fot. unsplash.com
Jaką metamorfozę przeszedł Śląsk w ciągu ostatnich lat oraz jakie podejście do marketingu i biznesu ukazują śląskie marki? Poznaj pięć śląskich konceptów, które warto dopisać do swojej marketingowej listy inspiracji.
Zobacz również
O tym, że województwo śląskie prężnie się rozwija świadczy nie tylko liczba zarejestrowanych prywatnych działalności gospodarczych czy trend ciągle rozwijających się placówek coworkingowych, parków technologicznych oraz specjalnych stref ekonomicznych. Śląsk to również miejsce wielu konceptów kreatywnych, wydarzeń i przemian w mentalności lokalnej. Na zmianę w śląskiej kulturze i podejściu do prowadzeniu biznesu znacząco zwróciła uwagę Ofka Piechniczek – prezes zarządu spółki Śląskie Kamienice – podczas konferencji prasowej w placówce coworkingowej Idea Hub w Katowicach. Jej zdaniem tożsamość regionalna na Śląsku w niezwykle interesujący sposób przeniknęła do sfery przedsiębiorczości.
– Po wielu latach nasz region otrząsnął się z kompleksów i poczucia niższości wynikających między innymi z industrialnej przeszłości tego obszaru po to, by zacząć w nowy, świeży sposób to dziedzictwo wykorzystywać. Przedsiębiorcy w pozytywny sposób wybierają najbarwniejsze dla nich elementy kultury lokalnej, przekształcają je i sprawiają, że stają się nowoczesne, a jednocześnie bliskie sercu. Dzisiejsze podejście młodego pokolenia do regionalizmu objawia się radośnie wyrażaną modą na lokalność. Na Górnym Śląsku powstają sklepy oferujące „górnośląskość” w ubraniach, żywności, smakołykach. Powstają lokale i miejsca tworzone już bez wstydu wokół śląskiej tradycji, czerpiące z niej w nowoczesny, atrakcyjny sposób.
Moda na śląskość i regionalizm przeżywa swoją drugą młodość. Śląsk to kolebka nie tylko przedsiębiorczości, ale i kultury, tradycji oraz solidarności, gdzie zawiła historia tego regionu nabiera nowych, pozytywnych barw celebrowanych przez młodych lokalsów. Jak w takim razie śląskie marki radzą sobie z marketingiem?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Noski Noski i siła wideo marketingu
O tym, że wideo marketing przechodzi rozkwit nie trzeba nikogo przekonywać. W ostatnim czasie stał się on jednym z głównych narzędzi marketingowych o dużym potencjale viralowym. W krótkim czasie pozwala zaangażować sporą liczbę fanów w życie marki, a także zbudować więź, która jest drogą do lojalności klienta. Przykładem śląskiego konceptu, który śmiało i niesztampowo wykorzystuje wideo marketing do promocji swojej marki jest butik z kreatywnymi zabawkami dla dzieci – Noski Noski. Koncept Noski Noski prowadzi Marta Nendza wraz ze swoim życiowym partnerem, którzy w 2015 roku postanowili postawić wszystko na jedną kartę i otworzyć sklep z kreatywnymi zabawkami, wspierający „świadome, naturalne i beztroskie rodzicielstwo”. Obecnie Marta Nendza uznawana jest za jedną z najbardziej uśmiechniętych i energicznych mam na Śląsku. Testuje, sprawdza, opowiada o zaletach oraz wadach pomysłowych zabawek dla dzieci. Swoimi opiniami dzieli za pomocą wideo marketingu, dzięki któremu zdobyła serca wielu lojalnych klientów. To marka, która inspiruje, dając dzieciom szansę na kreatywny rozwój, a rodzicom na świadomy wybór zabawek dla swoich pociech. Jak robi to Marta Nendza? Sami zobaczcie!
