Czas łowów na wysokie rabaty i niepowtarzalne okazje dostarcza dreszczyku emocji kupującym. Gdy liczba zamówień rośnie w zawrotnym tempie, nie wypada nie cieszyć się również sprzedawcom. Co jednak w przypadku, gdy internetowy sklep nie jest przygotowany na wzmożony ruch na stronie? W takiej sytuacji łzy radości mogą szybko przeistoczyć się w szloch smutku. Taki scenariusz może być jeszcze bardziej bolesny niż brak klientów, gdyż w tle widać zmarnowany potencjał.
Jak zatem poradzić sobie, gdy w naszym internetowym sklepie klienci przepychają się drzwiami i oknami, a z wirtualnej półki znikają kolejne produkty, zostawiając jedynie cyfrowy kurz? Jak sprawić, aby użytkownicy tłumnie zapukali pod nasz adres www? Podpowiadamy! Poznajcie kilka najważniejszych wskazówek dla branży e-commerce na czas zakupowego szału.
Zobacz również
Frazy mają moc
Optymalizacja serwisu pod kątem treści to punkt na tyle oczywisty, że bardzo często niesłusznie pomijany. Warto o nim pamiętać z jednego prostego powodu – zawsze znajdzie się coś, co wymaga usprawnienia. Na czym się skupić? Oczywiście na SEO! W walce ze wzmożoną konkurencją bezwzględnie należy uzbroić się w zoptymalizowane tytuły, opisy i nagłówki, które będą zawierać frazy związanie z Black Friday i Cyber Monday. Niezłym pomysłem będzie również stworzenie specjalnej podstrony (landing page’a), na której znajdą się informacje dotyczące zbliżających się promocji. W treści siła!
Współczesny klient, niecierpliwy klient
Trzeba pamiętać, że nasze nawyki zakupowe zmieniły się na przestrzeni ostatniej dekady drastycznie. W przeszłości stanie w niekończących się kolejkach było przykrą koniecznością, natomiast dziś kilkusekundowe ładowanie strony zakupowej może przyczynić się do utraty potencjalnego klienta – według badań istnieje ponad 50% prawdopodobieństwo, że użytkownik opuści internetowe stoisko w przypadku, gdy strona będzie ładować się dłużej niż 3 sekundy. Taki zakupowy rollercoaster wymusza optymalizację strony pod względem szybkości. Przygotowując się na Black Friday i Cyber Monday, warto zatem sprawdzić, czy nasz e-commerce przypadkiem nie przypomina papierowego tygrysa człapiącego żółwim tempem.
Ulepszając nasz sklep internetowy, warto spojrzeć na niego pod kątem optymalizacji mobilnej. Z roku na rok liczba użytkowników, którzy finalizują transakcje za pomocą smartfona, rośnie – w ostatnich latach odsetek mobilnych klientów wzrósł w przypadku wielu serwisów nawet do 75%, więc tracąc klientów korzystających ze smartfonów, możemy pozbawić się lwiej części zysków ze sprzedaży.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Niech cię zobaczą
Stary sprawdzony newsletter to świetny pomysł przed takimi akcjami, jak Black Friday czy Cyber Monday. Wszelkie akcje remarketingowe przynoszą zazwyczaj zadowalające rezultaty z prostego powodu – bardzo duży odsetek klientów planuje większe zakupy ze sporym wyprzedzeniem. Warto więc poinformować, że w naszym sklepie planujemy wielkie wietrzenie magazynów. Ponadto, jeśli wysyłany przez nas newsletter będzie spersonalizowany, a jego zawartość zaciekawi odbiorców (może warto pomyśleć o wczesnym dostępie do promocji lub specjalnych rabatach dla stałych klientów?), to zyskamy dodatkowe punkty jeszcze przed startem.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Social media to kolejna niezwykle ważna przestrzeń, którą można wykorzystać do komunikacji z naszymi klientami. Najbliższe tygodnie przed zakupowym świętem to idealny czas, aby poinformować ich, że już niebawem będzie czekać na nich wyjątkowa oferta. Posty i reklamy przedstawiające atrakcyjne produkty w jeszcze bardziej atrakcyjnych cenach powinny zadziałać na wyobraźnię, owocując w przyszłości koszykiem wypełnionym po brzegi promocyjnymi produktami.
Warto również wesprzeć się dźwignią handlu jaką jest reklama. Płatna ekspozycja naszej oferty pozwoli na zwiększenie widoczności i dotarcie do większej liczby użytkowników. Co warto zrobić? O czym pamiętać?
