fot. unsplash.com
Niemalże nie ma obecnie marki, która nie chciałaby nawiązywać takiej współpracy, a przeprowadzenie jej leży w rękach marketerów, którzy czasami nie wiedzą czego się spodziewać oraz nie są przygotowani na liczne wyzwania, które mogą pojawić się na drodze. Niemniej jednak, istnieje parę zasad, które mogą pomóc każdemu kto taką współpracę rozważa lub już prowadzi.
Zobacz również
Dobrze dopasuj influencera do kampanii
Zarówno każda marka, jak i każdy influencer mają swoją unikatową “osobowość”. Stąd niezwykle ważne jest, aby te osobowości dobrze ze sobą współgrały. Przed zaproponowaniem twórcy, poważnie przestudiuj oczekiwania marki wobec kampanii – jaka jest jej grupa docelowa, jakie wartości i informacje chce poprzez tę kampanię przekazać oraz jakie są “dealbreakery”. Często marki nie chcą współpracować z influencerami, którzy na filmach są kontrowersyjni, przeklinają lub jeśli niedawno współpracowali z marką konkurencyjną lub marką o sprzecznych wartościach i cechach. Ważne też, aby z początku ustalić stopień ingerencji marki w stronę kreatywną projektu. Większość influencerów oczywiście wolałoby mieć wolną rękę, ale nie powinni też mieć problemu z pracowaniem według wskazówek w briefie.
Przed rozpoczęciem współpracy warto jest jak najlepiej poznać influencera – przejrzeć dokładnie jego wszystkie kanały, profile i poprzednie współpracę. Można też zrobić wywiad środowiskowy – czy ktoś z branży już wcześniej miał z nim kontakt i jakie miał po tym wrażenia i doświadczenia. To wszystko pomoże ocenić, czy influencer jest odpowiedni do kampanii, którą się zaczynamy zajmować czy też nie.
Traktuj go jak człowieka, a nie jak narzędzie do zarobienia pieniędzy
Mimo tego, że influencer marketing przynosi ogromne zyski, charakter tego zjawiska jest bardzo zindywidualizowany. Każdy influencer jest inny, ma inne gusta i pasje, inne sposoby pracy czy komunikacji. Ważne, aby przyzwyczaić się do braku utartych schematów i procedur w przypadku takiej współpracy. Niektórzy twórcy będą sprawdzać maila na bieżąco i odzywać się od razu, inni robią to sporadycznie, a jeszcze inni preferują komunikację telefoniczną lub przez Facebooka. Ważne, aby uszanować te preferencje i względem nich planować i prowadzić współpracę. Wymaga to dozy elastyczności i tolerancji. Marketer pracujący w tej branży musi mieć dryg do ludzi, być otwarty oraz kontaktowy. Nie może bać się bezpośredniości w relacji z twórcą, a jednocześnie umieć zachować odpowiednią granicę, aby ta relacja pozostała profesjonalna.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Trzymaj wszystkie informacje dotyczące współpracy w jednym miejscu
Często przy dogadywaniu współpracy dochodzi do wymiany milionów informacji i to poprzez różne platformy. Ważne, aby wszystkie ustalenia – telefoniczne, “na żywo”, mailowe czy Facebookowe – spisać w jednym miejscu, a następnie znów potwierdzić, zarówno z Klientem, jak i influencerem. Od razu trzeba sporządzić harmonogram współpracy, gdzie uwzględnione będą deadline`y wewnętrzne oraz zewnętrzne. Jeśli wiemy, że influencerowi zdarza się nie dotrzymać terminu, warto dać mu deadline dużo wcześniej niż ten od Klienta. Od razu dobrze dowiedzieć się, czy ktoś nie planuje podczas kampanii podróży, urlopów lub publikacji do innych kampanii – to pomoże uniknąć opóźnień oraz sytuacji spornych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Utrzymuj ciągłość komunikacji
Media społecznościowe działają 24/7, a nie od 9 do 17. W związku z tym, współprace z influencerami często wymagają ciągłej komunikacji, czasami również poza typowymi godzinami pracy oraz w weekendy. Ważne, aby razem z influencerem zdecydować się na preferowany kanał komunikacji – taki, którego obie strony używają na tyle często, że będą w stanie szybko reagować w razie zmian czy poprawek nałożonych przez Klienta w ostatniej chwili.
Wielu influencerów to ludzie o artystycznych duszach i mogą z tego powodu mieć problemy z pamiętaniem o terminach i wytycznych co do realizacji projektu. Dobrym rozwiązaniem ze strony marketera jest wysyłanie tzw. “przypominajek” o deadline`ach i ustaleniach. Dobrze jest też na bieżąco pytać o status projektu – pomoże to we wcześniejszym wykryciu ewentualnych utrudnień lub opóźnień. Marketer musi być zawsze dostępny, aby odpowiedzieć na pytania influencera odnośnie współpracy. Twórcy często prowadzą parę kampanii na raz i mogą zacząć się w tym łatwo gubić.
Otwórz umysł
To pewnie jedna z najważniejszych zasad. Influencer marketing to wciąż bardzo młoda dziedzina, gdzie ciężko jest określić, jak wygląda idealna współpraca i jakie metody działają lepiej niż inne. Nie wolno bać się eksperymentować. Influencerzy to ludzie kreatywni, artyści, często są młodsi od przeciętnego marketera, więc współpracując z nimi trzeba być otwartym na nowe pomysły, a także słuchać ich uwag i sugestii – właśnie tam często kryją się najbardziej genialne rozwiązania. Nie wolno zapomnieć, że to właśnie influencer najlepiej zna swoją widownię i wie co ich zaciekawi i zadowoli. Coś, co dla nas może wydawać się absurdalne i nieskuteczne, dla followersów może być strzałem w dziesiątkę.