Opublikowany rozdział zawiera przygotowane przez obie strony (klientów i agencje) rekomendacje i wskazówki, wzorcowe narzędzia oraz dokumenty przetargowe z myślą o efektywności komunikacji marketingowej.
Materiał obejmuje wiele zagadnień istotnych dla efektywności zakupu i realizacji komunikacji full service oraz kosztów i wyników przetargów w tej kategorii.
Zobacz również
W rozdziale znalazły się m.in. wytyczne takie jak:
- źródła dla budowania wiedzy o rynku agencji full service,
- zapytanie o informację RFI (Request For Information) w kategorii full service,
- rekomendowane modele przetargów full service,
- szczegółowy harmonogram i minimalny czas w przetargu full service,
- efektywna komunikacja w przetargach – brief, indywidualny de-briefing, sesje kierunkowe,
- kryteria i wagi ocen w przetargach full service,
- terminy płatności i koszt pieniądza w czasie,
- opłaty za udział w przetargu,
- ochrona praw autorskich w przetargu.
Każde z zagadnień prezentowane jest w postaci praktycznych wytycznych uzupełnionych o konkretne narzędzia i wzorcowe dokumenty przetargowe, np. brief, RFI, SOW (Scope of Work) – lista produktów i usług agencji w kategorii full service.
Na potrzeby ustaleń i opracowań standardów, full service został wyróżniony jako obszar komunikacji marketingowej obejmujący taki zakres prac oraz takie kompetencje agencji, które:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- co do zakresu prac – uwzględniają więcej niż jedną specjalizację w komunikacji, np. nie tylko działania ATL, nie tylko digital itd.,
- co do czasu – są projektowane z założeniem współpracy długoterminowej, ponieważ uwzględniają potrzebę ciągłości w komunikacji marki,
- co do strategii – uwzględniają strategiczne podejście i strategiczne prowadzenie marki oraz komunikacji.
Rozdział dotyczący przetargów full service znajduje się na stronie: www.dobryprzetarg.com.pl/kategorie/przetarg-na-full-service.html
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Publikowanym standardem, wytycznymi i narzędziami przypominamy, że jako reklamodawcy i agencje mamy realny wpływ na dobre praktyki i efektywność współpracy. Zastosowanie rekomendacji wypracowanych w Białej Księdze nie znosi ani nie ogranicza konkurencyjności, nie osłabia koncentracji na cenie i jakości kupowanych usług, nie faworyzuje żadnej ze stron relacji biznesowej. Ale w bezpośredni lub pośredni sposób realnie poprawia: szybkość, efektywność i koszty procesów, cenę i jakość kupowanych usług i w końcu finalne efekty komunikacji marketingowej. Promujemy opublikowane standardy i narzędzia wśród Agencji, członków SAR i wśród Klientów, którzy chcą działać nie tylko w sposób odpowiedzialny, ale także skuteczny – mówi Dariusz Andrian, Prezes SAR.
– Dialog Branżowy miał zaadresować realne problemy i wyzwania, które mają miejsce w relacji biznesowej reklamodawca-agencja. Takim podstawowym i wyjściowym wyzwaniem jest efektywność procesu przetargowego, który jest wynikiem kilku czynników – samego procesu, kompetencji czy zaufania w relacjach Klientów z Agencjami. Manual, który opracowaliśmy wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom i w sposób bardzo praktyczny kieruje i wspiera codzienną pracę Działu Zakupów i Marketingu tak, aby wybór partnera i wynik jego pracy miały wpływ na lepsze wyniki firmy. Dobre lub złe praktyki operacyjne determinują nie tylko to, czy firma zaciąga zobowiązania i generuje niepotrzebne koszty na rynku dostawców, ale także to czy będzie w stanie pozyskać najlepszych partnerów i w ramach współpracy z nimi uzyskać najlepsze efekty, budując swoją pozycję i przewagę konkurencyjną. – mówi Mariusz Gerałtowski, prezes PSML.
Pierwszy z dziesięciu i ogólny rozdział Białej Księgi opublikowany został w listopadzie 2017 r. Zawiera on zbiór uniwersalnych standardów i dobrych praktyk dla efektywnej współpracy reklamodawcy z agencją. Organizacje reprezentujące rynek komunikacji marketingowej w Polsce podpisały wówczas deklarację przyjęcia Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej jako rekomendacji nowych standardów i dobrych praktyk oraz zobowiązały się do ich promocji w środowisku i wśród swoich członków.
Rozdział Full Service zawierający specyficzne rekomendacje i narzędzia, stanowi uzupełnienie części ogólnej Białej Księgi jako jeden z obszarów tematycznych obok kategorii takich jak: media, digital, eventy, PR, produkcja filmów reklamowych, branding, Incentive Travel i badania marketingowe.
W grupach tematycznych w ramach Dialogu Branżowym wzięło udział 48 ekspertów ze strony agencji oraz 48 ekspertów ze strony reklamodawców reprezentujących firmy w najbardziej reklamujących się branżach: FMCG, farmaceutyki, bankowość, ubezpieczenia, media i rozrywka, telekomunikacja, transport. W spotkaniach otwartych wzięło udział ponad 220 uczestników.
Rezultaty dyskusji i ustaleń praktyków biznesu znalazły się w publikowanych rozdziałach na wspólnej platformie: www.dobryprzetarg.com.pl/
Dotychczas opublikowane zostały następujące rozdziały: Biała Księga Branży Komunikacji Marketingowej (Rozdział Ogólny), Przetarg na PR, Przetarg Eventowy, Przetarg Incentive Travel, Przetarg Full Service. Najbliższe rozdziały Białej Księgi zostaną opublikowane w październiku i listopadzie i obejmą obszary: produkcja filmów reklamowych oraz media. Ostatnie publikacje obejmą obszary: digital, branding i badania marketingowe.