Muzeum Utracone 2017 w Noc Muzeów zaprasza na wyjątkowy pokaz filmu „Arrasy Wawelskie”

Już w najbliższy weekend, w Noc Muzeów, 19 maja w Krakowie i 20 maja w Warszawie oraz Poznaniu odbędzie się wyjątkowy pokaz multimedialny „Arrasy wawelskie” przedstawiający losy zaginionych w czasie II wojny światowej wawelskich arrasów.
O autorze
1 min czytania 2017-05-18

Organizatorami projektu są Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz Fundacja Ad Artis.

Arrasy wawelskie to jedne z najbardziej wyjątkowych dzieł wśród polskich zbiorów. Powstałe na zamówienie króla Zygmunta Augusta zostały wykonane według projektów artystów niderlandzkich i stanowiły popis kunsztu i wyrafinowania artystycznego. Od XVI w. do drugiej połowy XX w. tkaniny były świadkiem wielu wydarzeń, znajdowały się w różnych rękach, były obiektem sporów i pożądania. Wielokrotnie podróżowały, były ukrywane, naprawiane, tracone, poszukiwane i odzyskiwane na nowo. W ramach tegorocznej odsłony Muzeum Utracone, chcemy przybliżyć niezwykłą historię podróży arrasów, która zaczyna się na Wawelu wraz z ich wywiezieniem w 1939 roku, poprzez Kanadę, gdzie znalazły się po wielu zwrotach akcji, aby w 1961 roku powrócić do Polski słynnym statkiem „Batory”.

Film „Arrasy” opowiada historię wojennych losów tych jakże ważnych dla historii i kultury polskiej zabytków. Przedstawia postacie niesamowitych ludzi starających się ukryć dzieła przez okupantem, brawurowe ucieczki, niebywałe zbiegi okoliczności, podróż z Krakowa przez pół Europy, a potem przez ocean do Kanady wcale nie prostym szlakiem, a potem w 1961 roku ich powrót do kraju. To wyjątkowa historia wyjątkowych dzieł sztuki w niezwykłych czasach. Inne polskie dzieła nie miały tyle szczęścia zaginęły lub zostały zniszczone bezpowrotnie, wiele z nich poszukiwanych jest do dzisiaj. Historię wojennych losów arrasów opowiadamy językiem ilustracji i nowoczesnymi środkami ekspresji, zrozumiałym dla wszystkich odbiorców, a uwielbianym szczególnie przez młodych ludzi. Do projektu zaangażowaliśmy znakomitych współczesnych młodych polskich twórców ilustracji, muzyki i animacji – powiedziała Anna Zimecka, Dyrektor Projektu, ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj