końców – nie ponosimy kosztów za korzystanie z wyszukiwarki czy wyświetlanie naszych serwisów w wynikach. W praktyce często jednak płacimy firmom pozycjonującym za tzw. TOP10, czyli 10 pierwszych wyników na dane zapytanie. Oczywiście, o ile mamy dobrze zoptymalizowaną stronę pod kątem SEO i posiadamy wysokiej jakości treści, możemy mieć nadzieję, że strona będzie widoczna w wynikach wyszukiwarki dla niektórych zapytań. Często jednak w naszej branży będzie działać już konkurencja, która nie pozostawi tej kwestii przypadkowi i z którą nie będziemy w stanie konkurować bez nawiązania współpracy z firmą pozycjonującą.

Dlaczego wyniki organiczne są tak cenne?

Wyniki organiczne (oczywiście przy odpowiednio ukierunkowanych działaniach) są jednymi z najlepiej konwertujących źródeł pozyskiwania ruchu na stronie. Natomiast, jeśli nie prowadzą do konwersji bezpośrednio, to często są czynnikiem wspomagającym konwersję, np. przy zastosowanym remarketingu. W skrócie: wyniki organiczne są jednym z najważniejszych kroków przy planowaniu strategii marketingowej w Internecie. Można to zauważyć na poniższym wykresie (źródło: searchengineland.com). Szczególnie wyróżnia się kategoria usług biznesowych, gdzie około 73% ruchu na stronie to zasługa wyników organicznych.


Źródło: searchengineland.com/4-reasons-organic-better-230003

Wyniki organiczne PRAWIE dla każdego

Czy wyniki organiczne są dobrym rozwiązaniem dla każdego? Prawie! Jeśli planujesz biznes długoterminowy, nie możesz przejść obok tego zagadnienia obojętnie. Inaczej sprawa ma się przy okazji eventów i akcji krótkoterminowych, ponieważ znalezienie się w TOP10 wyników wyszukiwania to przeważnie kilka tygodni działania. W przypadku niektórych rodzajów wydarzeń czy akcji promocyjnych warto raczej skupić się na źródłach ruchu, które będą w stanie działać „od ręki”.

 

Autor definicji:

Wojciech Bogusz
Specjalista ds. SEO, Grupa TENSE

 

 

 

[Jacek Tkaczuk:] Lista stron www podawana przez wyszukiwarkę jako odpowiedź na zapytanie użytkownika. W przeciwieństwie do płatnych wyników wyszukiwania reklamodawcy nie mają możliwości bezpośredniego wpływania na pozycje zajmowane w rankingu. Na kolejność stron mają jedynie wpływ kryteria oceniane przez algorytmy wyszukiwarki, takie jak jakość strony i całej domeny, dopasowanie treści podstrony do wyszukiwanej frazy, liczba i jakość linków zwrotnych prowadzących do witryny oraz wiele innych.

 

Autor definicji:

Jacek Tkaczuk
SEO Director, Bluerank

 

Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >