który przygotował serwis MarketingMiejsca.com.pl.
Bezpłatny raport „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów” prezentuje wybrane działania promocyjne samorządów realizowane w roku 2015 i w pierwszym półroczu roku 2016. Ponadto został on wzbogacony o komentarze kilkunastu osób na co dzień odpowiadających za działania promocyjne w miastach i regionach.
Zobacz również
– Analizuję branżę marketingu miejsc już od niemal dekady. Przygotowany przeze mnie raport niezwykle wyraźnie pokazuje, że branża ulega ciągłej profesjonalizacji – przyznaje Robert Stępowski, ekspert ds. marketingu terytorialnego i autor raportu. – Samorządowcy coraz chętniej sięgają po efektywne narzędzia promocji takie jak city placement, czy różnego rodzaju działania w internecie od klasycznych kampanii, po angażujące użytkowników w social media, również przy wykorzystaniu influencerów, czyli nowych celebrytów – dodaje Stępowski.
Z opinią tą zgadza się również Krystyna Hartenberger – Pater, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej: – Marketing terytorialny w Polsce bardzo ewoluuje, dojrzewa ale również mocno się specjalizuje. Uniwersalny przekaz nie istnieje. Nie ma tez jednego idealnego produktu dla każdego dlatego ważne jest aby określić swoje mocne strony i zidentyfikować klienta na jakim nam zależy.
Jak się okazuje, jednym z najchętniej wykorzystywanym przez samorządowców – zarówno do promocji zewnętrznej, jak i wewnętrznej – narzędziem są eventy od kulturalno-rozrywkowych po sportowe.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Wrocław to jedno z pierwszych miast w Polsce, które konsekwentnie, od wielu już lat wykorzystuje wydarzenia w budowaniu swojej marki – przyznaje Wioletta Samborska, dyrektor Biura Promocji Miasta i Turystyki. – ESK we Wrocławiu to rozpisany na kilka lat, z kulminacją w 2016 roku, program składający się z kilkuset projektów, w skład których wchodzi kilka tysięcy wydarzeń artystycznych, festiwali, koncertów i imprez w przestrzeni miejskiej oraz zestaw programów społecznych, kulturalnych i edukacyjnych skierowanych dla mieszkańców Wrocławia – dodaje Samborska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Często jednak samorządy stawiają również na organizację lub współorganizację wydarzeń gospodarczo-biznesowych. Samorządy aktywnie włączają się w organizację takich wydarzeń jak: Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach, Forum Ekonomiczne w Krynicy, ale i mniejsze, których organizatorami są już same województwa jak np.: województwo łódzkie, które organizuje: Europejskie Forum Gospodarcze, Kongres Biogospodarki, a także Forum Promocji Województwa.
Piotr Wachowicz ze szczecińskiego ratusza mówi krótko: – Polecam wydarzenia. To chyba najprostszy sposób na tzw. promowanie miejsc. Wydarzenia mają trzy zasadnicze zalety: mogą być fajną ofertą dla mieszkańców, mogą budować dumę z miejsca, gdy są wyjątkowe lub spektakularne stanowią atrakcję dla gości.
Jednym z najmniej agresywnych, a jednocześnie angażujących i wzbudzających emocje narzędzi promocji miast, regionów i atrakcji turystycznych, jest bez wątpienia city placement, czyli lokowanie ich w filmie lub serialu.
W 2015 roku Województwo Dolnośląskie razem z Telewizją Polską rozpoczęło współpracę przy produkcji dwunastoodcinkowego serialu kryminalnego pt. „Komisja morderstw”, którego akcja rozgrywa się na Dolnym Śląsku. Serial na antenie TVP 2 będziemy mogli oglądać jesienią tego roku.
W nowych produkcjach filmowych pojawi się również Gdańsk i Lublin. – Lokowanie produktu w filmach, literaturze to nie tylko znacznie bardziej wiarygodny wg badań, ale również bardziej efektywny marketing miejsc niż tradycyjna reklama prasowa, telewizyjna czy outdoor. Dostarcza mnóstwo emocji związanych z losami bohaterów na barwnym tle miasta, zachęca też do przyjazdu, przejścia ich śladami, poczucia klimatu miejsca – przekonuje Anna Zbierska, dyrektor Wydziału Promocji, Informacji i Komunikacji Społecznej gdańskiego Urzędu Miasta.
Samorządy coraz chętniej sięgają również po działania w internecie. Jednym z nowych narzędzi, po które zaczynają sięgać samorządy jest współpraca z influencerami, czyli blogerami, vlogerami, czy też osobami posiadającymi dużą społeczność na Instagramie, czy Snapchacie. Z efektów współpracy z nowymi liderami opinii zadowolone jest m.in. województwo łódzkie, które ma za sobą już współpracę z blogerem Znaj Kraj oraz influencerkami siostrami Bukowskimi.
– Być może nie ma jeszcze zbyt wielu niestandardowych działań wykorzystujących choćby urządzenia mobilne, czy wiedzę o użytkownikach, którą posiadamy dzięki Big Date, co pozwala na bardzo efektywne targetowanie przekazu promocyjnego, do bardzo dokładnie zdefiniowanej grupy docelowej, ale jestem przekonany, że z czasem i takich działań będzie przybywać – tłumaczy ekspert Robert Stępowski.
Kolejny raport „Najlepsze działania promocyjne polskich miast i regionów” zostanie wydany pod koniec pierwszego kwartału 2017 roku. Samorządy, a także Regionalne i Lokalne Organizacje Turystyczne, które chciałyby nieodpłatnie zaprezentować swoje działania, mogą wysyłać ich opis na adres: [email protected] – po ich analizie, najlepsze zostaną opublikowane w kolejnej edycji raportu pod merytoryczna redakcją Roberta Stępowskiego, eksperta ds. marketingu terytorialnego i autora kilku książek poświęconych tej tematyce.
Aktualny raport można bezpłatnie pobrać z www.MarketingMiejsca.com.pl
Partnerami raportu są: WP i Pismo Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA.