Ponad 25 tysięcy – tylu licencjonowanych agentów figuruje w Centralnym Rejestrze Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Zakładając ostrożnie, że tylko połowa licencji jest aktywnych, można szacować, że zawód pośrednika wykonuje ok. 13 tys. osób.
Portal ogłoszeniowy Domiporta, wdrażający w Polsce technologie PropTech, sprawdził, w jakim stopniu agenci wykorzystują w swojej pracy media społecznościowe. W tym celu przeprowadził badanie sondażowe, w postaci telefonicznej ankiety, w której wzięło udział 100 osób aktywnie wykonujących zawód pośrednika.
Zobacz również
Chcemy, ale nie wiemy jak
Główne wnioski z badania są takie, że choć agenci rozumieją potęgę mediów społecznościowych i wierzą, że dzięki takim portalom jak Facebook, mogą docierać do dużej liczby użytkowników zainteresowanych zakupem czy wynajmem nieruchomości, to jeszcze niezbyt umiejętnie z tych narzędzi korzystają. Świadczy o tym m.in. niewielka liczba osób promujących swoje posty na facebooku.
Zacznijmy jednak od samej obecności w social mediach. Choć znakomita większość badanych deklaruje, że ma konta w takich portalach, jak Facebook czy Instagram, to aż 22% zapewnia, że media społecznościowe są im zupełnie obce. Gdy odniesiemy ten odsetek to liczby 13 tys. aktywnych pośredników, otrzymamy niemal 3 tysiące agentów niekorzystających z najłatwiejszego sposobu dotarcia do klientów szukających nieruchomości.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Osoby aktywne w social mediach zdecydowanie najchętniej wybierają Facebooka, z którego korzysta aż 77% wszystkich badanych. Na drugim miejscu znalazł się Instagram (33%), a na trzecim – LinkedIn (22%). Tylko 15% ankietowanych korzysta z YouTube’a, co oznacza, że odsetek posiadających swój własny kanał na YouTubie jest jeszcze znacząco mniejszy, choć wydaje się, że to naturalne miejsce do prezentowania walorów nieruchomości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Klient jest na Facebooku
Choć widać w tym niewykorzystany potencjał, to pośrednicy mocno wierzą w siłę social mediów jako narzędzia pracy. Dwie trzecie badanych, którzy korzystają z portali społecznościowych, są zdania, że przyczyniają się one do wzrostu liczby klientów zainteresowanych nieruchomością, a niemal połowa sądzi, że portale społecznościowe zwiększają zasięgi ogłoszeń umieszczanych w tradycyjnych serwisach. Zaledwie kilka procent twierdzi, że nie są one pomocne w pracy pośrednika.
Ciężka praca
Agentom nie brakuje więc wiary w to, że social media są użytecznym narzędziem pracy, mają jednak problem z ich wykorzystaniem. Posty są wrzucane zbyt rzadko – największą grupę stanowili badani, którzy zadeklarowali, że robią to rzadziej niż raz miesiącu. Powodem jest brak czasu oraz konieczność obsługi profili samodzielnie przez pośrednika. Agenci nie korzystają z pomocy profesjonalistów od social mediów, częściowo wspierają się pracownikami swojej agencji.
– Media społecznościowe mają ogromny, ale wciąż niewykorzystany potencjał na rynku nieruchomości. Technologie używane np. przez Facebooka pozwalają dotrzeć z ogłoszeniem do osób faktycznie poszukujących nieruchomości, a w efekcie obniżyć wydatki marketingowe i skrócić czas pozyskania klienta – ocenia Sławomir Gąsiorowski, prezes Domiporty, specjalista od digital marketingu, współtwórca Social Managera, mobilnej aplikacji do zarządzania kampaniami na Facebooku. Warunkiem jest jednak umiejętne korzystanie z portali społecznościowych, w tym m.in. wystawianie przykuwających uwagę postów sponsorowanych, które sprawiają, że informacja dociera do różnych użytkowników facebooka, których jest w Polsce ponad 20 milionów.
Niewykorzystany potencjał
Póki co agentów korzystających z takich narzędzi jest jednak niewiele. Z badania przeprowadzonego przez Domiportę wynika, że znakomita większość, bo aż 65% pośredników nie przeznacza żadnych środków na obecność w social mediach. – Zamiast umiejętnie zarządzać swoim budżetem, agenci wydają pieniądze na szkolenia, po których okazuje się, że i tak nie mają czasu, aby odpowiadać na komentarze oraz planować kampanie, przez co ich ogłoszenia widoczne są tylko w bardzo wąskim gronie osób znajomych – wylicza Gąsiorowski, który postawił sobie za cel digitalizację branży pośrednictwa.
Pośredniku, skup się na bezpieczeństwie transakcji
Facebook jest przyszłością, która może sprawić, że agentom będzie dużo łatwiej dotrzeć do klienta, bo pomogą w tym inteligentne algorytmy. – Pośrednicy powinni odważnie korzystać z technologii, aby skupić się na tym co w ich pracy najważniejsze, tj. sprawdzeniu stanu prawnego nieruchomości i zapewnienia bezpieczeństwa stronom transakcji, bo tego od nich oczekują klienci – podkreśla szef Domiporty.
Dziś większość czasu agentów pochłania pozyskiwanie klienta, w czym z sukcesem mogą ich wyręczyć nowoczesne technologie. Pośrednicy korzystający z narządzi automatyzujących kampanie, śledzących ruch na stronie czy z narzędzi do gromadzenia tzw. leadów z portali społecznościowych to pojedyncze przypadki – wynika z badania przeprowadzonego przez Domiportę. Z narzędzi do automatycznego umawiania spotkań korzysta zaledwie 6% badanych aktywnych w mediach społecznościowych. Badanie zostało przeprowadzone w dniach 20.05-14.06. 2019 metodą sondażu telefonicznego na próbie 100 aktywnych pośredników nieruchomości.