Dowiemy się po zobaczeniu filmu. Nasz wybór ogranicza się tylko i wyłącznie do decyzji oglądać czy nie…
W chwili obecnej z wieloma filmami jest jak z bombonierką czekoladek – nie wiesz, na co trafisz…
Zobacz również
Patrząc na te dwa „spożywcze” porównania zdecydowanie wolę, aby treści wideo były jak przekąski 🙂 w pełnym tego słowa znaczeniu – dobra selekcja, świetne podane i możliwości wyboru.
Rzeka
Słowa zastępowane są obrazami. Obrazy są wypierane przez wideo. Rzeka płynie. Codziennie zalewa nas gigantyczna ilość nowych filmów, teledysków, produkcji ulubionych youtuberów…skrótów wydarzeń sportowych, całych meczów. W czasie jednej sekundy ( dzień 15 stycznia, godzina 21:16 ) oglądanych było w necie 73 311 filmów wideo… w 3 minuty – ponad 13 mln. Szacuje się, że obecnie 70 % „konsumpcji” treści internetu to wideo…
Olbrzymia ilość filmów, fragmentaryzacja oraz demokratyzacja treści narzuca na twórców wideo coraz większe wyzwania. Co zrobić by to moje treści przebiły się i zostały obejrzane przez widzów?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jak w tym wszystkim ma odnaleźć się widz? Subskrybuje kilkadziesiąt kanałów na YT, jest fanem kilkudziesięciu profili na FB. Stara się wybierać to, co najlepsze, chce być na bieżąco z wartościowymi dla niego treściami. Nie jest to proste, a powoli staje się niemożliwe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Rzeka płynie w znanym wszystkim kierunku – będzie coraz więcej treści wideo. Rzeka staje się równocześnie szersza, głębsza i szybsza. Z każdym dniem pojawiają się nowe źródła i dopływy.
Jak płynąć, aby nie zatonąć? Co robić, aby nasza łódź ciągle posuwała się naprzód? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, ale warto być mądrym. Mądrym zgodnie z definicją mądrości Konfucjusza: „Wiedzieć, że się wie, co się wie i czego się nie wie – oto prawdziwa mądrość”. Każdy twórca wideo może się uczyć na podstawie tego, co ma, wyciągać wnioski i robić coraz to lepsze produkcje. Czy tak się dzieje ? Nie zawsze. Platformy takie jak YT i FB dają dużą wiedzę, ale też mają swoje ograniczenia. Znamy ilość reakcji, komentarzy czy udostępnień. To duża wiedza. Ci najlepsi świetnie to wykorzystują. Zawsze warto wiedzieć więcej.
Wszyscy jesteśmy telewizjami
Twórcy treści mają problem nie tyle z tworzeniem contentu wideo, co z przyciągnięciem do niego widzów. Od kilku lat tworzenie wideo jest naprawdę proste. Mając średniej jakości smartfona, możemy i oglądać, i tworzyć wideo. Możemy odbierać i nadawać sygnał. Dzisiaj praktycznie każdy człowiek, czy organizacja mająca dostęp do FB / YT może być „telewizją”. Twórcy treści wideo muszą dążyć do tego, aby ich widzowie byli zaangażowani i lojalni.
W sytuacji olbrzymiej konkurencji – wygrywa ten, który dostarczy większej wartości swoim widzom. Wygrywa ten, kto efektywnie łączy wiedzę z wyczuciem i intuicją.
Liniowość i wybór
Możliwość wyboru, zgromadzenie w jednym miejscu dobrze wyselekcjonowanych treści oraz genialna w swojej prostocie forma – to podstawy nowej platformy SmartReplay. Mówimy o perspektywie widza.
Z punktu widzenia twórcy wideo, otrzymuje on możliwość uczenia się audytorium , efektywnego wykorzystania istniejących materiałów wideo oraz ma nowe możliwości monetyzacji tychże treści. W rezultacie dostarcza ciekawych filmów swoim fanom i zwiększa ich zaangażowanie oraz lojalność.
