fot. www.aniastarmach.pl
Potencjał serwisów kulinarnych jest ogromny, a miłośnicy gotowania mają w sieci bardzo szeroki wybór kulinarnych inspiracji.
Zobacz również
Według badań Gemiusa liczba polskich internautów odwiedzających serwisy kulinarne systematycznie wzrasta*. Każdego roku przybywa nowych amatorów gotowania, poszukujących inspiracji w sieci.
Źródło: www.gemius.bg/pl/aktualnosci/2014-08-27/01
„Mobile first” – moda czy standard?
Ankieta konsumencka przeprowadzona przez Google w 2015 r. pokazuje, że pokolenie Y (osoby w wieku od 25. do 34. roku życia) w procesie gotowania sięga po smartfona na każdym etapie przygotowania dania – zaczynając od poszukiwania inspiracji, przez przygotowanie, po ostatni etap gotowania. Aż 59% osób z grupy millenialsów gotuje, korzystając ze smartfona lub tabletu. Natomiast osoby powyżej 35 lat częściej drukują przepis**. Dane Gemiusa, wykazały natomiast, że co czwarta osoba odwiedzająca serwisy kulinarne ma 25–34 lata, a więc wyświetla je głównie w wersji mobilnej. W portalu www.aniastarmach.pl ten trend jest bardzo dobrze widoczny – aż 2/3 ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. To pokazuje, jak często użytkownicy sięgają w kuchni po smartfony.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W związku z tym dobrą praktyką w projektach tego typu jest podejście „mobile first”, czyli projektowanie architektury informacji, zaczynając od wersji mobilnej. Pozwala to:
- skupić się na funkcjonalnościach serwisu na urządzeniach mobilnych,
- mądrze zagospodarować dostępną przestrzeń i odpowiednio uwzględnić w jej ramach najważniejsze potrzeby użytkowników,
- dopracować wydajność i czas ładowania portalu – jest to coraz ważniejszy parametr w pozycjonowaniu serwisu,
- optymalnie wykorzystać budżet projektu na dopracowanie funkcjonalności mobilnych – serwisy w wersji desktopowej często posiadają szereg dodatkowych opcji i funkcji, z których korzystanie na urządzeniach mobilnych nie jest możliwe.
Serwis Ani Starmach został zaprojektowany w oparciu o model siatkowy (grid), dzięki czemu elementy serwisu są responsywne i dynamicznie dostosowują się do różnych rozdzielczości ekranów mobilnych.
Ciągle wzrastające wymagania Google dotyczące szybkości ładowania serwisu zmuszają projektantów do obniżania wagi elementów graficznych kosztem ich jakości. Dlatego tam, gdzie to możliwe, warto stosować formaty wektorowe np. SVG. W serwisie www.aniastarmach.pl w ten sposób został rozwiązany cały interface. Na poniższych przykładach widać, że ikony zachowują swoją wysoką jakość niezależnie od wielkości.
Content jest szefem kuchni
Przed rozpoczęciem prac na podstawie wybranych narzędzi został określony potencjał wyszukań konkretnych dań na dany miesiąc. Analiza liczby wyszukań danego produktu w konkretnym miesiącu pozwala przygotować przepisy, których poszukują internauci w danym momencie. Na tej podstawie powstaje zdecydowana większość przepisów tworzonych przez Annę Starmach.
Kalendarz sezonowości powstał na podstawie kolejnej analizy, która pomogła określić popularność danych składników we wszystkich miesiącach. Sezonowość jest wykorzystywana w polecanych tagach, sliderze oraz Sezonowniku: aniastarmach.pl/sezonownik/ – co umożliwia internautom szybsze znalezienie przepisów z produktami dostępnymi aktualnie w sklepach.
Zastosowanie rich snippets
Badania przeprowadzone przez PBI pokazują, że szukając przepisów, internauci najczęściej korzystają z wyszukiwarki Google i innych wyszukiwarek – aż 84% poszukuje przepisów właśnie tą drogą. Dlatego w procesie tworzenia serwisu tak ważne jest zadbanie nie tylko o to, by przepisy wyświetlały się wysoko w wyszukiwarce, ale także, by miały atrakcyjną formę. Pomóc może w tym m.in. zastosowanie rich snippets.
Aby dobrze wykorzystać tzw. „etap impulsu”, czyli moment, kiedy użytkownicy dopiero zastanawiają się nad wyborem właściwego przepisu, w serwisie Anny Starmach zostały wdrożone rich snippets pozwalające na przedstawienie wyniku wyszukiwania w formie przepisu – z zawartym czasem i sposobem przygotowania oraz miniaturą zdjęcia przedstawiającą gotowe danie. Ten format pozwala znacząco zwiększyć liczbę przejść do serwisu z wyszukiwarki. Wyniki rozszerzone zyskują w wyszukiwarce Google coraz wyższe pozycje, dodatkowo obserwujemy, że klikalność linków z wynikami rozszerzonymi jest dużo wyższa, co pozwala zwiększyć znacząco liczbę przejść do przepisu.
