Mateusz Zaręba (Amistad): Łączenie publikacji drukowanych z aplikacjami mobilnymi niesamowicie rozszerza możliwości przekazu

Mateusz Zaręba (Amistad): Łączenie publikacji drukowanych z aplikacjami mobilnymi niesamowicie rozszerza możliwości przekazu
O promocji miast i regionów, procesie projektowania i powstawania aplikacji turystycznych oraz obecnych trendach w tym segmencie, a także na temat materiałów drukowanych, map, przewodników rozmawiamy z Mateuszem Zarębą - Wiceprezesem zarządu Amistad sp. z o.o.
O autorze
6 min czytania 2017-08-07

Czym zajmuje się Amistad?

Amistad to grupa firm i marek rozwijających nowe technologie w zakresie nawigacji, geolokalizacji, turystyki i informacji. Specjalizujemy się w twórczym wykorzystaniu urządzeń mobilnych do promocji, wymiany informacji i rozwoju regionalnego. W portfolio firmy znajduje się ponad 250 aplikacji mobilnych i stron www oraz ponad 150 publikacji drukowanych. Poza tworzeniem aplikacji mobilnych i przewodników turystycznych, zbieramy również dane w terenie i kompleksowo opracowujemy treści (teksty, zdjęcia, nagrania audio lub filmy), a także oferujemy usługi promocyjne i działania PR.

Dla klientów z jakich branż realizujecie projekty? W jakich obszarach działacie?

Tworzymy projekty dla szerokiego spektrum odbiorców. Jednym z segmentów naszej działalności są realizacje dla miast i regionów – do naszych klientów należą m.in.: Kraków, Gdynia, Toruń, Lublin, Bydgoszcz, Tychy, Wrocław i wiele innych. Współpracujemy też z galeriami handlowymi i portami lotniczymi – w naszym portfolio znajdują się projekty dla galerii: Krakowskiej, Silesia, Morena, a także lotnisko – Kraków Airport. Stworzyliśmy również wiele aplikacji i publikacji dla: parków narodowych, nadleśnictw, innych partnerów oraz firm prywatnych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z jednej strony tworzycie aplikacje np. dla lotniska czy też galerii handlowej, a z drugiej dla miast czy też regionów, parków narodowych. Czym się różni proces projektowania i powstawania takich aplikacji?

Sam proces projektowania aplikacji jest bardzo podobny. Przy realizacji projektu najważniejsze są dla nas oczekiwania klienta. Zamawiający reprezentują różne branże, a aplikacje mają wielorakie zastosowania. Niezbędne są więc spotkania robocze organizowane przez dział handlowy, ustalenie, jakie funkcjonalności ma posiadać aplikacja, na jakich rozwiązaniach zależy klientowi. Potem nad realizacją czuwa project manager. Powstają projekty aplikacji mobilnej: graficzny i funkcjonalny. Dalsza część, stricte programistyczna jest analogiczna w obu przypadkach, choć korzystamy z różnych rozwiązań. W przypadku projektu dla miasta czy regionu korzystamy z autorskiego systemu Treespot. Przy realizacji dla galerii handlowej, z własnego systemu z funkcją indoor navigation, wykorzystującego interaktywne mapy 3D obiektu i moduły oparte o beacony.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

A czym się charakteryzuje proces tworzenia aplikacji dla instytucji publicznych? Co jest w nim najważniejsze?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W przypadku instytucji publicznych, o projekty ubiegamy się w drodze przetargu. Jesteśmy konkurencyjni, ponieważ od 7 lat pracujemy nad autorskim systemem informacji turystycznej, nazwanym przez nas „Treespot”. System składa się z wielu modułów, są tam m.in.: miejsca, trasy, wydarzenia, funkcja zgłoś usterkę, rozkład jazdy komunikacji miejskiej, audioprzewodnik itp. Wraz z zamawiającym, możemy w prosty sposób dostosować końcowy produkt do potrzeb np. promowanego miasta czy regionu. Treespot może mieć formę aplikacji mobilnej, ale może też funkcjonować jako samodzielna strona www. Klient otrzymuje możliwość zarządzania nim we własnym zakresie poprzez wygodny i intuicyjny CMS. Niejednokrotnie, równolegle do realizacji mobilnej i online’owej, powstaje publikacja drukowana. Reasumując, w przypadku instytucji publicznych, szerokie spektrum naszych usług daje możliwość skorzystania z kompleksowej propozycji.

