Firma Aflofarm obchodzi 30. urodziny i wchodzi w kolejną fazę rozwoju

W piątek 18 stycznia mija 30 lat od założenia Aflofarmu, rodzinnej firmy farmaceutycznej z Pabianic, lidera na rynku produktów bez recepty i jednego z największych pracodawców w regionie. Firma tymczasem otwiera nowe rekrutacje i z energią wchodzi w kolejną fazę rozwoju.
O autorze
4 min czytania 2019-01-18

Dziś w województwie łódzkim działa 47 przedsiębiorstw z branży farmaceutycznej. Oprócz zagranicznego kapitału, w regionie od wielu lat inwestują również polskie firmy. W tym Aflofarm, rodzinne przedsiębiorstwo farmaceutyczne z Pabianic.

W firmie pracuje obecnie ponad tysiąc osób, co czyni ją jednym z największych pracodawców w regionie. Jedna czwarta zatrudniona jest już od ponad dziesięciu lat. Aflofarm obchodzi w styczniu tego roku jubileusz 30 lat istnienia na rynku.

– Trzydzieści lat na rynku to dla nas czas podsumowań. W tym czasie nasza firma bardzo się rozwinęła: posiadamy już cztery zakłady produkcyjne, wprowadziliśmy na rynek wiele innowacyjnych produktów. Tworząc leki, staramy się oferować pacjentom dodatkową korzyść: łatwiejszą formę podania, na przykład syrop zamiast tabletek, czy większą dawkę, dzięki czemu pacjenci mogą zażywać jedną tabletkę, a nie dwie. Dziękuję pacjentom, bez których nasza praca nie miałaby sensu, że są z nami już tak długo. Ich potrzeby motywują nas do działania – mówi Jacek Furman, prezes Aflofarmu.

Motywacją do działania dla firmy były także problemy społeczne, które pozostawały nierozwiązane. Jak nałóg nikotynowy. Dlatego jednym z najważniejszych produktów Aflofarmu jest Desmoxan – lek dostępny bez recepty, który pozwala rzucić palenie. Firma jako pierwsza wprowadziła na Polski rynek w formie kapsułek cytyzynę, substancję, którą zawiera. Szacuje się, że od 2005 roku za jej pomocą leczyło się ponad 2,5 miliona Polaków.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Z okazji 30-lecia chciałbym podziękować również zespołowi Aflofarmu za pracę. Sukces firmy nie byłby możliwy bez ludzi, którzy na niego zapracowali. Doskonale rozumieją oni naszą misję, którą najlepiej wyraża hasło Aflofarmu: stoimy po stronie zdrowia. Już od trzydziestu lat – mówi Jacek Furman.

Przełomowe chwile

Rok 1989. Andrzej Furman zakłada z żoną przedsiębiorstwo handlowo-usługowe, od którego zaczyna się historia Aflofarmu. Ma już wtedy doświadczenie w farmacji, pracował wcześniej m.in. na stanowisku głównego księgowego w miejscowych zakładach farmaceutycznych Polfa. Wciąż jednak szuka dla siebie miejsca w branży, której poświęci całe życie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Początkowo firma Furmanów jest przede wszystkim hurtownią farmaceutyczną. Po dwóch latach Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wydaje zgodę na produkcję pierwszego preparatu, którym był Mentho-Paraffinol. To pierwszy moment przełomowy w historii przedsiębiorstwa.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Furmanowie nie wiedzą jeszcze, że za jakiś czas ich rodzinna firma osiągnie pozycję lidera na rynku produktów bez recepty. W tej chwili Aflofarm posiada w sprzedaży 123 leki bez recepty, ponad 30 leków na receptę, a także wyroby medyczne, kosmetyki czy suplementy diety. Wszystkie produkty powstają w tych samych fabrykach, co leki. Gwarantuje to najwyższe standardy produkcji.

O tempie rozwoju firmy decyduje kilka czynników. Rynek farmaceutyczny w Polsce dynamicznie się zmienia, konieczne jest więc stałe dopasowywanie swojej strategii do warunków rynkowych. Firma rozwija się dzięki szybkim i trafnym decyzjom podejmowanym przez zarząd.

