Kilka faktów o prezentach, zakupach świątecznych i obdarowywaniu:
PREZENTY
Zobacz również
- W tym roku prezenty obdarować zamierzamy ok. 4-5 osób. To więcej niż rok temu, gdzie najczęściej obdarowywaliśmy 3 osoby.
- W tym roku Polacy najczęściej obdarują swoich bliskich perfumami (33% badanych), a także słodyczami i produktami modowymi. Co 7. badany zainwestuje w zakup elektroniki. Rzadziej damy pieniądze i alkohol. Niestety nieco rzadziej damy też książki.
- Pod choinką najbardziej znaleźć chcielibyśmy elektronikę oraz prezenty związane z hobby. Chętnie przyjmiemy także perfumy, które są równocześnie najczęściej kupowanym prezentem. Wydaje się zatem, że perfumy dają w tym roku dużą gwarancję trafienia z prezentem. Nieco inaczej jest ze słodyczami, które kupić zamierza 33% badanych, a otrzymać niemal dwukrotnie mniej. W tym roku w porównaniu do poprzedniego znacznie rzadziej wymarzonym prezentem są̨ dodatki modowe i książki.
- Najlepiej wspominane prezenty w 2019 roku, to podobnie jak rok wcześniej konsola do gier, smartfon, laptop oraz tablet. Pojawiają̨ się̨ też wskazania na mniej materialne prezenty, takie jak wyjazdy w góry czy do SPA. Kilka osób, podobnie jak rok temu, dowiedziało się̨, że będą̨ rodzicami i to uznają̨ za najlepszy podarunek świąteczny.
- W 2019 roku na liście niechcianych prezentów królują̨… skarpetki. Nie lubimy też otrzymywać drobnych przedmiotów wyposażenia wnętrz oraz kosmetyków do kąpieli.
- Dla co piątego Polaka obdarowywanie to zakup prezentów świątecznych (21%), ale i także pomoc potrzebującym (19%) oraz pomoc w przygotowaniach świątecznych (21%). W 2019 roku stawiamy też na spotkania okołoświąteczne z bliskimi i znajomymi, bliskość i rozmowy.
- W co czwartym domu prezenty otrzymują̨ wszyscy bliscy, z którymi spędzamy Święta. Znajomym prezenty sprawi co ósmy badany, a 7% obdaruje współpracowników.
- Polacy wolą dostawać prezenty – niespodzianki, a nie zamawiane. Niespodzianki preferuje 62% badanych. Dokładnie tak samo było rok temu. Zaskoczenie pod choinką szczególnie lubią̨ kobiety.
- Najtrudniej według badanych jest kupić prezent żonie lub teściowej, a także dziewczynie. Dokładnie tak samo było rok temu. Wygląda na to, że albo panie są̨ bardziej wymagające albo panowie mniej pewni swoich wyborów.
- Tylko co piąty badany tworzy listę̨ prezentową (19%). Wśród takich osób, aż̇ 29% wskazało, że mówi bliskim wprost, co chce otrzymać́, natomiast 28% woli wykorzystać́ do poinformowania bliskich o swoich preferencjach specjalne narzędzie, np. tworząc listę̨ prezentową w dedykowanym serwisie. W tym roku znacznie mniej osób napisze list do Św. Mikołaja. W tym roku Allegro wyszło naprzeciw oczekiwaniom klientów i wprowadziło opcję umożliwiającą stworzenie własnej listy prezentowej na platformie. Do listy można wygenerować dedykowany link, który może zostać opublikowany m.in. w social mediach.
ZAKUPY ŚWIĄTECZNE
- Wśród osób obchodzących Święta w tym roku prezenty kupi 78%. Rok temu było bardzo podobnie – 79%, a 2 lata temu 74%.
- 53% badanych kupuje prezenty samodzielnie, a w co ósmym domu zadanie to przydzielane jest temu, kto zrobi to najlepiej.
- Zakupy prezentów świątecznych, podobnie jak każde zakupy, zaczynają̨ się̨ od inspiracji.
- Co ósmy badany szuka inspiracji w mediach społecznościowych.
- Kupowanie prezentów to jednak głownie dobre emocje – zadowolenie (30% wskazań), radość (28%) i ekscytacja (24%). Jeśli podczas zakupów czujemy stres, to przeważnie dlatego, że denerwujemy się̨ czy zakupione podarki spodobają̨ się̨ naszym bliskim.
