Pracują, żeby żyć, a nie żyją, żeby pracować: Nowe ogólnoświatowe badanie przeczy obowiązującym przekonaniom na temat stosunku Pokolenia Y do pracy

Ogólnoświatowe badanie przeprowadzone przez Sage dotyczące motywacji i rodzajów osobowości wśród młodych przedsiębiorców.
O autorze
3 min czytania 2016-07-25

Najważniejsze wnioski:

  • Badanie przeprowadzone w 16 krajach wskazuje, że wśród przedsiębiorców z Pokolenia Y można wyróżnić pięć różnych rodzajów osobowości.
  • Dzięki badaniu poznajemy wskazówki, jak zatrudniać i angażować tych młodych, ambitnych ludzi oraz jak prowadzić z nimi interesy.
  • Pośród badanych 61% zdecydowałoby się na niższe dochody, aby pozostawać w zgodzie ze swoimi wartościami; wielkość tej grupy rośnie do 78% w RPA, 71% w USA i 72% w Singapurze.
  • Dwóch na trzech respondentów (66%) twierdzi, że życie jest ważniejsze niż praca. Największe rozbieżności w tej kategorii odnotowano w Hiszpanii (79% vs. 21%), Portugalii (75% vs. 25%) i Francji (65% vs. 35%).
  • Co trzecia osoba w badanej grupie (34%) dąży do tego, aby być panem własnego losu; natomiast zarabianie pieniędzy jest celem dla 21% z nich.
  • Działanie dla dobra społeczności jest szczególnie ważne dla respondentów z RPA (80%) i Brazylii (81%).

Młodych przedsiębiorców motywują: pragnienie osiągnięcia niezależności, wiara w dobro na rzecz społeczeństwa oraz satysfakcja z pracy. Tak wynika z raportu Chodź ze mną przygotowanego przez Sage, obejmującego główne cechy charakterystyczne, postawy i zachowania przedsiębiorców z Pokolenia Y na całym świecie. 

Wbrew powszechnie panującym uogólnieniom na temat zachowań przedstawicieli tej generacji badanie wskazuje, że młodzi liderzy biznesu wykazują różne cechy, które można przyporządkować do pięciu rodzajów osobowości pracowniczej:

  • Zasadniczy planiści — charakteryzują się skrajnie metodycznym podejściem do pracy, lubią ostrożne planować swoją drogę do sukcesu. Ambicjonalność nie pozwala im niczego traktować zbyt dosłownie i sprawia, że zawsze zadają wiele pytań. 
  • Zapaleni spece od IT — uwielbiają swoją pracę i nie mogą znieść myśli o bezczynności; wierzą w moc i skuteczność innowacyjnej technologii, która zapewnia im przewagę nad konkurencją. Są przekonani, że z pomocą technologii opracują odpowiednią ofertę dla obecnych i przyszłych klientów. 
  • Naturalni odkrywcy — niefrasobliwi; uwielbiają to, co nieznane, a także odkrywanie dziewiczych lądów. Kierują się intuicją i upierają przy swoim. Niezwykle istotne znaczenie ma dla nich nowoczesny image, a także pozostawienie po sobie spuścizny. 
  • Prawdziwi zdobywcy — zaradni, ale zazwyczaj twierdzą, że w dążeniu do sukcesu polegają na technologii. Ich podejście do pracy i do podejmowania decyzji to połączenie intuicji i bardziej metodycznej postawy. 
  • Poszukiwacze wrażeń — łatwo się nudzą i nieustannie szukają kolejnych wyzwań; zupełnie nie dbają o zachowanie pozorów. Najlepiej pracują w grupie; uważają, że pozytywne oddziaływanie na społeczeństwo jest przereklamowane. 

Wśród bardziej ogólnych trendów wynikających z badania znalazło się pragnienie wywarcia pozytywnego wpływu. Na tle innych krajów działanie dla dobra społeczności jest szczególnie ważne dla młodych przedsiębiorców z RPA (80%) i Brazylii (81%). Respondenci ze Szwajcarii (24%), Australii (20%) i Francji (19%) uważają, że to satysfakcja z pracy sprawia, iż wstają rano z łóżka; natomiast 34% spośród badanych stwierdziło, że założyło własną działalność, aby być panami własnego losu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jeśli chodzi o zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą, 66% badanych wyżej ceni pracę. Dla respondentów z Brazylii (71%), Australii (70%), Belgii (70%), Singapuru (73%) i ze Szwajcarii (70%) priorytetem jest zmniejszenie liczby godzin spędzanych w pracy oraz wczesne przejście na emeryturę.

Spośród badanych 62% uważa, że zostaną „seryjnymi” przedsiębiorcami, zakładając więcej niż jedną firmę. Natomiast 52% twierdzi, że spowodowane jest to wielością pomysłów, którymi chcą się dzielić ze światem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kriti Sharma, Dyrektor ds. zarządzania produktem (telefony komórkowe) w Sage wyjaśnia: „Sama jestem przedsiębiorcą z Pokolenia Y, dlatego wiem z pierwszej ręki, że ta grupa rewolucjonizuje rynek. Odrzucamy zastane schematy pracy i wykorzystujemy technologię na własną korzyść. Patrzymy na działalność przez nowe okulary. Jesteśmy skłonni ciężko pracować, ale chcemy zachować elastyczność w zakresie tego jak, kiedy i z kim prowadzimy interesy”.   

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Przedsiębiorcy z Pokolenia Y mają do odegrania niezwykle ważną rolę w gospodarce start-upów. To oni w błyskawicznym tempie kształtują współczesny rynek miejsc pracy” — wyjaśnia Stephen Kelly, Dyrektor generalny Sage. „Ale w ich przypadku nie sprawdza się jednolity stereotyp. Nasze badanie pokazuje, że młodzi przedsiębiorcy dzielą się na różne kategorie, dla których charakterystyczne są określone nadzieje, lęki, obawy i sposoby pracy. To będzie nowe pokolenie liderów biznesu, bohaterów gospodarki. Zrozumienie, co dzisiaj jest ich siłą napędową, stanowi dla nas ogromną wartość na przyszłość. Dotyczy to osób, które chcą z nimi współpracować, kupować od nich, zatrudniać ich oraz tworzyć zasady, które pozwolą im się rozwijać”.

Pełny tekst raportu, w tym dane statystyczne oraz pełną analizę pięciu rodzajów osobowości można znaleźć na stronie.