Z biegiem lat Aflofarm otwiera kolejne zakłady produkcyjne. W 2006 roku na czele firmy staje Jacek Furman, obecny prezes. Zarządza nią przy wsparciu swoich braci, Wojciecha i Tomasza. Nadeszła właśnie nowa era w historii przedsiębiorstwa.

Przełomowych chwil będzie jeszcze kilka: otwarcie się na rynki zagraniczne czy wejście w 2010 roku na rynek dermokosmetyków to tylko wybrane z nich.

Ostatni przełom właśnie trwa: firma rozpoczęła niedawno rozwój przez akwizycję. W 2018 zakupiła całość udziałów spółki Trec Nutrition zajmującej się produkcją specjalistycznych odżywek dla sportowców. Aflofarm nie wyklucza kolejnych transakcji.

W planach jest też przyspieszenie ekspansji zagranicznej. Dziś produkty firmy można dostać w 28 krajach na trzech kontynentach.

– Będzie ich więcej. Dążymy do stworzenia własnych struktur za granicą. Planujemy też zwiększać rozpoznawalność naszych marek na rynkach zagranicznych poprzez budowanie własnych przedstawicielstw – zapowiada prezes Jacek Furman.

Dwie fundacje, jeden cel

Mieszkańcy Pabianic i regionu kojarzą Aflofarm jednak nie tylko jako jednego z największych producentów leków w Polsce, lecz także jako firmę dbającą o ich potrzeby.

W 2011 roku z inicjatywy Andrzeja i Grażyny Furmanów powstała fundacja My kochamy Pabianice, której misją jest wspomaganie władz miasta w tworzeniu przyjaznej mieszkańcom przestrzeni do wypoczynku. Celem realizowanych przez nią projektów jest pomoc w organizacji imprez kulturalnych i sportowych, ochrona zabytków i pielęgnowanie zieleni w miejscach publicznych.

– Chcemy zmieniać Pabianice przy udziale ich mieszkańców i za ich akceptacją – komentuje Andrzej Furman, prezes Fundacji My Kochamy Pabianice.

Od początku działalności fundacja zrealizowała około 100 projektów o łącznej wartości prawie 2,2 mln złotych, aktywnie przyczyniając się do rozwoju Pabianic i regionu.

– Współpraca PCM z Fundacją My Kochamy Pabianice trwa już wiele lat i układa się bardzo dobrze. Jesteśmy wdzięczni za wszelkie wsparcie. Mogliśmy dzięki niemu wyposażyć nasze oddziały w specjalistyczny sprzęt, który pozwala nam lepiej dbać o naszych pacjentów i ratować ich życie – mówi Adam Marczak, kierownik Działu Administracji i Marketingu Pabianickiego Centrum Medycznego.

W 2017 roku firma zdecydowała się otworzyć kolejną fundację, której spektrum działania obejmowałoby całą Polskę. Jej celem jest przede wszystkim prowadzenie kampanii edukacyjnych w zakresie profilaktyki zdrowotnej i wsparcia środowisk naukowych i zawodowych.

Pierwszym sukcesem Fundacji Aflofarm była ogólnopolska antynikotynowa kampania społeczna „Nie spal się na starcie”, która dotarła do 27 mln Polaków.

– Nasza kampania była realizowana za pomocą spotów telewizyjnych, filmu edukacyjnego, strony internetowej oraz mediów społecznościowych. Wszystkie szkoły podstawowe i gimnazjalne w Polsce otrzymały od nas materiały edukacyjne poświęcone profilaktyce antynikotynowej. Chcieliśmy zaangażować również młodych ludzi w tworzenie przekazu antynikotynowego, dlatego zorganizowaliśmy konkurs, w którym zadaniem było nakręcenie dodatkowej części do naszego edukacyjnego filmu – mówi Tomasz Furman, prezes Fundacji Aflofarm.

W akcję zaangażowali się znani z mediów ambasadorzy.

– Patrząc na młode uzależnione osoby, uważamy, że nie jest łatwo pokazać im, że palenie nie jest fajne… Często w filmach główny bohater, ten silny, odważny, rozwiązujący problemy — pali cygaro, papierosa. Młodzi ludzie palenie utożsamiają z czymś „cool” – podkreślały Milena i Ilona Krawczyńskie, znane jako Siostry ADiHD prezenterki telewizyjne, które znalazły się w gronie ambasadorów kampanii.