Co i gdzie kupić oraz ile wydać, by prezent okazał się trafiony? – wyniki raportu Allegro „Ulubione Prezenty Polaków 2019”

W tym roku Allegro już po raz czwarty zapytało Polaków o to, kiedy, gdzie i jakie prezenty kupują̨, o czym marzą̨, w jaki sposób przygotowują̨ się̨ do Świąt Bożego Narodzenia, a także, jak wygląda ich budżet świąteczny w kontekście prezentów.
O autorze
4 min czytania 2019-12-11

Kilka faktów o prezentach, zakupach świątecznych i obdarowywaniu:

PREZENTY

  1. W tym roku prezenty obdarować zamierzamy ok. 4-5 osób. To więcej niż rok temu, gdzie najczęściej obdarowywaliśmy 3 osoby. 
  2. W tym roku Polacy najczęściej obdarują swoich bliskich perfumami (33% badanych), a także słodyczami i produktami modowymi. Co 7. badany zainwestuje w zakup elektroniki. Rzadziej damy pieniądze i alkohol. Niestety nieco rzadziej damy też książki.
  3. Pod choinką najbardziej znaleźć chcielibyśmy elektronikę oraz prezenty związane z hobby. Chętnie przyjmiemy także perfumy, które są równocześnie najczęściej kupowanym prezentem. Wydaje się zatem, że perfumy dają w tym roku dużą gwarancję trafienia z prezentem. Nieco inaczej jest ze słodyczami, które kupić zamierza 33% badanych, a otrzymać niemal dwukrotnie mniej. W tym roku w porównaniu do poprzedniego znacznie rzadziej wymarzonym prezentem są̨ dodatki modowe i książki.
  4. Najlepiej wspominane prezenty w 2019 roku,  to podobnie jak rok wcześniej konsola do gier, smartfon, laptop oraz tablet. Pojawiają̨ się̨ też wskazania na mniej materialne prezenty, takie jak wyjazdy w góry czy do SPA. Kilka osób, podobnie jak rok temu, dowiedziało się̨, że będą̨ rodzicami i to uznają̨ za najlepszy podarunek świąteczny.
  5. W 2019 roku na liście niechcianych prezentów królują̨… skarpetki. Nie lubimy też otrzymywać drobnych przedmiotów wyposażenia wnętrz oraz kosmetyków do kąpieli.
  6. Dla co piątego Polaka obdarowywanie to zakup prezentów świątecznych (21%), ale i także pomoc potrzebującym (19%) oraz pomoc w przygotowaniach świątecznych (21%). W 2019 roku stawiamy też na spotkania okołoświąteczne z bliskimi i znajomymi, bliskość i rozmowy.
  7. W co czwartym domu prezenty otrzymują̨ wszyscy bliscy, z którymi spędzamy Święta. Znajomym prezenty sprawi co ósmy badany, a 7% obdaruje współpracowników.
  8. Polacy wolą dostawać prezenty – niespodzianki, a nie zamawiane. Niespodzianki preferuje 62% badanych. Dokładnie tak samo było rok temu. Zaskoczenie pod choinką szczególnie lubią̨ kobiety.
  9. Najtrudniej według badanych jest kupić prezent żonie lub teściowej, a także dziewczynie. Dokładnie tak samo było rok temu. Wygląda na to, że albo panie są̨ bardziej wymagające albo panowie mniej pewni swoich wyborów.
  10. Tylko co piąty badany tworzy listę̨ prezentową (19%). Wśród takich osób, aż̇ 29% wskazało, że mówi bliskim wprost, co chce otrzymać́, natomiast 28% woli wykorzystać́ do poinformowania bliskich o swoich preferencjach specjalne narzędzie, np. tworząc listę̨ prezentową w dedykowanym serwisie. W tym roku znacznie mniej osób napisze list do Św. Mikołaja. W tym roku Allegro wyszło naprzeciw oczekiwaniom klientów i wprowadziło opcję umożliwiającą stworzenie własnej listy prezentowej na platformie. Do listy można wygenerować dedykowany link, który może zostać opublikowany m.in. w social mediach.

