Działania grupy, wpisujące się w globalny kierunek zrównoważonego rozwoju, mają na celu poprawę jakości dostarczanych klientom produktów, przy jednoczesnym poszanowaniu środowiska naturalnego. Zobowiązania nawiązują do trendów konsumenckich związanych ze zdrowym stylem życia i ekologią. Jak wynika z danych agencji badawczej Nielsen z czerwca 2019 r. już blisko 40 proc. Polaków zwraca uwagę na to, czy produkt, który kupują jest ekologiczny.
– Uważamy, że rolą odpowiedzialnego producenta i dystrybutora żywności jest oferowanie swoim klientom szerokiej gamy produktów. Zależy nam, by minimalizować wpływ produkcji żywności na środowisko. Chcemy wspierać dobre praktyki w tym zakresie i oferować naszym klientom coraz większy wybór – mówi Jean-Philippe Magré, prezes E.Leclerc Polska.
Zobacz również
Księga zobowiązań marek własnych dla zrównoważonego rozwoju:
- Dbałość o zróżnicowaną dietę naszych klientów,
- Promowanie ekologicznych artykułów spożywczych,
- Promowanie ekologicznych środków chemicznych,
- Promowanie polskich producentów,
- Ograniczenie liczby dodatków stosowanych w żywności,
- Ograniczenie użycia oleju palmowego,
- Wycofanie jaj z chowu klatkowego,
- Oferowanie produktów z celulozy pozyskiwanej zgodnie standardami odpowiedzialnej gospodarki leśnej,
- Ograniczenie użycia plastiku oraz masy opakowań.
W ramach dbałości o zróżnicowaną dietę klientów, E.Leclerc poszerza m.in. gamy produktów ekologicznych, bezglutenowych, pochodzenia roślinnego, orzechów, kasz i ryżu. Na koniec 2019 r. będzie ich więcej o 61 proc. w stosunku do 2017 r. Stale powiększa się także marka ekologicznych środków chemicznych Uni Vert, która w przyszłym roku osiągnie 30 pozycji (6 w 2018 r.). Celem E.Leclerc jest również dążenie do zacieśnienia współpracy z polskimi producentami.
– W ramach marek własnych współpracujemy ze 143 polskimi firmami. Dążymy również do zwiększenia liczby produktów oznaczonych jako: „Produkt polski”. W przypadku produktów przetworzonych, to oznaczenie gwarantuje, że zawierają one minimum 75% składników polskiego pochodzenia. Dziś mamy ich 37, natomiast na koniec przyszłego roku liczba ta wzrośnie do 79 – mówi Jacek Stachoń, development manager Scamark Polska, Grupa E.Leclerc Polska.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
W ramach zobowiązań E.Leclerc przedstawił politykę dotyczącą dodatków stosowanych w żywności. W przyszłym roku grupa zakończy proces usuwania ze składów produktów marki własnej barwników, które przy nadmiernym spożyciu mogą negatywnie wpływać na zdrowie. Równolegle realizowany jest projekt ograniczenia użycia oleju palmowego. Do tej pory wycofano ten składnik z 13 artykułów, natomiast do 2022 r. kolejne 20 zostanie oznaczonych certyfikatem, potwierdzającym użycie oleju palmowego pozyskiwanego z poszanowaniem środowiska naturalnego. Specjalne oznaczenie uzyskają także produkty z celulozy marki własnej E.Leclerc. Do 2020 r. papiery toaletowe, ręczniki papierowe czy chusteczki otrzymają certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) – odpowiedzialnej gospodarki leśnej. Do końca 2019 roku wycofane z asortymentu marek własnych zostaną natomiast jaja pochodzące z chowu klatkowego. Grupa potwierdziła także wycofanie ze swojej oferty artykułów plastikowych (m.in. sztućce, talerze) marki własnej. E.Leclerc będzie również dążył do zmniejszania masy opakowań.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Uzupełnieniem zobowiązań jest program pilotażowy realizowany w dwóch sklepach E.Leclerc związany z ograniczeniem zużycia opakowań. W ramach projektu promującego postawę zero waste w placówkach w Radomiu i Łodzi klienci mogą pakować produkty sprzedawane na wagę do własnych pojemników.
Nowe założenia zaprezentowano podczas organizowanych przez E.Leclerc V Targów Produktów Spożywczych. Grono dostawców, którzy biorą udział w tej imprezie stale się powiększa i w 2019 r. liczyło 240 firm z całej Polski.