Fot. Amelia Koziara
Na te pytanie starali się znaleźć odpowiedź prelegenci 3. edycji Akademii Marketingu: Social media to nowa telewizja.
Zobacz również
Telewizja to ciągle medium, które w naszym społeczeństwie ma dużą siłę rażenia. Jednak media społecznościowe gonią królową bardzo szybko. To co jest już światowym trendem, w Polsce może wydarzyć się dopiero za dwa lata. Nie ulega wątpliwości, że to jednak social media prezentują więcej możliwości prezencyjnego dotarcia oraz są idealnym rozwiązaniem dla produktów skierowanych do specyficznych grup docelowych, mniejszych firm i budżetów.
Akademia Marketingu: Social media to nowa telewizja to konferencja marketingowa organizowana w Krakowie. III edycja była pierwszą w Polsce konferencją poświęconą budżetowaniu, analityce i technologii video marketingu w social media. Wydarzenie organizowane w Krakowskim Parku Technologicznym zgromadziło ponad 160 uczestników oraz 30 ekspertów, którzy dzielili się swoim spostrzeżeniami w zakresie video marketingu.
– Od lat śledzimy trendy na polskim rynku komunikacji cyfrowej. Widzimy bardzo wyraźny trend zmiany siły oddziaływania mediów społecznościowych i formatów video w internecie w porównaniu do tego jaki wpływ miała na nas kiedyś telewizja – mówi Grzegorz Miłkowski, pomysłodawca i organizator konferencji oraz CEO ContentHouse. – Postanowiliśmy przeanalizować ten temat. Przez dwa dni z wybranymi ekspertami zastanawialiśmy się czy social media to już jest nowa telewizja – wyjaśnia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Do Krakowa zaproszono m.in. badaczy, specjalistów od płatnych kampanii, dyrektorów kreatywnych oraz analityków. Wszystko po to, by ostatecznie rozprawić się z pytaniem: jak i gdzie efektywnie promować swoją firmę?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Video a zachowanie współczesnego odbiorcy
Konferencja rozpoczęła się od analizy współczesnych konsumentów i ich zachowania w sieci. Powszechnie panująca opinia o niechcianych reklamach, w przypadku pokolenia Z może okazać nie do końca prawdziwa. – Reklamy są integralną częścią mediów społecznościowych, dlatego nie rażą Z-tek aż tak bardzo. W ich przypadku sprawdzają się takie rozwiązania jak: reklama natywna, branded content i współpraca z influencerami – mówił Michał Zajdel, Media&Digital Director w domu badawczym Kantar Millward Brown. Jak podkreślała Agnieszka Chabrzyk, kierująca jedyną agencja Facebook Marketing Partner na Europę Środkowo-Wschodnią, na mobile’u konsumujemy treści o 41% szybciej. To w praktyce wymusza na marketerach tworzenia krótkich komunikatów (najlepiej video), które opowiedzą o produkcie lub usłudze w zaledwie sześciu sekundach.
Coraz lepsi jesteśmy również w multiscreeningu, czyli jednoczesnym przeglądaniu smartfona i konsumowaniu telewizji, zaznaczył Jan Zając, CEO Sotrender, który przedstawił premierowe wyniki badań nad widzami i ich zachowaniami. – Trudno dziś ominąć w swoich wydatkach reklamowych YouTube czy Facebooka. Jednak telewizja nie umiera, ponieważ są sytuacje, gdy jest lepszą platformą niż social media. Udowodnią to zbliżające się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które zdecydowana większość ludzi ogląda na ekranach telewizora – zauważa Jan Zając.
Nie ma wątpliwości, że bez względu na rodzaj medium, każde z nich walczy o utrzymanie uwagi odbiorcy. Media społecznościowe wygrywają dotarciem – nawet 94-procentowym dopasowaniem do grupy docelowej (vs. 60-procentowe dopasowanie TV), a telewizja – tradycją i przywiązaniem. Nawet najmłodsze pokolenia, choć odnotowywany jest spadek, spędzają czas przed szklanym ekranem.
Praktyczne aspekty video marketingu
Podczas Akademii Marketingu organizatorzy dbają o to, by wśród prelekcji nie zabrakło teorii, ale przede wszystkim praktyki. Po określeniu panujących trendów wśród odbiorców oraz omówieniu obecnych i przyszłych podziałów na rynku reklamowy, przyszedł czas na praktyczne aspekty wykorzystania video.
Jednym z nich był wywiad z Red Lipstick Monster – popularną youtuberką, która opowiedziała o szczegółach związanych z współpracą z markami. Podkreślała, że najważniejsze są dla niej wartości marki, z którymi może się utożsamić oraz transparentność w działaniach. Z drugiej strony bardzo ważne jest podejście samej marki do influencer marketingu. – Najczęstszym błędem marki jest myślenie tylko o sobie. Zapominają o tym czego potrzebują ich odbiorcy, skupiając się na tym, co chcą zakomunikować i sprzedać – mówiła Magdalena Urbaniak, Global Communications Manager wBrand24.
Podczas konferencji omówione zostały również temat planowania kampanii lead generation w oparciu o video. Swoje sposoby na angażujące video zaprezentował Artur Jabłoński. Była również okazja, by wysłuchać o dzisiejszych możliwościach związanych z video e-mail marketingiem, oczywiście od Pawła Sali – eksperta i CEO FreshMail. Ważne tematy związane z prawem i wykorzystaniem wizerunku w filmach promocyjnych poruszał Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk, radca prawny specjalizujący się w marketingu. A o zmieniającej się roli PR-owca w świecie wszechobecnego internetu, uczestnicy mogli posłuchać od Łukasza Majewskiego.
Jak zawsze duży nacisk podczas Akademii Marketingu położono na technologiczny aspekt marketingu. Szymon Łukasik, AI Team Leader w Synerise opowiedział o tym, jak rozpoznać video fake news oraz jakie możliwości, ale i zagrożenia, niesie za sobą rozwój sztucznej inteligencji i formatów filmowych. Maciej Swoboda z Netizens zabrał uczestników w podróż po kilkunastu przykładach wykorzystania i połączenia technologii offline z online. Każdy mógł poznać przykłady Mercedsa, Opla, Coca-Coli, ale również rodzimego Żywca („Trzymaj pion”).
Bardzo ważnym punktem konferencji była również analiza. W tym bloku eksperci z Bluerank – Dawid Dutkiewicz oraz Marta Kusowska omówili sposoby oraz korzyści płynące z programatycznego zakupu powierzchni reklamowej na YouTube. Specjaliści omówili również znaczenie SEO w kontekście video oraz zapoznali uczestników z wskaźnikami, które warto mierzyć w kampaniach video.
Trzecia edycja Akademii Marketingu zakończyła się sukcesem. Zarówno prelegenci jak i uczestnicy za największą zaletę wydarzenia uważają jego tematykę. – Im więcej sprofilowanych konferencji, tym lepiej. Dzięki temu każdy, kto przyjeżdża wie, że otrzyma konkretną dawkę wiedzy z obszaru, który go interesuje – zauważył Artur Jabłoński, jeden z prelegentów podczas konferencji.
Organizatorem konferencji Akademia Marketingu jest agencje ContentHouse. Patronami 3. edycji byli: Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Izba Gospodarki Elektronicznej, Business Centre Club, SMSAPI oraz Meeting Application.