Staramy się też znaleźć nowe, innowacyjne rozwiązania, które będą atrakcyjne dla instytucji. Przykładem jest funkcja „zgłoś usterkę”, która umożliwia miastom łatwą komunikację z mieszkańcami i sprawne zarządzanie pracami jednostek miejskich. Usterką może być uszkodzony chodnik, porzucony wrak samochodu, dzikie wysypisko śmieci, przewrócone drzewo, zepsute oświetlenie i wiele innych. Dzięki funkcji „Zgłoś usterkę” mieszkańcy np. Kołobrzegu, w prosty sposób, za pomocą formularza na stronie www lub poprzez aplikację mobilną, mogą poinformować urząd, który podejmie właściwe działania!

Które ze zrealizowanych projektów uważacie za wyjątkowe, innowacyjne?

Na tle najnowszych realizacji zdecydowanie wybijają się dwa projekty. Pierwszym jest Green Velo – portal www oraz aplikacje mobilne Wschodniego Szlaku Rowerowego. Dzięki stronie internetowej daliśmy użytkownikom możliwość zaplanowania (w kilku prostych krokach) własnej, oryginalnej trasy po sieci szlaków wchodzących w skład Green Velo. Potem gotowy plan wycieczki można przenieść do aplikacji mobilnej i zabrać ze sobą w podróż.

Innym projektem wartym uwagi jest Kasprowy Wierch – aplikacja mobilna na lato, która zdobyła nagrodę główną Mobile Trends Awards 2016 w kategorii podróże i turystyka. Aplikacja Kasprowy Wierch to prawdziwe kompendium funkcjonalności, które zaspokoi nawet najbardziej wybrednych turystów. Od ciekawych questów i quizów dla najmłodszych, przez pocztówki, prezentację tras turystycznych, audioprzewodnik dla podróżujących kolejką linową, aż po fotoretrospekcje okolic szczytu, wykorzystujące technologię augmented reality – rozszerzonej rzeczywistości.

Innowacyjne rozwiązania wprowadzamy także w innych projektach – m.in. w aplikacjach mobilnych dla galerii handlowych (Silesia City Center, Galeria Krakowska, Galeria Morena) – wszystkie zostały wyposażone w interaktywny plan 3D z nawigacją wewnątrz obiektów – tak, aby umilić czas spędzony w galerii i ułatwić znalezienie najkrótszej drogi do wybranego sklepu czy zaparkowanego na parkingu samochodu.

Jakie obecnie są trendy w tworzeniu aplikacji mobilnych i stron www w obszarach związanych z instytucjami publicznymi, turystyką, promocją miast i regionów czy też eventami, festiwalami?

Nowe technologie dają ogromne możliwości dostępu do informacji. Zadaniem aplikacji mobilnych i nowoczesnych stron www jest przedstawienie walorów turystycznych danego regionu w sposób wygodny, nieprzytłaczający i interesujący. Jedną z najważniejszych rzeczy przy tworzeniu dobrej, wygodnej aplikacji czy strony www jest jej odpowiednie dopasowanie do tematyki i grupy docelowej. Inne będą cele (sposoby ich realizacji) i wykorzystane moduły, na stronie instytucji publicznej, na portalu turystycznym czy w aplikacji festiwalowej. Ważne, aby w każdym przypadku dostęp do odpowiednich funkcjonalności był przejrzysty, interesujący i jednocześnie wygodny w użytkowaniu.

W jaki sposób pracujecie nad UX Waszych aplikacji i jego ulepszaniem?

We wszystkich naszych realizacjach kładziemy duży nacisk na przyjemne doświadczenie użytkownika z produktem (User Experience). Aby to osiągnąć badamy potrzeby docelowego użytkownika, tworzymy projekty w oparciu o najnowsze standardy i przeprowadzamy testy zastosowanych rozwiązań. Najlepszym przykładem jest produkt Treespot, czyli internetowo-mobilny system informacji turystycznej, wdrożony w wielu polskich miastach i regionach. Treespot jest na bieżąco rozwijany, rozbudowywany o nowe funkcjonalności i dostosowywany do zmieniających się potrzeb użytkowników z różnych grup docelowych.

Czy zauważacie spadek liczby aplikacji mobilnych, odwrót od nich?

Zdecydowanie nie. Ilość aplikacji mobilnych w sklepach wzrasta z każdym rokiem – zarówno na telefony z systemem Android, jak i iOS, nieco inaczej jest w przypadku systemu Windows Phone, którego udziały w rynku są znikome. Twórcy przykładają coraz większą wagę do innowacyjności aplikacji, ponieważ także i sklepy zwracają uwagę na tę kwestię – zdarza się, że niektóre realizacje nie przechodzą weryfikacji i nie zostają opublikowane. Konieczne są zatem starania, aby stworzyć produkt nowszy i lepszy od innych.

Jakie obecnie działania marketingowe są najczęściej podejmowane w kwestii promocji miast i regionów? Co według Was jest najistotniejsze w tym obszarze?