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Iście włoski Pan Bagiet, czyli brand hero marki OmNomNom
Czy zapiekanki mogą być tylko kultowe lub tradycyjne? Odpowiedzią jest iście włoski Pan Bagiett i jego rodzina, którą tworzy wraz z żoną Amelią i synem Giannim. Pan Bagiett to brand hero marki OmNomNom z Dąbrowy Górniczej, która specjalizuje się w serwowaniu zapiekanek, bagietek oraz burrito. Wartością marki jest włoska filozofia, która opiera się na otwartości, rodzinie, celebrowaniu posiłku i wspólnie spędzanego czasu. W ten sposób OmNomNom przykuwa dużą uwagę do jakości produktów, składników i gotowania. Marka wyróżnia się komunikatywnością i otwartością. Znakiem rozpoznawczym OmNomNom jest Pan Bagiett, który angażuje odbiorców w życie marki. W humorystyczny sposób zmiękcza całość działań komunikacyjnych. Język brand hero również nie jest przypadkowy – został opracowany tak, aby połączyć włoskie słówka ze sformułowaniami typowymi dla obcokrajowców uczących się języka polskiego. Pan Bagiett jest przykładem brand hero, który ułatwia marce przeprowadzanie akcji ambientowych. Jedną z takich akcji było wielkanocne szukanie króliczka – gra miejska, podczas której uczestnicy mieli za zadanie odnaleźć wskazówki pozostawione przez Bagieta, dzięki czemu można było wygrać Bagietonament – abonament na zapiekanki.
źródło zdjęć: www.facebook.com/omnomnomzapiekanki/
Gryfnie – komunikacja uszyta z tradycji
Z kreatywnych, śląskich konceptów, które świadomie i bezprecedensowo umieją zaangażować klientów w życie marki, przechodzimy do tych, gdzie główną wartością jest wspomniana wcześniej tradycja i kultura śląska. Celebracja języka i śląskich symboli to cecha wyróżniająca markę Gryfnie, która powstała z inicjatywy Klaudii i Krzysztofa Rokselów. Celem marki Gryfnie jest promowanie w nowoczesnej formie gwary śląskiej oraz symboli związanych z tym regionem. To cecha unikatowa Gryfnie. Dlatego fanpage marki oraz cała strona prowadzona jest po śląsku. Dodatkowym działaniem marki jest organizacja licznych cykli, jak na przykład „gryfne słowo” czy „kurs ślonskij godki”. Tłumacząc śląskich wyrazów, zachęca odbiorców do używania regionalnej mowy. Obecnie koncept Gryfnie oferuje ubrania oraz akcesoria sygnowane śląskimi symbolami oraz gwarą. Marka kieruje się takimi wartościami jak najwyższa jakość materiałów, z których wykonywane są produkty, wychwytywanie aktualnych trendów graficznych oraz kolorystycznych, a przede wszystkim wierność śląskiej godce, kulturze i tradycji.
źródło zdjęć: facebook.com/gryfnie/
I Coal You – bliskość i więź
I Coal You, czyli śląska pracownia artystyczna, oferująca nowoczesną odsłonę biżuterii, której elementem charakterystycznym jest węgiel – czarne złoto Śląska. Marka I Coal You, podobnie jak Gryfnie czerpie ze śląskiej tradycji to, co najlepsze. Pracownia marki znajduje się w jednej z urokliwych kamienic Nikiszowca. To właśnie tutaj powstaje biżuteria z węgla, której towarzyszy klimat górniczej dzielnicy.
W social mediach I Coal You kieruje się nie tylko wartościami bliskimi Śląsku, ale budowaniem więzi z odbiorcami poprzez otwartą i przyjazną odbiorcy komunikację.
źródło zdjęć: facebook.com/icoalyou/
Magia event marketingu według Wietrzne Pole
Powrót do matki natury, to wartość konceptu Wietrzne Pole, który mieści się na Placu Wolności w Katowicach. To miejsce, które jest współtworzone przez Karolinę Czaja (właścicielkę pracowni Hola Studio) i Dominikę Wilk (właścicielkę marki Littlewood). Marka Wietrzne Pole specjalizuje się w tworzeniu rozbudowanych instalacji florystycznych, które przypominają naturalne przestrzenie. Przykładem takiej instalacji są chociażby „Lasy w szkle” – unikatowe leśne ekosystemy zamknięte w dedykowanych szkłach antycznych. Głównym narzędziem marketingowym marki jest event marketing. Wietrzne Pole oferuje swoim odbiorcom liczne warsztaty, podczas których uczestnicy mogą poznać techniki florystyczne oraz nowatorskie formy uprawy roślin. Przykładem jest budowanie kuli kokedamy – japońskiej sztuki uprawy roślin czy budowania lasu w szkle.
źródło zdjęć: facebook.com/pg/wietrznepole/
Analizując działania marketingowe śląskich marek, możemy zauważyć nie tylko zamiłowanie do śląskich tradycji, języka i symboli, ale również do eksperymentowania. Śląscy lokalsi śmiało szukają nowych rozwiązań, które są zgodne z takimi wartościami jak przyjaźń, bliskość, otwartość, życie w zgodzie z naturą i tradycją. Czy to właśnie tajemnica sukcesu śląskich marek?