…wiedzy i kompetencji.
Żyjemy w czasach tzw. rynku pracownika, co oznacza, że to kandydaci do pracy rozdają karty. To oni stawiają warunki, mówią o swoich wymaganiach i – zwłaszcza Ci młodzi – oczekują elastycznego czasu pracy, swobody, satysfakcjonującego wynagrodzenia i wielu innych korzyści. Jednak jest coś, przed czym nikt nie ucieknie, nawet najbardziej rozpieszczani przez rynek pracownicy. To efekty. To za nie przede wszystkim są rozliczani, zwłaszcza jeśli swoją karierę postanowili związać z marketingiem. Skuteczność działań marketera określa jego wartość dla pracodawcy. Skuteczność ta zaś zależy przede wszystkim od umiejętności przystosowania się do coraz to nowych wytycznych rynku.
Zobacz również
Co działa dziś, nie będzie działać zawsze
Content marketing, marketing automation, personalizacja, e-mail marketing, social media marketing, growth hacking – przypomnij sobie, kiedy po raz pierwszy usłyszałeś o tych narzędziach i metodach działań. Nie było to nagłe odkrycie jakiegoś marketera, ale efekt konkretnych zmian czy wdrożeń na globalnym rynku. Związany z tym, co podyktowały algorytmy Google’a czy Facebooka, z nowymi funkcjonalnościami w mediach społecznościowych, ze zmianami działań w świecie online czy postępem technologicznym. Przykładowo kilka lat temu najważniejsze było pozycjonowanie i tworzenie naszpikowanych słowami kluczowymi tekstów, które pojawiały się wysoko w wynikach wyszukiwarek, tzw. SERP-ach. Gdy internet został zapełniony mało istotnymi treściami, które podbijały pozycję firmy w Google’u, gigant z Mountain View zmienił zasady gry i zaczął oczekiwać od firm publikacji wartościowych treści, przyjaznych i użytecznych dla odbiorców. Jaki będzie kolejny wymóg? Kolejny algorytm? Kolejne wyzwanie dla marketerów? Nikt dziś nie może być tego pewien. Dodatkowo sprawę tę utrudnia pędzący rozwój technologii, która niemalże codziennie przynosi również marketerom nowe rozwiązania, a konsumentom nowe sposoby komunikacji, konsumpcji treści, dotarcia do marki czy nowe ścieżki zakupu. Dlatego też niezależnie od wykształcenia, zebranych wcześniej doświadczeń czy wykorzystywanych uprzednio narzędzi, jeśli nie dostosujesz się do rynkowych nowości, Twoje działania przestaną mieć jakiekolwiek znaczenie w świecie marketingu. A Twoja wartość na rynku pracy drastycznie spadnie.
Oczekiwania rynku
Kreatywność, umiejętności analityczne, znajomość trendów i najważniejszych narzędzi, wiedza na temat rynku – to oczekiwania wobec marketerów, które jako pierwsze pojawiają się w artykułach umieszczanych na różnorodnych portalach rekrutacyjnych. W kategorii „wiedza” nie chodzi tylko o ogólną świadomość, np. jacy influencerzy są obecnie na topie czy jaki rodzaj treści wzbudza największe zaangażowanie w mediach społecznościowych. Już nawet na rozmowie kwalifikacyjnej mogą paść pytania, które sprawdzają poziom wiedzy o marketingu; pokazują, czy kandydat śledzi na bieżąco wszystkie trendy, czy wie, jak w praktyce działają poszczególne narzędzia, czy posiada umiejętności analizy oraz czy ma szersze spojrzenie na obraz całej branży. Przy szczegółowych pytaniach, takich jak chociażby o realizację kampanii na Facebooku czy Instagramie krok po kroku, o narzędzia do analizy zachowań klientów czy też pomysły danego kandydata na zdobywanie leadów zarówno w mediach społecznościowych, jak i poza nimi, odpowiedź nie powinna brzmieć „nie wiem”. Bo to właśnie tego typu działania stanowią dzisiaj dużą część pracy marketerów.
Lifelong learning
Koncepcja nauki przez całe życie jest popularna nie tylko w sferze marketingu. To ważny aspekt całej strategii edukacyjnej Unii Europejskiej, która rozumiejąc zmiany na rynku i szybką dezaktualizację wiedzy i kompetencji w cyfrowym świecie, zachęca do nieustannego rozwoju. Według tych założeń nauka to nie tylko priorytet dla osób młodych, to zobowiązanie wobec każdego, kto chce się odnaleźć we współczesnym świecie, aby lepiej go rozumieć, aby podejmować nowe wyzwania, zdobyć lub utrzymać nową pracę, czy po prostu realizować swoje marzenia i dążyć do samorealizacji. Te dążenia korzystnie wpływają również na efektywność pracowników. I to właśnie takie nastawienie sprawia, że pracodawcy inwestują w szkolenia, czasopisma branżowe czy rozwiązania grywalizacyjne w firmie, nagradzają w różnorodny sposób pracowników za podnoszenie kompetencji i zdobywanie wykształcenia, a także przychylnym okiem patrzą na kandydatów, którzy podczas rekrutacji udowodnią, że wiedzą, co w branży piszczy. Nauka przez całe życie w pędzącym dziś świecie, czy tego chcesz, czy nie, jest niezbędnym elementem codzienności marketera. Osoby, które zatrzymają się w rozwoju, mogą mieć poważne problemy na rynku pracy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Bądź na bieżąco
Jednak w przypadku marketerów równie ważny jak deficyt wiedzy jest brak czasu. Aby wykonywać właściwie swoją pracę, nie można wciąż angażować się w szkolenia czy rozpoczynać kolejnego kierunku studiów. Dokształcanie powinno odbywać się w czasie najkorzystniejszym dla pracownika, a zdobywana wiedza powinna być przede wszystkim praktyczna i możliwa do jak najszybszego wdrożenia. To najważniejsze powody, dla których warto sięgać po prasę branżową. Magazyny specjalistyczne ukazują się z częstotliwością pozwalającą na prezentację najbardziej aktualnych trendów i rozwiązań. Równie istotna jest forma publikowanych treści. Ważne, aby były one tworzone przez ekspertów z branży, którzy od strony praktycznej znają omawiane rozwiązania, mogą przytoczyć wiele case studies oraz w prosty sposób przekazać nawet najbardziej skomplikowane informacje. Te elementy stanowią znaczący wyróżnik magazynów „Marketer+” i „Nowa Sprzedaż”, w których m.in. dzięki licznym ramkom i wyróżnieniom branżowa wiedza jest prezentowana przez ekspertów w sposób czytelny, a dodatkowo jest łatwa do przyswojenia i zapamiętania. Również dobór tematów jest odpowiedzią na najpopularniejsze bieżące trendy w świecie marketingu i sprzedaży, a różnorodne spojrzenie na temat numeru zapewnia dogłębne poznanie zagadnienia. Sięgając po tego rodzaju magazyny branżowe, możesz mieć pewność, że długo jeszcze będziesz spełniał oczekiwania rynku, a Twój stan wiedzy będzie wciąż aktualny. Przekonaj się sam i zamów już dziś na 2017 rok swoją prenumeratę magazynów branżowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing