W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji akcji Reserved we współpracy z artystką Renatą Krawczyk – Illustration Day.
Zobacz również
Ilustration Day to pierwsza aktywacja tego typu na polskim Instagramie. Akcja trwała przez cały dzień, od 9:00 do 20:00. Inspiracją do jej stworzenia była narracja alternatywna, w której to ludzie decydują, jak mają potoczyć się dalsze losy bohatera. Ostatecznie o finalnym kształcie ilustracji, którą tworzyła artystka Renata Krawczyk, zadecydowało ponad 45 tys. osób.
O kulisach opowiadają Rafał Gruszkiewicz, kierownik ds. digital marketingu w Reserved oraz Łukasz Pączkowski, creative director i Paula Szymczyk, head of PR & communication z agencji teal.
Autorzy i pomysłodawcy
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Pomysł powstał w ramach wspólnej burzy mózgów Agencja (teal.) – Klient (Reserved), podczas której naszym celem było opracowanie koncepcji na artystyczną i niestandardową aktywacje w social mediach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Koncepcja
Naszym punktem wyjściowym były słowa klucze: social media, Instagram, artysta, sztuka, kolekcja marki Reserved zaprezentowana w niestandardowy sposób. Zależało nam również na tym, aby aktywować jak największą liczbę osób. Zauważyliśmy, że w ostatnim czasie dużym trendem jest narracja alternatywna, w której to odbiorcy mogą decydować o losach bohatera. Do tej pory narzędzie to wykorzystywano przede wszystkim w serialach oraz grach komputerowych. Postanowiliśmy ten mechanizm przenieść do mediów społecznościowych – w miejsce, które daje nam możliwość szybkiej komunikacji z obserwatorami i śledzenia ich wyborów – InstaStories.
W przypadku akcji Illustration Day naszym bohaterem stała się artystka-ilustratorka, Renata Krawczyk, która to kierowana decyzjami ludzi, tworzyła pracę artystyczną na żywo.
Osoby zaangażowane w realizację
W przypadku tego projektu kluczowe było dobre rozplanowanie aktywacji i rozłożenie jej na czynniki pierwsze, ponieważ odbywała się ona na żywo. W realizację zaangażowany był zespół kreatywno-produkcyjny złożony z 5 osób – w tym dyrektor kreatywny, fotograf, osoba odpowiedzialna za komunikacji w mediach społecznościowych i oczywiście nasza główna bohaterka-ilustratorka.
Przygotowania
Proces przygotowania zajął najwięcej czasu, ponieważ, tak jak wspominaliśmy wyżej, wymagał bardzo szczegółowego rozplanowania poszczególnych kroków działania. Mieliśmy na uwadze to, że scenariuszy zakończenia (czyli finalnego wyglądu ilustracji) może być co najmniej kilka. Musieliśmy przygotować kilka wersji każdego posta umieszczanego na InstaStories. Z kolei artystka musiała przemyśleć sobie różnorodne formy pracy. Obserwatorzy wybierali między skrajnymi elementami – czy powinna rozpocząć rysowanie od rysunku drzewa, a może jednak modelki, czy dodać więcej wzorów geometrycznych lub organicznych.
Akcja rozpoczęła się o 9:00, a zakończyła o 20:00. W tym czasie oddawaliśmy obserwatorom czas na głosowanie. Na każdy wybór mieli około godzinę, po czym Renata rozpoczynała swoją pracę. Kiedy ona zajęta była tworzeniem, na Stories prezentowane były efekty jej pracy lub inne, bardziej lifestyle’owe nawiązania do kolekcji marki czy tematu aktywacji.
Kolejne kroki
W najbliższej przyszłości na kanałach Reserved możemy spodziewać się rozwijania projektu Illustrator Day. Jego forma jest bardzo plastyczna i daje nam dużo możliwości, zarówno przy dobrze artystów do wspólnych działań, jak i formy realizacji. Bardzo ważne jest dla nas samo angażowanie obserwatorów, pozostawianie im możliwości wyborów. Nie zamykamy się jednak na budowanie każdej kolejnej akcji w oparciu o ten sam schemat.
Wyzwania
Pomijając przygotowania, aktywacja odbywała się na żywo, dlatego zdecydowanie największym wyzwaniem było rozplanowanie działań tak, aby czas rysowania nie pokrył się z czasem komunikacji. Renata miała około godziny na stworzenie każdego motywu, ponieważ po takim czasie prezentowaliśmy efekt.
Dużym wyzwaniem było również rozplanowanie miejsca naszej pracy, gdyż artystka potrzebowała osobnej przestrzeni i spokoju podczas rysowania. Nasze zespoły zostały podzielone – dział kreatywno-komunikacyjny zajął osobą przestrzeń, podczas gdy artystka działała w swojej pracowni :).
Niespodzianki i nieplanowane sytuacja
Podczas szczegółowego planowania akcji i typowania poszczególnych elementów lub wzorów do rysowania, które finalnie wybierali ludzie, układały nam się w głowach pewne schematy. Mieliśmy swoje typy wzorów, które w dużym stopniu pokrywały się wśród osób zaangażowanych w organizację pracy. Jednak wybory ludzi właściwie za każdym razem nas zaskakiwały. Były w 90% różne od naszych :). To było ciekawe wyzwanie i doświadczenie, gdyż finalna praca faktycznie wszystkich zaskoczyła.
Zaskoczyło nas również zaangażowanie osób. W aktywacji wzięło udział ponad 45 tysięcy osób, co przy obecnym zasięgu kanału marki Reserved jest bardzo dobrym wynikiem.