źródło zdjęcia głównego: fotolia.com
W dobrym marketingu przestało chodzić tylko o promocję — pozycję trzeba sobie wywalczyć, dając z siebie coś więcej. Swoją szansę marki upatrzyły w tworzeniu opowieści o tym, kim chciałyby być — dla swoich klientów i dla siebie samych. Zaczęły mieć znaczenie wartości i filozofia, na podstawie których organizacje tworzą spójny i unikalny obraz firmy. Kreując wizerunek, ruszyły z działaniami — na wielką i na mniejszą skalę, bo budując dobrą komunikację, ważne są i mile i centymetry.
Zobacz również
Na szczęście, ilość dostępnych dziś możliwości i kanałów, aby komunikować się z konsumentami, jest niewyczerpana. Do wyboru są zarówno formy online, jak i offline, a komunikat w zależności od potrzeby, wysyłany jest zarówno do klienta indywidualnego, jak i do tego z rynku B2B. Mówiąc wprost — firmy, starając się przekazać to, w co wierzą i to, z czym chcą być utożsamiane, mają dozwolone wszystkie chwyty, a postawione cele są do osiągnięcia nawet przy niewielkim nakładzie budżetu. Wciąż liczy się jedno — fantazja i dobre zrozumienie rynku. To one dopinają przysłowiowy guzik.
Przyjrzyjmy się przykładowym wartościom wybranych firm i sprawdźmy, w jaki sposób te marki budują spójną ze swoją filozofią komunikację z klientami.
4F
Olimpijska strategia polskiej marki odzieżowej
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Spółka OTCF to polska firma, która w swoim portfolio ma markę 4F, zajmującą się tworzeniem akcesoriów i odzieży sportowej. Głównym celem firmy jest połączenie technologii z najnowszym wzornictwem i trendami w modzie. Dzięki temu marka chce przyciągnąć uwagę nie tylko amatorów sportu, ale również osoby zajmujących się nim zawodowo. Co jest ich sposobem na świetną komunikację marki? Kamieniem milowym okazało się tworzenie kolekcji dla sportowców uczestniczących w Olimpiadzie. W 2012 roku, podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie, 4F dostarczyło kolekcje olimpijskie dla wszystkich zawodników i ekip sportowych – ten ruch był strzałem w dziesiątkę. Taki sposób promocji okazał się idealnym sposobem na komunikację wyznawanych przez markę wartości i ich filozofię.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Obecnie 4F kojarzy się z profesjonalną odzieżą sportową oraz jest oficjalnym partnerem Polskiego Związku Narciarskiego, Polskiego Komitetu Olimpijskiego, czy też Polskiego Związku Lekkiej Atletyki. Od 2010 roku 4F ubiera polskich olimpijczyków, którzy wystąpią w strojach polskiej marki również podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2018 roku w Korei Południowej. Jednym słowem – well done 4F.
źródło: www.picodi.com
Avon
W jaki sposób marka dba o swoich klientów – nie tylko swoimi produktami
Avon to światowy lider na rynku kosmetycznym oferujący kobietom możliwość dokonywania bezpośrednich zakupów. Marka bardzo starannie dba o profesjonalizm i wysoką jakość swoich produktów, chwaląc się recepturami autorskich kosmetyków pochodzących z laboratoriów firmy w USA. Avon uchodzi również za spółkę odpowiedzialną społecznie, ponieważ w sposób szczególny udziela się dbając, o zdrowie, bezpieczeństwo oraz pozycję ekonomiczną kobiet.
Podstawową wartością firmy jest pełne zrozumienie potrzeb swoich klientów – kobiet. Firma realizuje spójną ze swoją filozofią strategię komunikacji między innymi poprzez działania z dziedziny CSR. AVON założył swoją fundację, w ramach której walczy z problemem i pomaga budować świadomość na temat raka piersi i przemocy wobec kobiet. Działa też na rzecz dawania kobietom szans na uzyskanie niezależności ekonomicznej. To komunikacja, która zakłada coś znacznie więcej niż tylko dbanie o dobry wygląd, to przede wszystkim solidarność i pełne zrozumienie kobiet, i nowa jakość relacji. AVON jest z kobietami.
