Najważniejsze wnioski:
- Badanie przeprowadzone w 16 krajach wskazuje, że wśród przedsiębiorców z Pokolenia Y można wyróżnić pięć różnych rodzajów osobowości.
- Dzięki badaniu poznajemy wskazówki, jak zatrudniać i angażować tych młodych, ambitnych ludzi oraz jak prowadzić z nimi interesy.
- Pośród badanych 61% zdecydowałoby się na niższe dochody, aby pozostawać w zgodzie ze swoimi wartościami; wielkość tej grupy rośnie do 78% w RPA, 71% w USA i 72% w Singapurze.
- Dwóch na trzech respondentów (66%) twierdzi, że życie jest ważniejsze niż praca. Największe rozbieżności w tej kategorii odnotowano w Hiszpanii (79% vs. 21%), Portugalii (75% vs. 25%) i Francji (65% vs. 35%).
- Co trzecia osoba w badanej grupie (34%) dąży do tego, aby być panem własnego losu; natomiast zarabianie pieniędzy jest celem dla 21% z nich.
- Działanie dla dobra społeczności jest szczególnie ważne dla respondentów z RPA (80%) i Brazylii (81%).
Młodych przedsiębiorców motywują: pragnienie osiągnięcia niezależności, wiara w dobro na rzecz społeczeństwa oraz satysfakcja z pracy. Tak wynika z raportu Chodź ze mną przygotowanego przez Sage, obejmującego główne cechy charakterystyczne, postawy i zachowania przedsiębiorców z Pokolenia Y na całym świecie.
Zobacz również
Wbrew powszechnie panującym uogólnieniom na temat zachowań przedstawicieli tej generacji badanie wskazuje, że młodzi liderzy biznesu wykazują różne cechy, które można przyporządkować do pięciu rodzajów osobowości pracowniczej:
- Zasadniczy planiści — charakteryzują się skrajnie metodycznym podejściem do pracy, lubią ostrożne planować swoją drogę do sukcesu. Ambicjonalność nie pozwala im niczego traktować zbyt dosłownie i sprawia, że zawsze zadają wiele pytań.
- Zapaleni spece od IT — uwielbiają swoją pracę i nie mogą znieść myśli o bezczynności; wierzą w moc i skuteczność innowacyjnej technologii, która zapewnia im przewagę nad konkurencją. Są przekonani, że z pomocą technologii opracują odpowiednią ofertę dla obecnych i przyszłych klientów.
- Naturalni odkrywcy — niefrasobliwi; uwielbiają to, co nieznane, a także odkrywanie dziewiczych lądów. Kierują się intuicją i upierają przy swoim. Niezwykle istotne znaczenie ma dla nich nowoczesny image, a także pozostawienie po sobie spuścizny.
- Prawdziwi zdobywcy — zaradni, ale zazwyczaj twierdzą, że w dążeniu do sukcesu polegają na technologii. Ich podejście do pracy i do podejmowania decyzji to połączenie intuicji i bardziej metodycznej postawy.
- Poszukiwacze wrażeń — łatwo się nudzą i nieustannie szukają kolejnych wyzwań; zupełnie nie dbają o zachowanie pozorów. Najlepiej pracują w grupie; uważają, że pozytywne oddziaływanie na społeczeństwo jest przereklamowane.
Wśród bardziej ogólnych trendów wynikających z badania znalazło się pragnienie wywarcia pozytywnego wpływu. Na tle innych krajów działanie dla dobra społeczności jest szczególnie ważne dla młodych przedsiębiorców z RPA (80%) i Brazylii (81%). Respondenci ze Szwajcarii (24%), Australii (20%) i Francji (19%) uważają, że to satysfakcja z pracy sprawia, iż wstają rano z łóżka; natomiast 34% spośród badanych stwierdziło, że założyło własną działalność, aby być panami własnego losu.
Jeśli chodzi o zachowanie równowagi między życiem prywatnym a pracą, 66% badanych wyżej ceni pracę. Dla respondentów z Brazylii (71%), Australii (70%), Belgii (70%), Singapuru (73%) i ze Szwajcarii (70%) priorytetem jest zmniejszenie liczby godzin spędzanych w pracy oraz wczesne przejście na emeryturę.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Spośród badanych 62% uważa, że zostaną „seryjnymi” przedsiębiorcami, zakładając więcej niż jedną firmę. Natomiast 52% twierdzi, że spowodowane jest to wielością pomysłów, którymi chcą się dzielić ze światem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kriti Sharma, Dyrektor ds. zarządzania produktem (telefony komórkowe) w Sage wyjaśnia: „Sama jestem przedsiębiorcą z Pokolenia Y, dlatego wiem z pierwszej ręki, że ta grupa rewolucjonizuje rynek. Odrzucamy zastane schematy pracy i wykorzystujemy technologię na własną korzyść. Patrzymy na działalność przez nowe okulary. Jesteśmy skłonni ciężko pracować, ale chcemy zachować elastyczność w zakresie tego jak, kiedy i z kim prowadzimy interesy”.
„Przedsiębiorcy z Pokolenia Y mają do odegrania niezwykle ważną rolę w gospodarce start-upów. To oni w błyskawicznym tempie kształtują współczesny rynek miejsc pracy” — wyjaśnia Stephen Kelly, Dyrektor generalny Sage. „Ale w ich przypadku nie sprawdza się jednolity stereotyp. Nasze badanie pokazuje, że młodzi przedsiębiorcy dzielą się na różne kategorie, dla których charakterystyczne są określone nadzieje, lęki, obawy i sposoby pracy. To będzie nowe pokolenie liderów biznesu, bohaterów gospodarki. Zrozumienie, co dzisiaj jest ich siłą napędową, stanowi dla nas ogromną wartość na przyszłość. Dotyczy to osób, które chcą z nimi współpracować, kupować od nich, zatrudniać ich oraz tworzyć zasady, które pozwolą im się rozwijać”.
Pełny tekst raportu, w tym dane statystyczne oraz pełną analizę pięciu rodzajów osobowości można znaleźć na stronie.