Jakie perspektywy rozwoju ma reklama DOOH w Polsce?
Perspektywy są obiecujące. DOOH jest nowym medium w Polsce i klienci mają do niego jeszcze dość ostrożny stosunek, sprawdzając na początek standardowe możliwości. Działając w tym sektorze reklamy, wiemy jak wyglądają rynki DOOH w innych krajach i jak mocno tam rozwija się to medium. Przyglądamy się także podejściu klientów korzystających z tej formy reklamy w Polsce. Analizujemy ich opinie oraz śledzimy wydatki jakie przeznaczają na digital OOH. Obserwujemy trendy i rozwój technologii, który ma również duże znaczenie dla rozwoju cyfrowej reklamy zewnętrznej. Analiza tych elementów z każdym dniem utwierdza nas w przekonaniu, że DOOH w Polsce będzie dynamicznie się rozwijał. Klienci wykazują duże zainteresowanie możliwościami np.: geotargetowaniem, łączeniem online’u z offline’em czy interaktywnością medium – o czym świadczą tego typu realizacje. To pokazuje, że rynek reklamy potrzebuje i szuka czegoś nowego i świeżego. DOOH bardzo dobrze sprawdza się w tej roli.
Zobacz również
Jak Pan ocenia zainteresowanie i podejście polskiej branży reklamowej do DOOH?
Tak jak wspomniałem, zainteresowanie jest bardzo duże, ale w Polsce wciąż jeszcze zmagamy się z wieloma problemami. Przede wszystkim możliwości DOOH nie są powszechnie znane. Rynek wymaga edukacji i przykładów konkretnych realizacji. Dlatego tak ważna jest ekspercka współpraca firm działających w tym sektorze. Mam tu na myśli dzielenie się wiedzą, testowanie różnych możliwości czy też badanie polskiego rynku DOOH. Trzeba o tym mówić, trzeba pisać, trzeba pokazywać możliwości, bo potencjał reklamowy tego medium jest naprawdę ogromy.
Czasem spotykamy się z negatywnym podejściem do reklamy DOOH i padają różne argumenty dotyczące skuteczności czy charakteru medium. Co może być tego przyczyną?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Tak, to prawda, czasem rzeczywiście słyszę takie opinie podczas spotkań. Przyczyn jest wiele. DOOH jest nadal odbierany jako innowacja – nie do końca jeszcze poznana, trochę nieprzewidywalna i cały czas w trakcie rozwoju. Ponadto, w Polsce DOOH nie funkcjonuje w budżetach domów mediowych jako osobna kategoria, co powoduje, że występuje trudność z klasyfikacją tego typu kampanii. Ponadto badania – o DOOH klienci często mówią, że jest medium nieoczywistym i trudno zweryfikować jego wpływ na odbiorcę oraz skuteczność. Starając się odpowiedzieć na te potrzeby, podjęliśmy się realizacji takiego badania, rozpoczynając w sierpniu projekt pt.: Pierwsze badanie polskiego rynku DOOH. Na początek chcemy zbadać branżę i jej podejście do tej formy reklamy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Czy może Pan coś więcej opowiedzieć o tym projekcie?
Chcemy poznać opinię specjalistów z branży na temat cyfrowej reklamy zewnętrznej. Zależy nam, aby dowiedzieć się, jakie są oczekiwania oraz jak branża ocenia potencjał wykorzystania i rozwoju DOOH. Badanie dedykujemy przede wszystkim specjalistom z domów mediowych czy działów marketingu. Dzięki zebranym odpowiedziom stworzymy raport, który pozwoli poznać podejście ekspertów do DOOH. Badanie realizujemy techniką ankiety internetowej – kwestionariusz składa się z 28 pytań, które dotyczą tylko reklamy digital OOH. Chcemy dostarczać polskiemu rynkowi odpowiednich danych i wiedzy, bo jesteśmy przekonani, że to przyczyni się do szybszego rozwoju cyfrowej reklamy.
Może Pan podzielić się już pierwszymi wnioskami?
Wielu specjalistów, partnerów i patronów medialnych wspiera nasze działania. Bieżąca analiza pozwala nam już wyciągać pierwsze wnioski, ale jest jeszcze za wcześnie aby, o nich mówić. Korzystając jednak z okazji zapraszam serdecznie wszystkich ekspertów z branży reklamowej do wypełniania kwestionariusza na www.badaniadooh.pl. Jest na to szansa do końca września. Im więcej uzupełnionych ankiet pozyskamy, tym pełniej będziemy w stanie pokazać perspektywę rynku DOOH z pozycji ekspertów branży reklamowej w Polsce.
Czy realizowane badanie przyczyni się do efektywniejszego wykorzystywania DOOH?
Nasze badanie jest tylko jedną z dróg. Potrzebna jest edukacja i szeroka współpraca wielu podmiotów w kwestii doskonalenia narzędzi, standaryzacji rynku i technologii oraz kreatywność w wykorzystywaniu możliwości DOOH. Równoległa realizacja tych działań będzie przekładać się na efektywniejsze wykorzystywanie możliwości cyfrowej reklamy OOH.
Co wyróżnia DOOH na tle innych mediów?
Z pewnością innowacyjność, możliwości oraz technologia łączenia działań online z tymi realizowanymi w przestrzeniach OOH. Także możliwość angażowania odbiorcy i real time marketing – pozwalający szybko dostosowywać treści do kontekstu. Jest to także jedyne medium, które w przestrzeniach miast może w sposób dynamiczny kreować komunikaty reklamowe kierowane do konkretnych grup docelowych.
Czego potrzebuje branża reklamowa, aby przekonać się do DOOH na tyle, by przeznaczać na to medium większe budżety?
Przede wszystkim czasu na poznanie możliwości. Ważna jest także uporządkowana i ustandaryzowana oferta oraz badania polskiego DOOH. Istotne są także inspiracje w postaci konkretnych realizacji oraz przede wszystkim rozwój rynku narzędzi i technologii. Jako MyLED staramy się prowadzić wszystkie te działania i jesteśmy przekonani, że z roku na rok DOOH będzie rozwijał się w Polsce coraz prężniej.
O rozmówcy:
Grzegorz Śliwa
CEO MyLED – firmy, która stworzyła system online do planowania i realizacji ogólnopolskich kampanii DOOH. Posiada wieloletnie doświadczenie w branży reklamowej zdobyte podczas organizacji i realizacji licznych kampanii, wykorzystujących różne media i kanały komunikacji. W MyLED odpowiada za kontakt z media plannerami i marketerami z agencji reklamowych i domów mediowych, a także organizuje i zarządza działem sprzedaży.