- Wybierz topowe produkty objęte promocją i zwiększ ich stawki CPC – konkurencja także planuje wielką sprzedażową ofensywę, więc na pewno nie będzie łatwo. Pamiętaj koniecznie, aby wykorzystać pełen potencjał rozszerzeń reklamowych – dzięki temu twoje reklamy zyskają lepsze pozycje.
- Skorzystaj z tzw. „korekt sezonowych” – nowe narzędzie Google’a pomoże Ci zoptymalizować stawki podczas przyszłych, krótkotrwałych wydarzeń, takich jak wyprzedaże czy promocje. Dzięki inteligentnemu algorytmowi dokładniej dostosujesz wartości w oparciu o zmiany współczynników konwersji.
- Jeśli planujesz kampanię PLA, koniecznie pamiętaj o atrybucie sale_price (więcej o nim tutaj) w feedzie produktowym.
- Jeśli stworzyłeś landing page dedykowany Black Friday i Cyber Monday, skonfiguruj reklamy tak, aby skutecznie generowały na nim ruch.
- Zaplanuj odpowiedni budżet – historia zna przypadki „przepalenia” funduszy w kilka godzin po uruchomieniu reklam, więc lepiej założyć pewną nadwyżkę. Pamiętaj, aby kampanie Google Ads z okazji Black Friday i Cyber Monday zaplanować z wyprzedzeniem – działając w pośpiechu, nie zdziałamy zbyt wiele.
Zacznij kochać design
Dobrze zaprojektowana strona to klucz do sukcesu. Nieintuicyjna nawigacja? Zbyt małe buttony? Mała przejrzystość? Jeżeli chociaż jeden z tych elementów opisuje twą stronę, to najwyższy czas, aby nieco odświeżyć jej wygląd. Przede wszystkim upewnij się, że klienci trafiający do sklepu zauważą ofertę na Black Friday i Cyber Monday. Zastanów się, czy nie warto urozmaicić serwisu poprzez umieszczenie pop-upu z najatrakcyjniejszymi promocjami lub bannera odliczającego czas do rozpoczęcia zakupowego święta. I jeszcze jedna ważna rada – usprawniając wizualny aspekt serwisu, bądź przekonujący, nie nachalny.
Techniczna optymalizacja serwisu
Na koniec sklepowych porządków, należałoby zajrzeć jeszcze do wnętrza naszego wirtualnego magazynu. Praca to dość uciążliwa, niezbyt pasjonująca, ale jeśli wykonamy ją sumiennie, możemy liczyć na szereg profitów. Na co zwrócić szczególną uwagę? Skorzystajcie z poniższej checklisty:
- Serwer – warto przetestować, czy duży ruch na stronie (bo przecież zakładamy, że taki właśnie będzie podczas Black Friday i Cyber Monday) nie spowoduje nieoczekiwanej awarii i przerw w poprawnym działaniu sklepu.
- Proces zamówienia – należy sprawdzić, czy potencjalny klient nie będzie miał problemu z przejściem od pierwszego kroku (wybór produktu) poprzez kolejne (wybór dostawy), aż po finalizację zlecenia (zapłata oraz dodatkowe informacje).
- Aktualizacja i integracja systemu obsługi magazynu (WMS) – ważne, aby liczba dostępnych produktów w sklepie zgadzała się z realnym stanem na magazynie.
- Rabaty – jeśli twój sklep wykorzystuje kody promocyjne, koniecznie sprawdź ich poprawność. Nie ma nic gorszego podczas Black Friday niż niedziałająca zniżka!
Zakupy, zakupy i po zakupach…
Pamiętaj, że istnieje życie po Black Friday i Cyber Monday! Z badań wynika, że blisko 3/4 koszyków jest porzucane, więc musisz liczyć się z tym, że duża część użytkowników w zakupowym ferworze zapełni wirtualny koszyk do granic pojemności, aby po chwili włączyć racjonalne myślenie, które przypomni im o aktualnym stanie konta. Nie są to jednak klienci bezpowrotnie straceni i warto o nich powalczyć. Jak? Najlepiej wysyłając maila z przypomnieniem o niezrealizowanej transakcji. Chcesz zwiększyć jego efektywność? Nie bój się podejść do tematu z odrobiną poczucia humoru!
Gotowi na Black Friday i Cyber Monday? My tak! Ciekawi jesteśmy tylko, co na to nasze portfele…
*fragmenty dotyczące Google Ads i reklam przygotowała Marta Cieślak-Szpecińska.