Wizja Zygmunta Solorza to uczynienie Polski czystą – wspólna troska o nasz kraj przez dbanie o jej środowisko naturalne, powietrze, wodę czy otaczającą nas przyrodę. Dlatego też przedsiębiorca, który od ponad 30 lat działa w Polsce w różnych dziedzinach gospodarki, postanowił powołać stowarzyszenie Program Czysta Polska.
– Zanieczyszczone powietrze to nie tylko niewidoczne pyłki, nieprzyjemny zapach, brak przejrzystości, ale przede wszystkim choroby. Spróbujmy więc zająć się przyczynami, a nie tylko reagujmy na skutki, kiedy jest już dość późno i udajemy się po pomoc do służby zdrowia. Możemy zacząć od siebie, od prostych, codziennych czynności, od czegoś, na co możemy mieć wpływ. (…) Zapraszam do udziału w Programie Czysta Polska wszystkich Polaków, w tym organizacje ekologiczne, które już dziś skutecznie działają często na zasadzie non-profit, ekspertów, ludzi nauki, uczniów, studentów, przedstawicieli biznesu, wszystkich środowisk mających wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą kraju – każdego kto jest zainteresowany czystym powietrzem w Polsce – mówi Zygmunt Solorz.
Zobacz również
Stowarzyszenie, które jest obecnie w trakcie tworzenia, będzie miało na celu uświadamianie Polaków, w jakim środowisku żyją i zarazem inspirowanie do dyskusji i działania. Program Czysta Polska tworzy z jednej strony forum debaty o różnych inicjatywach proekologicznych, a z drugiej ich wsparcia.
Proekologiczne zmiany zostały już wprowadzone w firmach, w które Zygmunt Solorz jest zaangażowany – ZE PAK oraz w Cyfrowym Polsacie. Ta pierwsza spółka rozpoczęła proces zmniejszenia udziału węgla w produkcji energii oraz rozwoju projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii.
– Transformacja ZE PAK od wytwarzania energii węglowej do zielonej zajmie pewien czas, jednak jest to proces nieodwracalny. Chcemy być liderem zmian i pokazać, że można skutecznie wytwarzać energię neutralną dla środowiska naturalnego. Transformacja musi jednak być prowadzona tak, aby produkcja z nowych źródeł zbilansowała docelowo obecną bazującą na węglu – powiedział Henryk Sobierajski, p.o. prezesa zarządu ZE PAK.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Natomiast Grupa Cyfrowy Polsat wprowadziła w ramach swojej floty samochody zeroemisyjne, zainstalowała w siedzibie firmy ładowarki elektryczne do samochodów, a także wprowadziła rozwiązania typu car-sharing. Ponadto, Telewizja Polsat będzie promować i informować o działaniach związanych z tematami proekologicznymi.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Zaangażujemy się w komunikację i informację. Będziemy informować o stanie i jakości powietrza, przyczynach, skutkach, ale też możliwych rozwiązaniach i sukcesach w ramach Programu Czysta Polska. Chcielibyśmy też pokazywać, że nasi widzowie każdego dnia mogą zrobić coś dla środowiska – oszczędzać prąd, wodę, wymienić piec, używać niskoemisyjnego paliwa do spalania w piecu czy segregować śmieci. Stworzymy swego rodzaju platformę komunikacyjną na czele z ekipą telewizyjną zajmującą się wspomnianymi kwestiami. Nasze ponad 30 kanałów będzie zaangażowanych w projekt – powiedział Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.
W walkę o czyste środowisko prężnie włączają się także władze miast i duże koncerny. Na pl. Bankowym i przy ul. Ząbkowskiej pojawiły się pierwsze z dziesięciu recyklomatów. Mieszkańcy Warszawy w zamian za wrzucenie do maszyn pustych butelek bądź puszek, otrzymają punkty wymienne na nagrody – w tym m.in. zniżki na wydarzenia czy napoje.
Ponadto, w ramach walki z plastikowymi odpadami polski rząd chce wprowadzić obowiązkową kaucję na jednorazowe opakowania i butelki w wysokości 10 gr.