fot. Jacek Sitkiewicz – Sitek
10 oryginalnych, kolorowych ławek w kształcie książek stanęło w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej. Szlak „Zaczytanych ławek” to projekt promujący czytelnictwo, ale też podziękowanie dla łodzian za uczestnictwo w Wielkiej Zbiórce Książek – akcji organizowanej przez Fundację Zaczytani.org, a także atrakcja z okazji urodzin Łodzi, która w 2018 roku dołączyła do „Zaczytanych miast”.
Zobacz również
– Wystawa jest inspiracją do czytania książek. Zachęcamy do lektury książek papierowych, ale jeśli ktoś nie ma jej przy sobie, można skorzystać z audiobooka, bo przy każdej ławce jest kod QR, dzięki któremu można ściągnąć pełną wersję audiobooka. Przy każdej ławce jest inny utwór – zachęca Michał Stępień z Fundacji Zaczytani.org.
Ławki zaprojektowane zostały przez osoby z polskiego świata literatury, mediów, muzyki i filmu oraz artystów malarzy, by przypominać mieszkańcom i turystom, że świat z książką jest ciekawszy. W akcję zaangażowali się między innymi: Andrzej Mleczko, Tomasz Gudzowaty, Magda Mołek, Łukasz Jemioł, Dawid Kwiatkowski, Kasia Klich, Mela Koteluk, Etgar Keret, Katarzyna Pakosińska, Mateusz Damięcki, Małgorzata Ostrowska, Beata Pawlikowska, Joanna Sarapata, Józef Wilkoń, Tomasz Sętowsk, oraz Joanna Jabłczyńska. Niektórzy pomalowali ławki osobiście, inni stworzyli autorskie projekty graficzne, które specjaliści nanieśli na bryły ławek.
– Piękne, kolorowe ławki wspaniale wpisują się w klimat ulicy Piotrkowskiej. Liczymy na to, że staną się pretekstem do tego, żeby sięgnąć po książkę, może taką, po którą dawno nie sięgaliśmy. Może uda się na nich przysiąść i poczytać dzieciom – mówił Sławomir Macias z Biura Promocji UMŁ, zachęcając, by na zaczytanych ławkach zasiadać rodzinnie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Ławki ustawiono na odcinku od ul. Próchnika do pl. Wolności. Pozostaną tam do 3 sierpnia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS 55 pomysłów na marketinowe wykorzystanie ławek
Ławki można było ujrzeć w akcjach promocyjnych takich marek jak: Adobe, BMX, FedEx, Coca-Cola, Orange, Ikea, Nokia, KitKat, Pampers i Panasonic.
PS 2 „Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!”
„Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!” to mini-kampania społeczna stworzona przez ludzi, którzy po prostu lubią czytać. W jej ramach przedstawiono serię 12 zdjęć osób znanych i nieznanych, które złapane w swoich własnych łóżkach, pokazały, co czytają do poduchy. W akcji wzięli udział m.in: Gabriel Fleszar, Kazimiera Szczuka, Sylwia Chutnik, Anna Laszuk, Marcin Szczygielski, Katarzyna Szustow, Iza Meldo, Nasta Niakrasava, Kapela ze Wsi Warszawa czy Paweł Althamer. Czytelnicy portalu kampaniespoleczne.pl uznali tę akcję za najlepszą polską kampanię społeczną 2011 roku, nagrodzoną ją także Impactorem 2011. Obecnie liczebność fanpage’a przekracza 253 tys. osób.
PS 3 Piekarnia Szwajcarska: „okruchy prozy”
W 2013 roku w sklepach firmowych Piekarni Szwajcarskiej na papierowych opakowaniach pojawiły się „okruchy prozy” – fragmenty prozy pisarzy niemieckojęzycznych. Akcja miłaa na celu promocję portalu poświęconego literaturze niemieckiego obszaru językowego – literatur.pl.
PS 4 Empik: „A Ty do czego używasz książek?”
Tylko 11% Polaków czyta ponad 7 pozycji rocznie, a aż 60% dorosłych w naszym kraju nie czyta książek w ogóle! Miedzy innymi takie dane pojawiły się na ścianach stacji metra Centrum w ramach organizowanej przez Empik akcji promującej czytelnictwo „A Ty do czego używasz książek?”. W ramach projektu stworzono 6 różnych kreacji.
PS 5 IKEA urządziła czytelnię na dworcu MDA w Krakowie
Na dworcu MDA w Krakowie IKEA w 2017 roku stworzyła przestrzeń, w której pasażerowie oczekujący na autobus, mogą w przytulnej atmosferze oddać się lekturze ulubionej książki. Pomieszczenie od podstaw zaaranżowane zostało przez IKEA Kraków, która promuje w ten sposób nowy katalog.