- Prezenty, podobnie jak w 2018 roku, najczęściej Polacy kupują̨ na Allegro (31% badanych). Ogólnie w internecie podarunki świąteczne ma zamiar kupić́ 66% osób kupujących prezenty – to o + 3 p.p. więcej niż̇ rok temu. Przynajmniej jeden prezent na Allegro zamierza jeszcze kupić 44% kupujących podarki. Wszystkie prezenty na Allegro ma zamiar kupić́ aż̇ 15% badanych.
- Polacy wiedzą jak ułatwiać sobie zakupy, dlatego często korzystają z wszelkich dodatkowych usług, jak np. Allegro SMART!. Według 49% usługa zachęca do zakupów prezentów na platformie.
- Zakup prezentów to poważne zadanie. Kupujemy przede wszystkim takie, które są̨ dopasowane do osoby obdarowywanej (24%) i przemyślane (23%). To podejście nie zmienia się̨ od 4 lat, kiedy realizowane jest badanie. Wolimy też prezenty symboliczne niż̇ drogie.
- Zakupy prezentów w sieci to, zdaniem Polaków, znacznie mniejsza czasochłonność procesu zakupowego (21%), możliwość łatwego porównania produktów (20%) oraz bardziej atrakcyjne ceny (19%). Doceniamy też duży wybór w sieci, a także dużą liczbę promocji i ofert świątecznych.
- W przypadku zakupów online, najlepiej na badanych wciąż̇ działa świąteczny wygląd sklepów internetowych (27%), a także inicjatywy typu Dzień Darmowej Dostawy (16%), jak również̇ inspiracja zakupowe przesyłane przez marki (19%) i informacje o ostatnim dniu zakupu gwarantujący dostawę̨ przed Świętami (19%).
- W tym roku jeszcze bardziej popularne są dedykowane zestawy prezentowe. Kupi je 37% osób kupujących prezenty, podczas gdy rok temu było to 25%.
BUDŻET
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- W tym roku na prezenty został zarezerwowany znacznie wyższy budżet niż̇ rok temu – 482 zł. To o 31 zł więcej niż rok temu.
- Podobnie jak rok temu, wyznaczony budżet na prezenty ma 3/4 badanych (76%). 42% kupujących podarki przyznaje, że zdarza im się̨ ten wyznaczony budżet przekraczać́, a trzyma się̨ go ściśle 32%.
- Największy udział w budżecie świątecznym będą̨ miały, podobnie jak w poprzednich latach, prezenty (36%). 33% badanych najwięcej wyda na przygotowanie samych Świąt, czyli m.in. wieczerzy wigilijnej.
- Na pojedynczy prezent Polacy wydadzą̨ w tym roku najczęściej 100-150 zł, czyli mniej niż̇ rok temu, ale za to planują kupić więcej prezentów, bo ok. 5.
- W tym roku Polacy postawili na prezenty składkowe. Kupuje je 39% badanych, podczas gdy w 2018 roku było 27%.
- W tym roku zakup prezentów zajmie Polakom znacznie więcej czasu niż̇ jeszcze rok temu. 31% badanych wskazało, że będą̨ to 3-4 tygodnie, miedzy innymi podczas wyprzedaży Black Friday, Black Week i Cyber Monday.
- Według stanu na 22 listopada 2019 roku, wszystkie prezenty do tego czasu kupił już co czwarty badany. W 2018 roku najpopularniejszym wskazaniem było 1-2 tygodnie.
- Polacy starają̨ się̨ optymalizować wydatki związane z prezentami. 33% korzysta w tym celu z promocji i okazji zakupowych, m.in. w ramach Black Friday, Black Week i Cyber Monday.
- Niemal co czwarty badany (23%) przyznaje, że kupuje prezenty w sieci, bo są̨ tu lepsze ceny. Znacznie wcześniej podarki kupuje 17%. Co dziesiąty badany w ramach optymalizacji budżetu domowego korzysta z Allegro SMART!.
- Najlepiej – w 2019 roku – świąteczną atmosferę̨ podczas zakupów budują̨ według Polaków kolejno: specjalne promocje i oferty, świąteczny wystrój sklepów i muzyka – kolędy w sklepach. To pierwszy raz, kiedy badani postawili na tak materialny element jak okazje zakupowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing