Pomysł na „Przestrzeń Pełną Dobra” zrodził się z chęci zwrócenia uwagi na nadmierny konsumpcjonizm i bezrefleksyjne wyrzucanie lub gromadzenie rzeczy, których przestaliśmy używać. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Każdy z nas ma w domu przedmioty, których już nie potrzebuje. Często w ogóle nie pamiętamy o ich istnieniu, a odnalezione po latach niestety zwykle lądują w śmietniku. Dlaczego? Dobra osobiste są łatwo dostępne i szybko tracą na wartości, a my z kolei jesteśmy coraz bardziej zabiegani i mamy coraz mniej czasu.
– Pomyśleliśmy, że ludzie chętnie oddaliby wiele niepotrzebnych rzeczy, ale potrzebują impulsu i miejsca, gdzie mogą je wszystkie zostawić i niczym się nie martwić. Przy okazji robiąc coś dobrego dla naszej planety. Po to właśnie powstała „Przestrzeń Pełna Dobra” – mówi Sabina Patryas, koordynator ds. zrównoważonego rozwoju w IKEA Kraków.
Zobacz również
Ustalenie zasad
Ważny był wybór lokalizacji, która jest dobrze skomunikowana i łatwo dostępna dla wszystkich. Idealnym miejscem okazało się zlokalizowane w centrum Krakowa Forum Wydarzeń, które bezpośrednio sąsiaduje z modną klubokawiarnią Forum Przestrzenie. Kolejnym ułatwieniem był brak skomplikowanego regulaminu. W odróżnieniu od innych tego typu inicjatyw, „Przestrzeń Pełna Dobra” nie działała na zasadzie klasycznej wymiany. Każdy mógł przynieść drobne przedmioty codziennego użytku, po to by ktoś inny mógł z nich skorzystać. Każdy mógł też wziąć to, czego potrzebuje, nie przynosząc niczego w zamian. Warunek był jeden – rzeczy musiały być w dobrym stanie i zmieścić się w zaaranżowanej przez IKEA przestrzeni. Oczywiście wiązało się z tym pewne ryzyko. Trudno było przewidzieć, ile osób przyjdzie i czy przedmioty, które przyniosą znajdą nowych właścicieli w tak krótkim czasie lub wręcz przeciwnie – czy nie trafią w ręce „handlarzy”.
– Było to dość ryzykowne, uznaliśmy jednak, że trzeba zaufać ludziom. I nie zawiedliśmy się. Krakowianie przynosili mnóstwo naprawdę wartościowych przedmiotów, często nie biorąc nic w zamian. Z drugiej strony osoby, które przychodziły głównie z myślą o własnych potrzebach, później wracały, aby dać coś od siebie. To było naprawdę budujące doświadczenie – mówi Przemysław Pawluś z agencji PR Open Media, odpowiedzialnej za koncepcję i komunikację akcji.
Najciekawsze reklamy świąteczne 2024 [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przykład idzie z góry
W akcję bardzo mocno zaangażowali się pracownicy IKEA Kraków, którzy już pierwszego dnia wypełnili „Przestrzeń Pełną Dobra” przedmiotami przyniesionymi z własnych domów. Nie trzeba było długo czekać, aby miejsce zaczęło tętnić życiem. Najczęściej oddawano zabawki, ubrania, książki, ale też drobny sprzęt RTV i AGD. Dużą popularnością cieszyły się stare kasety, filmy DVD, płyty winylowe.
– Znalazło się też kilka perełek, wśród nich smartbandy, lampa do ciemni fotograficznej, obraz-grzejnik 2w1, urządzenie do gotowania jajek, a także zabytkowe instrumenty. Co ciekawe, wszystkie nawet najdziwniejsze przedmioty momentalnie znajdowały nowych właścicieli. Okazało się, że bezwartościowe dla jednych przedmioty, dla innych są prawdziwymi skarbami – mówi Sabina Patryas, Koordynator ds. Zrównoważonego Rozwoju w IKEA Kraków.
Ważne dla powodzenia Przestrzeni Pełnej Dobra było również nawiązanie współpracy z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Krakowie. Już przed startem akcji zostało bowiem zapowiedziane, że przedmioty, które nie znajdą nowych właścicieli, zostaną rozdane podopiecznym MOPS. Również wszystkie meble tworzące „Przestrzeń Pełną Dobra” trafiły do podlegających MOPS instytucjom: Krakowskiej Fundacji Hamlet, Stowarzyszenia Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Przystanek Betlejem” i Domu Pomocy Społecznej przy ul. Łanowej w Krakowie.
Informacja o „Przestrzeni Pełnej Dobra” została bardzo dobrze przyjęta przez media, co przełożyło się na ponad 100 publikacji oraz mnóstwo pozytywnych komentarzy internautów, którzy z entuzjazmem udostępniali i komentowali wydarzenie w mediach społecznościowych.
„Przestrzeń Pełna Dobra” powstała dzięki współpracy z Forum Wydarzeń i funkcjonowała w dniach 16 – 19 maja. Za koncepcję i realizację akcji odpowiadał dział marketingu IKEA Kraków oraz agencja PR Open Media.
PS
Podobną akcję zorganizował gdański oddział IKEA – 1 marca ruszyła akcja Szafa DOBRA w ramach której powstały szafy, do których można było przekazać nieużywane już ubrania (oczywiście w dobrym stanie), skąd następnie trafiły do gdańskiej Fundacji DROGA, która zadbała o to, by otrzymali je najbardziej potrzebujący. Tutaj możecie zobaczyć, jak wyglądała realizacja akcji #OdKulis.