W kontekście dynamicznego rozwoju sprzedaży przez sieć za pośrednictwem urządzeń mobilnych, zespół Simply User postanowił sprawdzić, na jakie trudności mogą napotkać użytkownicy dokonujący zakupów korzystając z iPada. Czy mobile usability jest już wystarczająco rozwiniętą dziedziną, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z wygody, jaką dają im przenośne urządzenia z dostępem do sieci?
Do testów użyteczności wybrana została branża odzieżowa: sklepy Answear.com, Stradivarius oraz aplikacja Zara. W badaniach udział wzięło 10 osób.
Zobacz również
Pierwszym zadaniem postawionym było znalezienie w sklepie i kupno określonej koszuli. Celem drugiego zadania było sprawdzenie, jak użytkownicy radzą sobie z przeglądaniem oferty sklepu i znajdowaniem na stronie produktu niezbędnych informacji.
Analiza pokazała m.in., że projektowanie na urządzenia mobilne ma inną specyfikę, niż projektowanie tradycyjnych sklepów internetowych. Proste i jednoznaczne komunikaty powinny prowadzić użytkownika od wyszukiwania, aż do płatności, a oryginalność i ekstrawagancję layoutu zdecydowanie lepiej zastąpić przewidywalnym dla użytkownika układem elementów, znanym z innych, dobrze zaprojektowanych stron i aplikacji. Oczywiście kreatywne rozwiązania są potrzebne, lecz w żaden sposób nie mogą one być przeszkodą w nawigacji oraz ogólnej orientacji użytkownika w sklepie.
Wybrane rekomendacje z badania są następujące:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Wyszukiwarka i przeglądanie produktów: dostosuj elementy nawigacyjne do kontekstu mobile, zadbaj o obecność filtrów w serwisie, jednoznacznie nazywaj działy sklepu i kategorie produktów, zamieść na liście produktów niezbędne informacje, zamieść wyszukiwarkę
- Karta produktu: wyróżnij główną akcję i zadbaj o to, by była jednoznaczna, potwierdź poprawność wykonanej akcji, zadbaj o kluczowe dane
- Koszyk i proces płatności: główna akcja wymaga odpowiedniego wyróżnienia, pozbądź się zbędnych elementów z procesu zakupu, daj możliwość dokonania transakcji bez rejestracji, stosuj jasne komunikaty błędów i zintegruj proces zapłaty z serwisem.