Założenia akcji
Akcja charytatywna „Bielsko-Biała dla Toma Hanksa” zaczęła się skromnie, jako… chęć zrobienia żartu gwiazdorowi.
Zobacz również
W 2016 roku podczas kręcenia jednego z filmów na Węgrzech, Tom Hanks opublikował na Instagramie serię zdjęć, na których pozował z fiatem 126, dodając żartobliwy podpis, że cieszy się ze swojego nowego auta. Na posty aktora trafiła jedna z mieszkanek Bielska-Białej – Monika Jaskólska i postanowiła zorganizować akcję, w ramach której zebrane zostaną pieniądze na zakup i remont samochodu dla Hanksa, a nadwyżka trafi do Szpitala Pediatrycznego w Bielsku-Białej.
O nietypowym pomyśle o kryptonimie „Maluch dla Toma Hanksa” zrobiło się głośno na Podbeskidziu. Powstał nawet spontaniczny fanpage nawołujący do zbiórki. Mieszkańcy, mający sentyment do produkowanego tu przed laty „Malucha”, gotowi byli pomóc. Temat podchwyciły media, a organizatorka akcji zwróciła się także po wsparcie do Gemini Park Bielsko-Biała.
– Pomysł akcji nas zaciekawił, tym bardziej że współgrał on z naszymi celami społecznymi, jakie od lat realizujemy w mieście. Widzieliśmy także w nim szansę dla promocji Bielska-Białej w świecie, zwłaszcza że bohaterem stał się „Maluch”. Po spotkaniu z Moniką Jaskólską postanowiliśmy aktywnie włączyć się w projekt, biorąc na siebie rolę współorganizatora – mówi Anna Dworak, dyrektor ds. marketingu i PR Gemini Park Bielsko-Biała
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Realizacja akcji
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akcja oficjalnie ruszyła w listopadzie 2016 roku podczas występu na żywo w Dzień Dobry TVN Moniki Jaskólskiej, która zapowiedziała kwestę. W programie pojawiło się także kilkanaście Fiatów 126p, które tego dnia przyjechało pod centrum handlowe wesprzeć projekt.
W tym samym miesiącu w galerii Gemini Park stanęły skarbonki, z których pozyskane środki miały zostać przeznaczone na zakup i remont auta, a nadwyżka miała trafić do Szpitala Pediatrycznego. Ostatecznie jednak cała zebrana suma, ponad 23 tys. zł, trafiła do placówki medycznej. Rafał Sonik, mistrz Rajdu Dakar i właściciel galerii Gemini Park, zdecydował się w całości sfinansować zakup Fiata 126p. Galeria wzięła na siebie także dalszą promocję projektu, w tym organizację wielkiego wydarzenia z odsłonięciem gotowego samochodu.
W marcu 2017 roku w galerii zorganizowano wystawę kultowych „Maluchów” ze zbiorów jedynego na świecie Muzeum Fiata 126p. Wśród kilkunastu eksponatów na wystawie znalazł się m.in. jedyny w Polsce egzemplarz Fiata 126 MALUBATS oraz wojskowa wersja auta. Wydarzeniu towarzyszył zlot fanów i miłośników „Malucha”. W międzyczasie media relacjonowały, jak w warsztacie powstaje pojazd dla Hanksa.
Podczas wydarzenia „Bielsko-Biała dla Toma Hanksa” zorganizowanego 9 lipca 2017 zaprezentowano efekty pracy mechaników i projektantów nad samochodem dla aktora.
– W podzięce za wsparcie zorganizowaliśmy dla bielszczan wielką fetę z koncertami, animacjami dla dzieci i ogólnopolskim zlotem Fiatów 126p z udziałem 126 pojazdów. Tego dnia też każdy mógł napisać życzenia dla aktora na plandece przykrywającej samochód. Podczas wielkiego finału Monika Jaskólska i Rafał Sonik wspólnie odsłonili „Malucha” – mówi Anna Dworak.
Tego samego dnia zorganizowano także targi „Made in Bielsko-Biała”, na których prezentowało się 26 lokalnych firm i organizacji społecznych. Całkowity dochód z wynajmu powierzchni targowej przeznaczony został na rzecz szpitala. Zorganizowano także kolejną kwestę na rzecz placówki. Podczas samego finału galeria zebrała kolejne 10 tys. zł.
Po odsłonięciu „Maluch” ruszył w dwumiesięczną trasę, odwiedzając Tychy, Tarnów oraz Ustkę i dalej kwestując. Ostatni jego przystanek był na Okęciu, skąd 30 listopada odleciał do Los Angeles na spotkanie z Tomem Hanksem. Tam w towarzystwie m.in. Moniki Jaskólskiej i Rafała Sonika w kalifornijskiej rezydencji konsula RP samochód został przekazany aktorowi.
Efekty akcji
Efekt akcji, zwłaszcza charytatywny, robi wrażenie. W sumie udało się zebrać ponad 120 tys. zł, które za pośrednictwem fundacji „Pomaluj mój świat” trafiły do Szpitala Pediatrycznego w Bielsku-Białej. Tę kwotę zobowiązał się podwoić Tom Hanks. Zwrócono także uwagę na sytuację placówki.
O samej akcji pojawiło się blisko 1000 publikacji w prasie, radiu, internecie i TV o łącznej wartości ponad 6.8 mln złotych. Organizatorzy pojawili się we wszystkich telewizyjnych serwisach informacyjnych (m.in. TVP, TVP3, TVP Info. Polsat, Polsat News, TVN24, Superstacja), wielokrotnie także mieli wejścia na żywo w Dzień Dobry TVN, gościli także w programie #OnetRANO. Jak dotąd jest to jedyna akcja charytatywna polskiej galerii, o której pisały media za granicą m.in. BBC, NBC, Daily Mail czy The Telegraph.