W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji świątecznej produkcji Martina Stankiewicza „Jak Mikołaj”.
Zobacz również
O kulisach opowiada Weronika Wyrzykowska, Happy Ent.
Autorzy i pomysłodawcy akcji
Film jest czwartą odsłoną świątecznego projektu Martina Stankiewicza – co roku realizowanego we współpracy z marką Coca-Cola. Martin Stankiewicz samodzielnie na YouTubie działa już od ponad 5 lat, a w tym czasie swoim widzom dał się poznać nie tylko jako najbarwniejsza postać na platformie, ale także jako autor dłuższych form fabularnych, które charakteryzuje wysoka jakość oraz duża dbałość o szczegóły i estetykę produkcji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Koncepcja
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Świąteczne produkcje Martina Stankiewicza są podsumowaniem jego całego, rocznego dorobku – ważne było zatem stworzenie projektu na najwyższym poziomie. Tegoroczna kampania Coca-Coli skupiła się przede wszystkim na wartościach i małych drobnych uczynkach, stawiając przy tym Mikołaja jako wzór. To założenie stanowiło punkt wyjścia do opowiedzenia mikołajkowej, nieco abstrakcyjnej historii. Dodatkowo, twórca od pewnego czasu interesował się teledyskami, jako formą ciekawej ekspresji wideo. Zauważył, że „teledysk przyjmie wszystko”. W tej konwencji możemy sobie pozwolić na znacznie więcej, niż w standardowych formatach filmowych.
Tak powstał „Jak Mikołaj” – teledysk, który jest humorystyczną, wigilijną opowieścią, o wartości, jaką niosą małe, ludzkie przemiany. Motywem przewodnim filmu są dobre uczynki, a na metamorfozę bohaterów wpływa Święty Mikołaj, będący wzorem do naśladowania. Całość tworzy słodko-gorzką historię z morałem, aktualnym nie tylko w czasie Świąt Bożego Narodzenia. Utwór muzyczny powstał na potrzeby filmu i stanowi tło dla historii napisanej obrazem. Charakterem nawiązuje do świątecznych piosenek z lat 80 i 90. Film utrzymany jest w konwencji przerysowanych, bajkowych i bardzo kolorowych historii, charakterystycznych dla twórczości Martina Stankiewicza.
Osoby zaangażowane w realizację
Martin Stankiewicz chciał ten projekt zrealizować w pełni profesjonalnie, nie idąc na kompromisy. Do współpracy zaprosił więc Warsaw Production – ludzi, z którymi miał przyjemność pracować przy okazji tworzenia „Czarnego Lusterka” dla Netflixa. Do kilkunastoosobowej ekipy domu produkcyjnego dołączyły osoby, z którymi Martin współpracuje od lat przy swoich youtube’owych produkcjach.
Realizacja
Cały proces przygotowań i realizacji projektu trwał ponad dwa miesiące. Najbardziej czasochłonnym zadaniem było stworzenie melodii, tekstu i aranżacji muzycznej, które powstały we współpracy z Szymonem Żurawskim, wokalistą zespołu „Szymon Mówi”.
Wyzwania
Jednym z pierwszych wyzwań dla twórcy było opracowanie koncepcji, która nie będzie stanowiła kalki z poprzednich świątecznych produkcji – Martinowi zależało na stworzeniu czegoś zupełnie nowego, świeżego, co pozytywnie zaskoczy jego widzów, czekających niecierpliwie na ten projekt.
Tegoroczna świąteczna produkcja zrealizowana z marką Coca-Cola jest zdecydowanie największą w dotychczasowym dorobku twórcy – prawie trzy miesiące pracy, kilkadziesiąt osób zaangażowanych w realizację i efekt znacznie wykraczający poza youtube’owe normy. „Jak mikołaj” to jedna z najbardziej profesjonalnych produkcji na polskim YouTube. Skala projektu była wyzwaniem dla twórcy i równocześnie spełnieniem jego marzenia, o przeniesieniu internetowego wideo w nowy wymiar.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Całą drogę od pomysłu, przez realizację, aż do publikacji, można prześledzić w materiale making of 🙂