Grupy na Facebooku: co musisz o nich wiedzieć?

Grupy na Facebooku: co musisz o nich wiedzieć?
Podczas ostatniej konferencji F8 Mark Zuckerberg poinformował m.in., że w najbliższych czasie będzie kładł duży nacisk na facebookowe grupy. Przedstawiamy kilka powodów, dla których warto wziąć pod uwagę grupy na Facebooku w dzisiejszych strategiach komunikacyjnych.
O autorze
3 min czytania 2019-05-09

Konferencje F8, organizowane przez twórców i deweloperów F8, zawsze elektryzują marketerów. W ostatniej jej odsłonie, z ust samego CEO Facebooka padły słowa o istotności grup: „Groups are now at the heart of the experience”, którym towarzyszyło przedstawienie planowanych zmian i nowych udogodnień dla administratorów i członków grup. W obliczu tych zapowiedzi warto pochylić się nad tematem grup na Facebooku i ich potencjału dla marek i społeczności.

Dlaczego warto założyć i prowadzić grupę na Facebooku?

  1. Grupy pozwalają na budowę zaangażowanej społeczności wokół marki, produktu lub usługi. To daje wiele benefitów administratorom: mogą w łatwy i szybki sposób zdobyć feedback, wejść w interakcję z odbiorcami czy przetestować dany pomysł. Marki wykorzystują do tego mnogość formatów dostępnych na grupach: chociażby ankiety.
  2. Grupy dostarczają wielu cennych informacji o użytkownikach. Oprócz standardowych danych demograficznych czy szybkiej oceny zainteresowania, dzięki grupom można zidentyfikować potrzeby i problemy grupy docelowej (przez dyskusje, posty, komentarze czy reakcje) i szybko zaproponować dane rozwiązania.
  3. Wiele marek w grupach na Facebooku widzi nie tylko ogromny potencjał na zbudowanie społeczności, ale i szanse sprzedażowe. Grupa Tołpy, poświęcona pielęgnacji, to jeden z najlepszych przykładów na to, jak zaangażowani członkowie grupy stają się influencerami i inspirują innych do zakupów kosmetyków, podczas gdy administracja – marka, zostaje w tle i nie narzuca komunikatów sprzedażowych, a mimo to sprzedażowo zyskuje na takiej praktyce. Inne marki wykorzystują grupy na Facebooku do publikowania specjalnych ofert czy przedstawiania nowych produktów.
  4. Poprzez publikowanie wartościowych postów w grupie i dbanie o jakościowe interakcje, wyrabiasz swojej marce… markę. Troska o rozpoznawalność i renomę marki staje się jednym z największych wyzwań marketerów, a grupy dają ogromne możliwości na to, by z należytą dbałością o markę zadbać i ją promować. 

Jak rozwijać grupę na Facebooku? Porady

  1. Koniecznie dołącz do branżowych grup i obserwuj, w jaki sposób ich administratorzy rozwijają i aktywizują społeczność. Nie wszystkie praktyki możesz przenieść na swoją markę, ale mogą być świetnym motywatorem do testów.
  2. Wykorzystuj możliwości, jakie dają grupy na Facebooku. Jeżeli do tej pory Twoje posty składały się jedynie ze zdjęć, spróbuj zrobić z nich krótkie materiały wideo.
  3. Wielu administratorów i członków grup ma już możliwość formatowania swoich postów w grupach. Możliwość pogrubienia lub pochylenia tekstu, oraz wykorzystania punktowanych list i nagłówków, sprawia, że posty wyraźnie mogą oddzielić się od
  4. Zachęcaj do interakcji. Jednym z najprostszych sposobów, jakie możesz wykorzystać, jest „Welcome post” – post uzupełniany automatycznie nazwami użytkowników, którzy dołączyli ostatnio do grupy. Zaproś ich do napisania kilku słów na temat powodów dołączenia do grupy czy codziennych obowiązków i pasji. Trzymaj ich w „engagement loop” tak długo i naturalnie, jak to możliwe: odpowiadaj na ich pytania i komentarze. Welcome post to dla wielu z nich pierwszy punkt styku z Twoją marką, dlatego zadbaj o dobre wrażenie. 
  5. Twoja grupa nie wypromuje się sama. Jeżeli regularnie wysyłasz newsletter lub komunikujesz się z Twoimi fanami za pośrednictwem różnych platform (nie tylko Facebooka), zupełnie naturalnym krokiem będzie wysłanie krótkiej, oddzielnej informacji lub dopisanie kilku zdań o Twojej grupie.
  6. Nie ma nic złego w zapraszaniu do znajomych… którzy mogą być zainteresowani tematyką grupy. Wysyłanie zaproszeń do wszystkich kontaktów i dodawanie ich wbrew ich woli czy preferencjom może skutkować niską jakością grupy lub bardzo słabym zaangażowaniem. Budowanie grupy to długa droga, a nie jednorazowa aktywność.
  7. Pracuj nad rozpoznawalnością i renomą grupy. Jednym z przykładów dobrych praktyk jest udostępnianie treści premium, dostępnych jedynie dla członków grupy. Może być to sesja Q&A, nagranie wideo czy konkursy w obrębie społeczności. To sytuacja win-win: użytkownicy będą mieli motywację do dołączenia do grupy i aktywności w niej, Ty będziesz cieszyć się z zaangażowanej społeczności, którą budujesz.
  8. Wprowadź moderację treści. Doda Ci to nieco pracy, ale pomoże w walce ze spamem i postami niskiej jakości.

Marketingowe grupy, które warto śledzić

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rozwijanie własnej grupy to długotrwały proces, który stale trzeba analizować, optymalizować i uzupełniać nowymi pomysłami. Nietrudno tutaj o słomiany zapał: po fali pierwszych postów czy próśb o dołączenie, dynamika wzrostu grupy może spadać, wprost proporcjonalnie do motywacji. Dobrym pomysłem jest dołączenie do kilku już istniejących grup i śledzenie praktyk czy propozycji postów. Najlepsze z nich warto przenieść do nowo utworzonej, własnej grupy. Poniżej kilka ciekawych anglojęzycznych grup, które warto śledzić zarówno ze względu na poziom, jak i format, dostarczanej wiedzy.

  1. Pro Tips & Tricks for Social Media Managers – https://www.facebook.com/groups/socialmediaprotips/
  2. Growth Tips – https://www.facebook.com/groups/growthtips/
  3. Social Media Managers – https://www.facebook.com/groups/socialmediamanagers/
  4. Social Media Geek Out – https://www.facebook.com/groups/socialgeekout/ 

Prowadzenie zaangażowanej grupy to wyzwanie, ale jakże satysfakcjonujące! Powodzenia 🙂

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się