źródło: kariera.avonpolska.pl/pl/about
FreshMail
Siłą każdej firmy są ludzie, którzy budują jej sukces
FreshMail.pl to polska marka dostarczająca przyjazny system email marketingowy. Firma od 2008 dba o to, aby elektroniczna wiadomość mogła stać się niebanalnym przekazem i środkiem efektywnej komunikacji dla klientów.
Swoje działania realizują w zgodzie z filozofią obejmującą pięć wartości, które wpisane są w codzienną pracę całego zespołu. A według FreshMaila, to właśnie zespół jest gwarancją sukcesu, bo to on tworzy, wspiera i jest wizerunkiem marki. To dlatego firma skupia się na procesie rekrutacyjnym i szuka swoich przyszłych pracowników wyróżniających się wyznawanymi przez nią wartościami: Zaangażowaniem, Odwagą, Otwartością, Szacunkiem, Skupieniem.
FreshMail bardzo starannie dobiera członków swojego zespołu. Stara się wyszukiwać tych, którzy potrafią zaangażować się w realizację celu marki oraz codzienne zadania i pracę zespołu. Mają odwagę głośno wyrażać swoje opinie i w kreatywny sposób wpływać na rozwój produktu i obsługę klientów. Zespół Freshmaila jest też wolny od podziałów, a wszyscy pracownicy cechują się otwartością na zdanie i sugestie pozostałych współpracowników. Każdy pomysł i opinia traktowane są z szacunkiem. Jednocześnie wszyscy członkowie zespołu znają cele firmy i swoje obowiązki, i potrafią się skupić na ich realizacji.
Te pięć wartości wyróżniających FreshMaila i jego zespół sprawia, że firma starannie realizuje swoją strategię, koncentrując się na budowie niezawodnego narzędzia marketingowego, odpowiadającego na potrzeby swoich użytkowników oraz dba o wysoki standard obsługi swoich klientów. Realizując swoją filozofię i cele, buduje mocny zespół i na odwrót – budując mocny zespół, realizuje filozofię i cele.
Galeria Kazimierz
Znana ambasadorka jako pomysł na komunikację marki Galerii Kazimierz
Galeria Kazimierz, jedno z krakowskich centrów handlowych, swoim claimem “Modowe serce Krakowa” realizuje koncepcję na kompletną komunikację marki. Claim, jednak nie miałby wielkiego znaczenia bez celu – marka chce pozycjonować się jako miejsce nie tylko z bogatą ofertą sklepów, ale przede wszystkim podkreśla również inne atuty: lokalizację sklepu w historycznej dzielnicy Krakowa oraz niepowtarzalną atmosferę, w jakiej klienci mogą dokonać zakupów.
Galeria Kazimierz ma być połączeniem dokładnie tych dwóch składowych – położona w modnej dzielnicy Krakowa – Kazimierzu, ma kojarzyć się z trendami, kulturą, ale również jako świetne miejsce na odpoczynek, rekreację, spotkania towarzyskie i biznesowe. Marka zdecydowała się podkreślić ten komunikat przez wybranie ambasadorki brandu, którą została Alicja Bachleda – Curuś. Popularna aktorka, która silnie związana jest z tym miastem, widnieje na billboardach i wszelkich materiałach reklamowych, i idealnie komunikuje te wartości, zachęcając do odwiedzenia centrum handlowego i skorzystania z jego szerokiej oferty. To dowód na to, że dobry wybór ambasadora jest wciąż skutecznym sposobem na dobrą komunikację.