ZAKUPY ŚWIĄTECZNE 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  1. Wśród osób obchodzących Święta w tym roku prezenty kupi 78%. Rok temu było bardzo podobnie – 79%, a 2 lata temu 74%.
  2. 53% badanych kupuje prezenty samodzielnie, a w co ósmym domu zadanie to przydzielane jest temu, kto zrobi to najlepiej.
  3. Zakupy prezentów świątecznych, podobnie jak każde zakupy, zaczynają̨ się̨ od inspiracji.
  4. Co ósmy badany szuka inspiracji w mediach społecznościowych.
  5. Kupowanie prezentów to jednak głownie dobre emocje – zadowolenie (30% wskazań), radość (28%) i ekscytacja (24%). Jeśli podczas zakupów czujemy stres, to przeważnie dlatego, że denerwujemy się̨ czy zakupione podarki spodobają̨ się̨ naszym bliskim.
  6. Prezenty, podobnie jak w 2018 roku, najczęściej Polacy kupują̨ na Allegro (31% badanych). Ogólnie w internecie podarunki świąteczne ma zamiar kupić́ 66% osób kupujących prezenty – to o + 3 p.p. więcej niż̇ rok temu. Przynajmniej jeden prezent na Allegro zamierza jeszcze kupić 44% kupujących podarki. Wszystkie prezenty na Allegro ma zamiar kupić́ aż̇ 15% badanych. 
  7. Polacy wiedzą jak ułatwiać sobie zakupy, dlatego często korzystają z wszelkich dodatkowych usług, jak np. Allegro SMART!. Według 49% usługa zachęca do zakupów prezentów na platformie.
  8. Zakup prezentów to poważne zadanie. Kupujemy przede wszystkim takie, które są̨ dopasowane do osoby obdarowywanej (24%) i przemyślane (23%). To podejście nie zmienia się̨ od 4 lat, kiedy realizowane jest badanie. Wolimy też prezenty symboliczne niż̇ drogie.
  9. Zakupy prezentów w sieci to, zdaniem Polaków, znacznie mniejsza czasochłonność procesu zakupowego (21%), możliwość łatwego porównania produktów (20%) oraz bardziej atrakcyjne ceny (19%). Doceniamy też duży wybór w sieci, a także dużą liczbę promocji i ofert świątecznych. 
  10. W przypadku zakupów online, najlepiej na badanych wciąż̇ działa świąteczny wygląd sklepów internetowych (27%), a także inicjatywy typu Dzień Darmowej Dostawy (16%), jak również̇ inspiracja zakupowe przesyłane przez marki (19%) i informacje o ostatnim dniu zakupu gwarantujący dostawę̨ przed Świętami (19%).
  11. W tym roku jeszcze bardziej popularne są dedykowane zestawy prezentowe. Kupi je 37% osób kupujących prezenty, podczas gdy rok temu było to 25%.

BUDŻET

  1. W tym roku na prezenty został zarezerwowany znacznie wyższy budżet niż̇ rok temu – 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok temu.
  2. Podobnie jak rok temu, wyznaczony budżet na prezenty ma 3/4 badanych (76%). 42% kupujących podarki przyznaje, że zdarza im się̨ ten wyznaczony budżet przekraczać́, a trzyma się̨ go ściśle 32%.
  3. Największy udział w budżecie świątecznym będą̨ miały, podobnie jak w poprzednich latach, prezenty (36%). 33% badanych najwięcej wyda na przygotowanie samych Świąt, czyli m.in. wieczerzy wigilijnej.
  4. Na pojedynczy prezent Polacy wydadzą̨ w tym roku najczęściej 100-150 zł, czyli mniej niż̇ rok temu, ale za to planują kupić więcej prezentów, bo ok. 5.
  5. W tym roku Polacy postawili na prezenty składkowe. Kupuje je 39% badanych, podczas gdy w 2018 roku było 27%.
  6. W tym roku zakup prezentów zajmie Polakom znacznie więcej czasu niż̇ jeszcze rok temu. 31% badanych wskazało, że będą̨ to 3-4 tygodnie, miedzy innymi podczas wyprzedaży Black Friday, Black Week i Cyber Monday.  
  7. Według stanu na 22 listopada 2019 roku, wszystkie prezenty do tego czasu kupił już co czwarty badany. W 2018 roku najpopularniejszym wskazaniem było 1-2 tygodnie.
  8. Polacy starają̨ się̨ optymalizować wydatki związane z prezentami. 33% korzysta w tym celu z promocji i okazji zakupowych, m.in. w ramach Black Friday, Black Week i Cyber Monday. 
  9. Niemal co czwarty badany (23%) przyznaje, że kupuje prezenty w sieci, bo są̨ tu lepsze ceny. Znacznie wcześniej podarki kupuje 17%. Co dziesiąty badany w ramach optymalizacji budżetu domowego korzysta z Allegro SMART!.
  10. Najlepiej – w 2019 roku – świąteczną atmosferę̨ podczas zakupów budują̨ według Polaków kolejno: specjalne promocje i oferty, świąteczny wystrój sklepów i muzyka – kolędy w sklepach. To pierwszy raz, kiedy badani postawili na tak materialny element jak okazje zakupowe.

Słuchaj podcastu NowyMarketing