Kończy się rok szkolny, zaczyna beztroski czas wakacji. Właśnie wtedy, gdy dzieci w wieku szkolnym rzucają plecaki w kąt i idą się bawić, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce rusza z kampanią opartą na symbolice zbyt dużego plecaka, w którym mieszczą się różne problemy dorosłych, świadomie, bądź nieświadomie obciążające codzienność dzieci.
Niebezpieczeństwem, jakie pojawia się przy okazji wprowadzania dziecka w szczegóły własnych problemów i włączania go w ich rozwiązywanie jest odwracanie się ról w rodzinie, przejęcie przez dziecko odpowiedzialności za spokój, bezpieczeństwo i dobre samopoczucie rodzica. To zjawisko eksperci Stowarzyszenia nazywają parentyfikacją. Jest to forma zaniedbania dziecka – jego potrzeby nie są zaspokajane przez opiekuna, a ono samo jest „używane” do zaspokajania potrzeb rodzica.
Zobacz również
Dzieci cierpią najbardziej, gdy rodzina źle funkcjonuje. SOS i portal Onet pragną zwrócić uwagę na ten problem i wesprzeć rodziny w trudnej sytuacji. Wspólna kampania ma pokazać, że nie są sami, że to żaden wstyd poprosić o pomoc, bo kryzys czy trudna sytuacja może się zdarzyć w każdej rodzinie.
– O naszych problemach – poważnych i tych codziennych – najlepiej rozmawiać z innymi dorosłymi – bliskimi nam osobami, które będą mogły nas wspierać w zmaganiu się z nimi. To przyjaciel lub partner jest osobą, której można się zwierzyć i wypłakać, nie dziecko. Jednocześnie zawsze warto być uczciwym wobec dziecka. Jeśli zmagamy się z jakimś poważnym problemem, dziecko wyczuwa nasze emocje. Niedobrze jest zaprzeczać temu, co dziecko czuje i widzi. Jednocześnie dziecko musi uzyskać zapewnienie, że to my – dorośli – zajmujemy się rozwiązywaniem tego problemu i jeśli trzeba, pomogą nam inni dorośli. Bardzo bym chciała, by wszyscy rodzice mieli tego świadomość, dlatego jako onet.pl i kobieta.onet.pl, zaangażowaliśmy się w kampanię SOS Wiosek Dziecięcych – mówi Małgorzata Ohme, psycholog i redaktor naczelna onet kobieta i szefowa redakcji lifestylowych.
Ogólnopolska kampania prowadzona będzie do końca lipca 2019 roku i obejmie telewizję, prasę, Internet, a także reklamy na nośnikach w przestrzeni miejskiej. Działaniom towarzyszyć będzie również film reklamowy. Za przygotowanie koncepcji kreatywnej odpowiada agencja VML Poland. Spot w reżyserii Arka Żyłki zrealizowała firma Papaya Films.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
14 maja 2017 roku, w przeddzień Międzynarodowego Dnia Rodziny, na stadionie przy Łazienkowskiej 3 w Warszawie odbył się mecz Warszawskiej Legii z Bruk Bet Termaliką Nieciecza. Jego rozpoczęcie było jednak inne niż zwykle. Piłkarze nie wyszli na boisko podczas otwarcia meczu. Dziecięca eskorta, która wyprowadza zawodników na boisko, tym razem wyszła sama. Wioski Dziecięce SOS wraz z Fundacją Legii Warszawa chciały zakomunikować w ten sposób, że w Polsce żyją tysiące dzieci, które nie mają opiekunów.
PS2
Zachęcamy też do obejrzenia wesołej z pozoru reklamy SOS Wioski Dziecięce, która wzruszy niejednego twardziela.
PS3
Temat marketingu i promocji w organizacjach pozarządowych nigdy nie był łatwym kawałkiem chleba. Małe organizacje nie posiadają zawrotnych budżetów na reklamowanie się w mediach. Jak polskie organizacje pozarządowe sobie z tym radzą?