Ostatnio obserwuje się coraz lepszą jakość działań PR: kampanie prowadzone są w sposób przemyślany i spójny, wykorzystują różne kanały promocji. Osoby odpowiedzialne za marketing miast i regionów często korzystają z naszych usług, na przykład z szerokiego zasięgu strony Traseo.pl – portalu ze szlakami i trasami turystycznymi, który miesięcznie odwiedza kilkaset tysięcy osób. Jest to doskonały sposób na pokazanie walorów turystycznych danej okolicy i wypromowanie szlaków – to właśnie tutaj turyści szukają pomysłów na weekendowe wycieczki i wakacyjne urlopy. Do tej pory współpracowaliśmy m.in. z Polską Organizacją Turystyczną oraz Polskimi Kolejami Linowymi – w tym przypadku swoje działania skupiliśmy na promowaniu stworzonej przez nas aplikacji Kasprowy Wierch, o której mowa była wcześniej. Traseo.pl to portal dla turystów, docieramy bezpośrednio do zainteresowanych turystyką, dlatego to tak dobre miejsce dla miast i regionów do prowadzenia działań marketingowych.

Tworzycie także różne materiały drukowane, jak mapy czy przewodniki. Jakie są dzisiejsze trendy w tym segmencie? W jaki sposób staracie się łączyć ten kanał offline’owy z rozwiązaniami mobilnymi? Przykłady jakich ciekawych realizacji moglibyście podać?

Najnowsze trendy to przede wszystkim turystyka tematyczna – np. bardzo modna jest ostatnio turystyka kulinarna (stworzyliśmy przewodnik „Opolski bifyj”, który dostał Nagrodę Magellana). Wzrasta zainteresowanie etnografią i kulturą ludową (mamy na swoim koncie m.in. Szlak Architektury Drewnianej w Beskidach). Klienci wskazują zapotrzebowanie na publikacje skierowane do konkretnej w grupy odbiorców – np. rodzin z dziećmi, seniorów. Od dawna w modzie pozostaje turystyka rowerowa, ostatnio mocno wypromowana przez projekt Green Velo. Pojawiają się też zapytania o 'przewodnik lifestylowy’ – publikację skierowaną do konkretnej grupy odbiorców i uwzględniającą nie tylko treści merytoryczne, ale też odbiór emocjonalny czy sensoryczny opisanych miejsc.

Łączenie publikacji drukowanych z aplikacjami mobilnymi niesamowicie rozszerza możliwości przekazu – pozwala dotrzeć zarówno do amatorów tradycyjnej papierowej książki czy mapy, jak i do fanów nowinek technologicznych. Zarówno jeden, jak i drugi kanał mają swoje ograniczenia – możliwość obsługi ich obu jednocześnie rozwiązuje wiele trudności. Trudno np. oczekiwać od użytkownika aplikacji, że będzie na telefonie czytał dłuższe i bogate merytorycznie opisy krajoznawcze, co nie oznacza, że takie teksty są nieatrakcyjne same w sobie. Po prostu dla nich miejsce jest raczej w książce drukowanej. Natomiast aplikacja lepiej od przewodnika sprawdza się w terenie – dzięki GPSowi można łatwo dotrzeć do obiektu, a kilka zdań opisu zazwyczaj zupełnie wystarcza osobom będącym w trasie.

Przykładem takiej realizacji jest np. Multiprzewodnik „Siedlce. Otwarta brama w Dolinę Bugu.” W aplikacji znajdziemy bazę obiektów, podzielonych na kategorie, ale i najświeższe informacje o imprezach i ofercie kulturalno-rekreacyjnej. Świetnym dopełnieniem aplikacji są questy, będące propozycją połączenia aktywnego wypoczynku z turystyką odkrywczą i poznawczą. Równolegle powstałe: przewodnik i mapa, dostarczają natomiast informacji o regionie w sposób tradycyjny. Historia Siedlec i okolic, najciekawsze zabytki, trasy turystyczne, to niektóre z elementów zaprezentowanych w realizacjach drukowanych.

Jakie macie plany na najbliższy rok?

Przede wszystkim planujemy wprowadzić do naszych systemów nowoczesne moduły, które pozwolą zarządzać informacją GIS (w aplikacjach mobilnych i stronach www) za pomocą CMS – z poziomu przeglądarki internetowej. Chcemy również rozwijać i rozbudowywać funkcje Augumented Reality i 3D, które już wykorzystujemy w naszych aplikacjach.

 

O rozmówcy:

Mateusz Zaręba
Wiceprezes zarządu Amistad sp. z o.o., firmy zajmującej się tworzeniem aplikacji mobilnych powiązanych z lokalizacją i turystyką.