Yacine Sahnoune, założyciel & CEO SmartReplay zwraca uwagę na liniowość tradycyjnych filmów: „W dzisiejszych czasach każdy może tworzyć treści wideo w formacie cyfrowym. Tradycyjni producenci wideo (nadawcy, kluby sportowe) mają trudności z wyróżnieniem ich treści. Chcą dodać dużą wartość do treści, które publikują na swoich platformach cyfrowych. Liniowy i tradycyjny film nie jest już wystarczający. Właśnie dlatego zdecydowali się na SmartReplay: nasz innowacyjny format tworzy zachowanie użytkownika, uzależnienie i zaangażowanie, zbierając cenne dane o zachowaniu odbiorców”
Jak to robią najwięksi
Spójrzmy na konkretnych przykładach jakie możliwości i korzyści daje SmartReplay. Zacznijmy od czołowego europejskiego klubu AS ROMA. Roma, znana ze swojej innowacyjności, rozpoczęła przygodę ze SmartReplay kilkanaście tygodni temu. Mając tysiące godzin świetnych materiałów, postanowili pochylić się nad jednym z najgorętszych tematów – Derby Rzymu. Ile czasu musiałby spędzić fan AS Romy, aby znaleźć filmy z meczów z LAzio które nawiązują do : „6 najlepszych goli w ostatnich latach?” , „6 ostatnich goli” i „6 najlepszy goli Tottiego” ? Baaaaardzo dużo. Dzięki SmartReplay może to wszystko zobaczyć w jednym wideo, pozwalającym wybrać to co chce oglądać: www.asroma.com/en/news/2017/11/smartreplay-derby-della-capitale-goal-special
Fani AS Roma mogą rozkoszować się ciekawymi treściami podanymi na jednym talerzu :), a AS Roma wiedząc m.in.: kto, ile czasu, co oglądał, etc ma duża wiedzę, którą wykorzystuje w produkcji swoich kolejnych filmów na Roma TV.
W drugim użyciu SmartReplay – zebrali w jednym miejscu wszystkie gole strzelone w Lidze Mistrzów w 2017 roku. Fani jednym kliknięciem wybierają spośród kilkudziesięciu goli, podzielonych na mecze: www.asroma.com/en/news/2017/12/smartreplay-champions-league-special
Fani są zachwyceni, klub ciągle się uczy. Dlatego też As Roma kontynuuje przygodę ze SmartReplay i coraz lepiej zarządza treściami wideo.
Przenieśmy się za ocean. Kolejnym wielkim klubem, który zaledwie kilkanaście dni temu zaczął używać SmartReplay jest Chicago Bulls. W lidze NBA niezwykle ważne są pomeczowe materiały – skróty, najlepsze akcje, wywiady. Pierwsze użycie nowej platformy to materiał po meczu z Miami Heat. Wideo daje możliwości wybrania najlepszych akcji 3 najlepszych zawodników: www.nba.com/bulls/gameday/replays
Niebawem pojawią się kolejne, bardziej zaawansowane wideo dla fanów Chicago Bulls. W chwili obecnej trwają rozmowy z kolejnymi drużynami NBA. Za kilka dni kolejny wielki klub dołączy do użytkowników
Recepta na sukces
Nie ma jednej uniwersalnej recepty prowadzącej do sukcesu. Z pewnością warto jednak stale uczyć się jak najwięcej o swoim audytorium. Taka wiedza to skarb. Doświadczenia twórców Smart Replay przynoszą kilka ciekawych danych.
- 5 wideo obejrzanych przez jednego widza
- 18 % widzów wróciło co najmniej raz do tego samego wideo Smart Replay
- 65 % obejrzało treści, których by w innym przypadku nie obejrzała
W kolejnych dniach SmartReplay zacznie używać kilka dużych zagranicznych klubów. Będziemy mogli zobaczyć, jak rozwija się ta platforma.
Polskie kluby, telewizje oraz ogólnie producenci treści wideo są bardzo innowacyjni. Prędzej czy później ( raczej prędzej) zobaczmy debiut SmartReplay w Polsce. Polski sport to miliony godzin fantastycznych filmów. O wielu nie wiemy, o wielu zapomnieliśmy. Najwyższa pora, aby zacząć je układać na wspaniałym talerzu i podać widzom prosząc o wybór tego, co chcą oglądać.
Smart Replay daje nowe monetyzacji treści, ale ten temat poruszę w kolejnym artykule.
Autor:
Robert Samaruk
Marketer budujący wartości marek w Polsce oraz CEE. Dyrektor Marketingu w agencji Stars & Buzz, specjalizującej się w marketingu sportowym oraz efektywnych kampaniach wideo. Stars & Buzz jest partnerem SmartReplay w Polsce.