Miłość i pieniądze, czyli o komercyjnej stronie Walentynek

Miłość i pieniądze, czyli o komercyjnej stronie Walentynek
Na horyzoncie Walentynki, „najgorętsze“, a zarazem jedno z najbardziej skomercjalizowanych świąt w roku. Zakochani inwestują swoje uczucia… i pieniądze, a branża online liczy wpływy. W ubiegłym roku tylko w USA z okazji Walentynek konsumenci wydali prawie 20 miliardów dolarów.
O autorze
3 min czytania 2017-02-10

Wystawy sklepowe pełne czekoladowych serc i pluszowych misiów, reklamy sklepów jubilerskich i linii lotniczych, ale także oferty promocyjne na zabiegi dentystyczne, czy myjnię samochodową. Przedstawiciele najróżniejszych branż starają się podbić serca swoich klientów i wykorzystać Walentynki by zwiększyć sprzedaż. 

A konsumenci? Wygląda na to, że lubią celebrować święto zakochanych. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Payback, w Polsce obchodzi je już 57% społeczeństwa. Ponadto Polacy z roku na rok obchodzą je huczniej. Aż 86% świętujących obdarowuje w tym dniu swoich najbliższych. Najwięcej, bo 53% osób wydaje na prezenty kwotę do 50zł, a 34% badanych przeznacza kwotę między 51zł a 100zł. Jak wynika z badań, nieco hojniejsi są mężczyźni. Ich upominki są droższe średnio o około 10%, od tych, którymi obdarowują ich kobiety.

Ale czy Walentynki to wyłącznie święto zakochanych? Choć romantyczna formuła dnia św. Walentego stworzona została z myślą o parach, dziś prezenty z okazji tego dnia kupujemy także dla przyjaciół, czy członków rodziny. Według wyników badania przeprowadzonego przez Payback, sześciu na dziesięciu ankietowanych Polaków planuje podarować prezent wyłącznie drugiej połówce, a co piąty, wręczyć go także innym bliskim. Rośnie także grono osób, które kupują walentynkowe prezenty dla siebie! Według GUS w Polsce żyje prawie 5 mln singli, a ich liczba ciągle rośnie. Grupa ta stała się zatem łakomym kąskiem dla marketerów, także w dniu św. Walentego. 

Święto zakochanych to szczególnie ważny czas dla e-commerce. Po okresie styczniowego spowolnienia, branża znów wychodzi na prostą. Jak wynika z danych Payback, w ubiegłym roku prawie 1/3 ankietowanych w Polsce planowała dokonanie walentynkowych zakupów online. Zaś jak podaje Forbes, kupujący w USA wydali z okazji Walentynek w kanale online o 31% więcej, niż sklepach stacjonarnych. Jak wykorzystać potencjał tego odmienianego dziś przez wszystkie przypadki święta i przekuć działania marketingowe w sprzedażowy sukces? Poniżej moje 4 porady od serca dla branży e-commerce.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z sercem na dłoni

Walentynki, podobnie jak inne ważne dla branży e-commerce święta, to czas kiedy konkurencja wśród sklepów internetowych jest niezwykle duża. By zyskać przychylność klientów, warto okazać im trochę serca i wprowadzić z tej okazji dni darmowej dostawy. Taka informacja na banerze z pewnością zachęci konsumentów do zakupów i pozwoli zwiększyć współczynnik konwersji. Może także przełożyć się na wyższą wartość całego walentynkowego koszyka. 

Czy jest gwarancja na miłość?

W miłości, podobnie jak w biznesie chodzi o zaufanie. W tak ważnym dniu w roku, nie możesz zawieść swoich klientów, podobnie jak oni, nie mogą zawieść swojej drugiej połówki. I choć w miłości nikt nie daje gwarancji, ty możesz zaoferować swoim klientom gwarantowaną dostawę, tak by 14 lutego wszyscy mogli świętować. Wykorzystaj ten fakt w komunikacji marketingowej, informując do kiedy złożone zamówienie, zostanie dostarczone na czas. Zamieść taką informację w mailingu oraz wykorzystaj dodatkowy statyczny przekaz na dynamicznych banerach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Niech każdy poczuje się wyjątkowy!

To, co łączy nas wszystkich, zakochanych i tych chwilowo nie, to potrzeba by czuć się wyjątkowym. Dlatego spełnij potrzeby swoich klientów personalizując i dostosowując specjalnie pod nich przekazy reklamowe. Jak pokazują badania, personalizacja oferty skierowanej do klienta, sprawia, że czuje się on komfortowo, a to przekłada się na wzrost współczynnika konwersji i finalnie na ilość sprzedaży. A że kupowanie prezentów często do łatwych zadań nie należy, pokazując banery z dynamicznymi rekomendacjami produktów lub bestsellerami, możesz sprawić, że proces wyboru upominku stanie się łatwiejszy. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zostań moją Walentynką

Bądźmy szczerzy, najbardziej zależy Ci na zbudowaniu trwałej więzi z klientami. Upewnij się zatem, że zwłaszcza ci lojalni, czują się doceniani. Wykorzystując segmentację opartą o Customer Lifetime Value, przygotuj rabaty i specjalne, dedykowane oferty dla poszczególnych grup klientów. Przeprowadź odpowiednio dopasowane kampanie reklamowe, skupiając się zwłaszcza na tych najbardziej wartościowych. 

Świąt, które napędzają rynek e-commerce jest wiele. Od tych najbardziej popularnych jak Boże Narodzenie czy Walentynki, aż po te prawie u nas nieznane, jak Diwali czy Chińskie Dzień Singla. Wszystkie te święta, na czele z nadchodzącym świętem zakochanych, łączy jedno – są wyśmienitą okazją do zwiększenia sprzedaży. A jak to zrobić? Przede wszystkim zadbaj o swoich klientów. Przecież wszyscy wiemy, że Walentynki powinny trwać 365 dni w roku! 😉