Pomysłodawczyniami projektu „IKEA dla wszystkich” są Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock, które pracują na stanowisku sprzedawcy w sklepie IKEA Łódź. Obie studiują Logopedię z audiologią i współpracują z osobami m.in. z niepełnosprawnościami czy z uszkodzeniami słuchu, a także z osobami starszymi. Swoje zainteresowania, wrażliwość oraz zrozumienie potrzeb innych postanowiły wykorzystać w IKEA i pokazać, że jest to ważne i uniwersalne.
Projekt zakłada wprowadzenie szeregu rozwiązań, które ułatwią zakupy osobom z różnymi niepełnosprawnościami, w tym: kurs Systemu Języka Migowego dla pracowników, uruchomienie mobilnych tłumaczy języka migowego online czy oznaczenie ścieżek zakupowych żółtymi liniami. W strefie Restauracji natomiast powstała przestrzeń ze stołami, przy których łatwiej usiąść osobom korzystającym z wózka, a także specjalne miejsca dla osób starszych.
Zobacz również
– Pomysł na projekt „IKEA dla wszystkich” pojawił się w momencie zauważenia przez nas trudności podczas obsługi osób m.in. Głuchych. Jego celem jest przełamanie bariery między pracownikiem i klientem z niepełnosprawnością, ale też pokazanie, że w naszym sklepie każdy może zrobić zakupy w komfortowy dla niego sposób, także jeżeli chodzi o komunikację z naszymi sprzedawcami. Projekt ma też uświadomić nam wszystkim, że niewielkie działania z naszej strony mogą zrobić dużą różnicę dla osób z niepełnosprawnościami – tłumaczy Patrycja Matusiak ze sklepu IKEA Łódź.
Aby ułatwić komunikację, sklep IKEA Łódź zorganizował kurs Systemu Języka Migowego dla 15 pracowników. Nauczyli się oni podstawowych zwrotów, między innymi jak się przywitać, alfabetu palcowego, liczebników, kolorów czy nazw działów.
– O ile łatwiej jest nam skomunikować się z osobami z niepełnosprawnością ruchu czy osobami niewidomymi, ponieważ możemy porozumieć się w języku polskim fonetycznym, o tyle w przypadku Głuchych nie mamy takiej możliwości. Nie słyszą naszej mowy, przez co często nie rozumieją także tego, co jest zapisane. Głusi mają swój odrębny język, język migowy, który składa się z innej fleksji oraz gramatyki i jest językiem przestrzenno-wizualnym – mówi Sławomir Goniewicz, który prowadzi zajęcia fakultatywne z języka migowego na Uniwersytecie Łódzkim.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Każdy z pracowników, który posługuje się systemem języka migowego, oprócz identyfikatora ze swoim imieniem nosi także przypinkę „Słyszę, ale migam”. Przy każdym punkcie informacyjnym znajduje się także piktogram, który informuje o dostępności obsługi w języku migowym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W sklepie dostępne są urządzenia mobilne z zainstalowaną aplikacją tłumacza migowego online. Mają do niej dostęp wszyscy pracownicy i w razie potrzeby mogą jej w każdej chwili użyć. Aplikację mogą zainstalować także klienci na swoich urządzeniach i skorzystać z niej za darmo na terenie IKEA Łódź.
Inne rozwiązania
W Restauracji, blisko kas powstała strefa stołów, które dostosowane są do potrzeb osób korzystających z wózków. Stoły mają m.in. szerzej rozstawione nogi, nie ma przy nich także krzeseł, ponieważ dla niektórych osób odsunięcie ich może być trudne. IKEA Łódź udostępnia dla osób towarzyszących także dodatkowe, składane krzesła, które można dostawić do stołu.
W tym obszarze przygotowane zostały również udogodnienia dla osób starszych, takie jak wygodne krzesła i fotele o odpowiedniej wysokości do łatwiejszego siadania na nich i wstawania z nich. Dzięki umiejscowieniu blisko linii kas, osoby starsze łatwo odnajdują komfortowe miejsce. Dodatkowym ułatwieniem jest niewielka odległość do ekspresu z kawą czy dystrybutora z napojami.
– Wspólnie przetestowaliśmy rozwiązania wprowadzone w sklepie IKEA w Łodzi. Myślę, że odpowiadają one na realne potrzeby osób starszych czy osób z różnymi niepełnosprawnościami i ułatwią im zakupy w tym miejscu – dodaje Katarzyna Tręda-Pisera.
W części showroomu, na schodach, a także w obszarze akcesoriów pojawiły się żółte linie, które ułatwiają przemieszczanie się po sklepie. Kolor żółty ma pomagać osobom słabowidzącym, ponieważ jest najdłużej widzianym przez ludzkie oko kolorem, więc osoby z dużą utratą wzroku wciąż go widzą i ułatwia im to poruszanie się po sklepie.
„IKEA dla wszystkich” to pilotażowy projekt, który zainicjowali i zrealizowali pracownicy sklepu IKEA Łódź. Projekt był wdrażany od jesieni zeszłego roku. Obecnie jest na etapie testowania. Po zakończeniu tej fazy i analizie wyników zapadnie decyzja, czy rozwiązania będą wdrażane w innych sklepach. Jak zapewniają pracownicy, którzy realizowali projekt, chcą oni dalej rozwijać stworzone rozwiązania, są także otwarci na informacje zwrotne od klientów.