źródło: blogspot.com
Royal Canin
Spójny wizerunek we wszystkich kanałach
Royal Canin to marka posiadająca w swojej ofercie karmę dla psów i kotów dostosowaną do ich specyficznych potrzeb. Misją firmy jest przede wszystkim dbanie o zdrowie i samopoczucie zwierząt, co dzieje się dzięki tworzeniu produktów w oparciu o wnikliwą obserwację i liczne badania naukowe. Royal Canin pozycjonuje się jako specjalistyczny brand, tworzący karmę wysokiej jakości, dbający o zdrowie zwierząt. Kładą nacisk na wizerunek profesjonalisty, poprzez powoływanie się na badania naukowe, opinie ekspertów, lekarzy weterynarii i behawiorystów. Marka wierzy, że zwierzęta należy traktować z szacunkiem, dbałością o ich bezpieczeństwo i realizację potrzeb, dlatego przeciwstawia się badaniom prowadzonym na zwierzętach oraz ich antropomorfizacji.
Komunikacja marki jest spójna i odpowiada tym wartościom. Prowadzą szereg działań mających na celu uspójnić wizerunek z wartościami firmy, koncentrujących się wokół osób mających wpływ na postrzeganie i zakup produktu – lekarzy weterynarii i studentów medycyny weterynaryjnej. Marka wspiera fundację szkolącą psy przewodniki, prowadzi wykłady zarówno dla opiekunów zwierząt, jak i dla lekarzy i studentów weterynarii. Dla tych ostatnich prowadzony jest również specjalny profil na Facebook.com przekazujący najważniejsze informacje, porady i szkolenia. Firma jest również organizatorem spotkań on-line ekspertów z opiekunami zwierząt, na których każdy może uzyskać indywidualną poradę.
Dodatkowym sposobem Royal Canin na wdrożenie wartości marki w codzienne życie firmy, jest możliwość przyprowadzania przez pracowników swoich psów do biura. Tak prowadzona komunikacja zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz firmy, tworzy spójny wizerunek i spełnia cele strategiczne marki. Dodatkowo jest ciekawym casem na to, jak robić to punktu widzenia employer brandingu.
źródło: royalcanin.pl/o-nas/odpowiedzialnosc-spoleczna
Polski Bus
Usługa jest ważna, czyli jak podbić serca klientów strategią sprzedaży i obsługą
PolskiBus.com to polska firma oferująca przewozy międzymiastowe i międzynarodowe. Od początku istnienia marki, w swojej filozofii podkreśla znaczenie jakości obsługi, dzięki której zyskują lojalnych klientów. Firma pozycjonuje się jako korzystna cenowo alternatywa dla podróży innymi środkami transportu w komfortowych warunkach przy niskich opłatach. Serca podbili nie tylko zasięgiem swoich podróży, ale przede wszystkim promocyjnymi cenami biletów, które zaczynają się już od 1 zł. I tak za złotówkę możemy dotrzeć do Berlina, Pragi i innego miasta w Polsce i zagranicą. Polskibus.com w swojej komunikacji podkreśla, że najważniejsze jest dla nich zadowolenie klientów i pełna satysfakcja z ich usług – poza nowoczesnymi autokarami, firma oferuje również klimatyzację oraz Wi-Fi. Filozofia i wartości marki, jest też pomysłem na obsługę klienta i sposoby realizacji sprzedaży biletów. Jednym słowem – w trasę tylko z PolskiBus.com.
źródło: www.fly4free.pl
Marki coraz bliżej konsumenta
Patrząc na powyższe przykłady, możemy zaobserwować w jak znane na naszym rynku firmy, realizują swoje strategie komunikacji w sposób spójny z wyznawanymi przez siebie wartościami. Dzięki dbaniu o tę spójność, marki w coraz lepszy sposób komunikują się ze swoimi klientami i zwiększają ich świadomość na temat swoich produktów. Co więcej, nawiązują relację, zwiększają zaufanie, ale także pokazują, że są czymś znacznie więcej niż tylko produktem czy usługą. Pokazują, że zależy im na sprawach klientów, bo w dzisiejszym świecie konsument najbardziej potrzebuje uwagi i zaangażowania w ważne dla niego sprawy. Wszystkie działania komunikacyjne dają szansę na utożsamienie się konsumenta z daną firmą i zbudowanie z nim porozumienia, wspólnej przestrzeni, gdzie każdy wie, czego może się spodziewać i ma poczucie, że to się nie zmieni.