Rok 2019 powoli dobiega końca. W związku z tym postanowiliśmy sprawdzić, jakie słowo wg branży marketingowej i Was, naszych czytelników można uznać za marketingowe słowo roku 2019.
Swoje propozycje przedstawia Adam Przeździęk, CEO Mediafeed.
Zobacz również
Ekologia w bardzo szerokim rozumieniu tego słowa. Trend zmian wiążący się z kryzysem klimatycznym jest już bardzo silny i zauważalny, wykorzystywany także przez marki do pozycjonowania się jako te, które dbają o ekologię oraz transparentność w swoich procesach wytwórczych. Bycie w pełni otwartym jest dla przedsiębiorstw trudne, stąd też część takich działań można nadal zaliczyć do kategorii greenwashing, jednak w kolejnych latach marki będą musiały podejść do tego tematu z pełnym zaangażowaniem, ponieważ młodsze pokolenie, które niebawem osiągnie większą siłę nabywczą, zwyczajnie tego oczekuje.
Przykłady: Volts by Volvo, trial wypożyczalni ciuchów H&M w Szwecji z planami globalnej ekspansji tego modelu.
Inkluzywność – biznes, marki i ich marketing musi i coraz częściej będzie angażował w swoje działania grupy do tej pory, z jakiegoś powodu, wyłączone. Co więcej, takie postawy będą szeroko promowane, z kolei działania wykluczające będą jeszcze silniej krytykowane i napiętnowane, co mogliśmy zauważyć także w 2019 i latach wcześniejszych. Jako społeczeństwo jesteśmy różni na tak wielu płaszczyznach, chciałoby się powiedzieć „więcej nas różni niż łączy”, dlatego marketing i komunikacja nie może być jednowymiarowy, bazować na kliszach czy archaicznych schematach. Jako konsumenci także jesteśmy różni, choć łączą nas podobne potrzeby i wartości, które wyznajemy bez względu na szerokość geograficzną. Dlatego przekaz marek, choć nie tylko, bo marki to tylko jeden z uczestników komunikacji, musi łączyć i jednocześnie włączać ludzi w to, co chcą one wyrazić podejmując konkretne działania strategiczne. Jesteśmy różni, ale nikt nie powinien czuć się gorszy. Marki muszą o tym pamiętać.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Przykłady: Microsoft Adaptive Controler, Signs – My Hands Are My Voice oraz Mastercard Captcha.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wypalenie – z uwagi na coraz szybsze życie, postęp technologiczny, któremu nie dotrzymujemy tempa, ilość informacji oraz szumu z zewnątrz, mamy problem z wyzwaniami codzienności, któremu towarzyszy poczucie wypalenia. Nawet to, co rutynowe i czysto zadaniowe potrafi sprawić nam trudność, także dlatego, że coraz trudniej jest nam utrzymać swój mózg w skupieniu przez dłuższą chwilę (coraz krótszy tzw. attention span). Uciekamy do miejsc, w których panuje spokój, planujemy odpocząć, choć często nam się to nie udaje. Aplikujemy sobie detox – czasem od technologii, ale coraz częściej, po prostu, od natłoku codzienności. Marki chcą wskazać nam dobry kierunek i pomóc w przezwyciężaniu wypalenia, którego… często bywają powodem.
Przykłady: aplikacje PRISM oraz Headspace, czy też profesjonalne kursy w trendzie technology detox.
A jacy są Twoi kandydaci na marketingowe słowo roku 2019? Wypełnij poniższą ankietę i podaj swoje propozycje. Wyniki wraz z wytypowanym marketingowym słowem roku 2019 podamy po 1 stycznia 2020.
Dziękujemy!