Wyszukiwarka na nowo
Oprócz dobrej widoczności w wyszukiwarce Google, bardzo istotnym elementem jest umożliwienie użytkownikom intuicyjnego wyszukiwania przepisów już z poziomu serwisu.
W portalu www.aniastarmach.pl znajduje się zaawansowana, pełnoekranowa wyszukiwarka. Jedno kliknięcie litery na klawiaturze w dowolnym miejscu serwisu umożliwia wyszukanie interesujących potraw. Tak prosty interface pozwala skupić się użytkownikowi na szybkim znalezieniu odpowiedniego przepisu. Przyjazny model filtrowania przepisów po czasie wykonania, kategorii, popularności lub po kluczowych składnikach umożliwia precyzyjne znalezienie dania.
Wyszukiwarka korzysta także z autorskiego słownika synonimów. Do nazw produktów oraz dań dodane zostały dziesiątki odmian, synonimów i nazw pokrewnych, dzięki czemu użytkownik może znaleźć wszystkie przepisy, w których występuje dany składnik. Nawet jeśli nazwa produktu została zapisana w nieprawidłowy sposób.
Nauka dzięki użytkownikom
Dokładna analityka pozwala zaobserwować zachowania użytkowników, które przyczynią się do usprawnienia działania serwisu. Analizując dane w Google Analytics, można było zauważyć wyszukania słów, które nie zostały wcześniej uwzględnione – użytkownicy wpisywali w wyszukiwarce regionalne nazwy produktów. Okazało się, że w Polsce jest co najmniej osiem różnych, regionalnych określeń ziemniaków, które są stosowane także w sieci.
Po dokładnej analizie haseł wpisywanych do wyszukiwarki, do autorskiego słownika synonimów dodane zostały także wyrazy, których użytkownicy poszukują, posługując się błędną pisownią – poniższy przykład obrazuje, na jak wiele sposobów można zapisać słowo „guacamole”.
Wszystkie te wyrazy zostały uwzględnione w słowniku, dzięki czemu każdy użytkownik nawet po wpisaniu błędnej nazwy, odnajdzie interesujące go przepisy. Ostatecznie w serwisie funkcjonuje ponad 40 nazw zastępczych dla tego słowa.
System tagów i filtrowanie
Według badania przeprowadzonego przez PBI, użytkownicy wybierając przepis, zwracają uwagę przede wszystkim na dostępność składników w domu – dlatego właśnie system tagów i zaawansowanego filtrowania przepisów jest tak istotny w każdym serwisie kulinarnym. Kolejnym istotnym elementem jest czas przygotowania dania – w serwisie Anny Starmach został on wyróżniony na stronie głównej, jeszcze przed przejściem do widoku przepisu, by ułatwić użytkownikowi podjęcie decyzji. Istnieje także możliwość filtrowania przepisów po czasie wykonania.
Gotowanie dzięki wideo
Dodatkowym sposobem na to, aby pomóc gotującym internautom dotrzeć do serwisu, jest przygotowanie treści wideo, które pomogą odpowiedzieć na często zadawane pytania. Badanie Google pokazuje, że treści YouTube dotyczące przygotowania potraw w 2014 r. były wyświetlone 419 mln razy. Jednym z najczęściej wyszukiwanych haseł w YouTube jest pytanie: „Jak to ugotować”***. Dlatego na YouTube zostały opublikowane również filmy przedstawiające proste porady pomocne w wykonaniu podstawowych czynności. Wszystkie filmy znajdujące się na YouTube są także dostępne z poziomu serwisu.
Każdy widok przepisu jest w pełni interaktywny, dzięki czemu użytkownik ma możliwość zarówno obejrzenia zdjęć z procesu przygotowania, jak i zapoznania się z wybraną poradą.
Aby zwiększyć komfort użytkowników i ułatwić gotowanie początkującym, wszystkie porady znajdują się w specjalnie przygotowanej kategorii, w której przedstawione zostały rozwiązania najczęściej spotykanych problemów kulinarnych.
Przypisy:
*www.gemius.bg/pl/aktualnosci/2014-08-27/01
**gweb-think-emea.appspot.com/intl/pl-pl/article/pokolenie-y-gotuje-witamy-w-cyfrowej-kuchni/
***gweb-think-emea.appspot.com/intl/pl-pl/article/pokolenie-y-gotuje-witamy-w-cyfrowej-kuchni/
Autorka:
Justyna Mądro
Ivision.pl