Internet czy TV? Badanie konsumpcji wideo online na tle telewizji

Czy Internet, z szybkim i wygodnym dostępem do interesujących treści coraz częściej zastępuje tradycyjną telewizję? Czy może korzystamy z contentu wideo równolegle do telewizji?
O autorze
2 min czytania 2018-06-29

Dom mediowy Mindshare Polska przeprowadził badanie pokazujące, jak używane są obydwa te kanały i które programy chętniej oglądane są w Internecie, a do których widzowie siadają przed szklanym ekranem.

W ramach badania sprawdzono jakie treści wideo są konsumowane w sieci – w serwisach VoD, SVoD (takich jak Netflix czy Showmax), czy serwisach z krótszymi treściami (np. YouTube). Autorzy badania przeanalizowali również, czy i jak często osoby oglądające dane rodzaje treści w Internecie oglądają je również w telewizji.

Popularność oglądanych treści wideo w Internecie różni się pod względem rodzaju serwisu, na którym są emitowane. Domeną platform VoD i SVoD są seriale i filmy (w zależności od rodzaju serwisu oglądane nawet przez 44% internautów). Dodatkowo, w serwisach powiązanych z kanałami telewizyjnymi (Player, Ipla, VoD TVP), wśród najbardziej popularnych treści znajduje się content informacyjny. Z kolei w serwisach z krótszymi treściami wideo (np. YouTube) najchętniej oglądamy muzykę, programy satyryczne oraz informacje i wiadomości.

Tak jak wideo w Internecie jest przede wszystkim źródłem rozrywki, tak w telewizji najbardziej popularnym rodzajem oglądanych programów są informacje i wiadomości, które z częstotliwością co najmniej kilka razy w tygodniu śledzi 61% internautów w Polsce. Dalej w rankingu najchętniej oglądanych treści telewizyjnych plasują się seriale i filmy, oglądane co najmniej raz w tygodniu odpowiednio przez 42% i 35% badanych – czyli tyle samo, co podobne treści w Internecie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najczęściej oglądanym rodzajem wideo w sieci są krótkie filmy (poniżej 20 minut), które regularnie ogląda ponad połowa użytkowników Internetu w Polsce. Użytkownicy platform VoD oglądający dłuższe treści i siłą rzeczy spędzający przed ekranem więcej czasu, stanowią blisko 1/3 badanej populacji.

Badanie przeprowadzone przez Mindshare pokazuje, że większość internautów oglądających dany charakter treści w Internecie, ogląda go również w telewizji. Tylko w przypadku serwisów z krótszymi treściami (jak np. YouTube) sytuacja wygląda nieco inaczej – około połowa oglądających tam klipy muzyczne, treści satyryczne oraz materiały dotyczące stylu życia, mody i urody ogląda tego typu content wyłącznie w Internecie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najpopularniejszym serwisem VoD wśród polskich internautów jest cda.pl. Tuż za nim plasują się platformy powiązane z cieszącymi się największą popularnością kanałami TV – Player i Ipla, z których co najmniej raz w tygodniu korzysta co piąty polski internauta w wieku 15-54 lat. Analiza oglądalności platform powiązanych z kanałami telewizyjnymi pokazała także, że około 68% widzów obydwu z wyżej wymienionych serwisów ogląda w nich te same programy, które emitowane są w powiązanych z nimi stacjach telewizyjnych (TVN, Polsat). Obserwację tę potwierdza wysoka kroskonsumpcja platform i stacji TV na poziomie ponad 80% współużytkujących Player ze stacją TVN oraz Iplę z Polsatem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto także zwrócić uwagę na różnice w użytkowanych serwisach wideo ze względu na cechy demograficzne. Ogólnie wśród regularnych użytkowników najbardziej popularnych serwisów VoD jest wyraźna nadreprezentacja kobiet względem populacji internautów. Najwięcej mężczyzn natomiast gromadzą Ipla i HBO GO. Użytkownicy serwisów płatnych, jak Netflix i HBO GO są starsi od użytkowników platform oferujących treści bezpłatne, a najbardziej miejskimi serwisami są Netflix i cda.pl.

Zrealizowane badanie to prawdziwa kopalnia wiedzy o użytkownikach wideo online, która pozwoli nam jeszcze precyzyjniej docierać z komunikatem reklamowym do konsumentów. Dzięki danym na temat współkorzystania z wideo i telewizji, na temat rodzaju oglądanego contentu oraz profili demograficznych widzów wideo/VoD i TV możemy jeszcze optymalniej planować komunikację w podziale na te dwa kanały.” – przyznaje Karolina Chołuj, Director Business Planning.

Badanie Mindshare zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1006 polskich internatów w wieku od 15 do 54 lat w grudniu 2017 r.