Ławki można było ujrzeć w akcjach promocyjnych takich marek jak: Adobe, BMX, FedEx, Coca-Cola, Orange, Ikea, Nokia, KitKat, Pampers i Panasonic. Czy w Polsce nośnik ten jest doceniany przez marketerów?
Sebastian Umiński, Innovation Development Director, Interactive Solutions:
Ławki jako element urbanistyczny są równie wdzięcznym tematem do niestandardowych kreacji reklamowych jak przystanki autobusowe, drzwi wind czy latarnie uliczne. Pamiętam polski case „Ciepłe przystanki Vattenfall” z ocieplaną ławką w wiacie przystankowej, ostatnią znaną mi polską realizacją jest rosnąca kanapa IKEA Targówek. Dyskutowaliśmy o tym w branżowym gronie i – wśród wielu już przykładów ze świata – ten nie jest już niczym spektakularnym. Osobiście najbardziej lubię nowozelandzki projekt ławki, która na nagich udach (kobiet) odciskała niczym stempel tekst przekazu o wyprzedaży szortów w sklepach Superette.
Zobacz również
Ławki ważące ludzi, grające muzykę, wyposażone w WiFi są również wdzięcznym tematem także dla szerszych projektów ambientowych i guerilla: wykorzystują kontekst siedzenia np. na wyciągu narciarskim, fotelu samochodowym, wypoczynku lub sytuacji towarzyskich. Mogą zaskakiwać: załamują się, drgają jak silnik samochodu, zbliżają ludzi jak krzywa ławka Becherovki lub zachęcają ich do aktywności jak ławki Nike bez siedziska lub uginająca się ławka Kellogs. Dopóki będzie reklama w miastach, na pewno będą kolejne pomysły na kreatywne wykorzystanie ławek.
Magdalena Kotuła, PR Manager, Grupa Ströer:
Ławki to jeden z klasycznych mebli miejskich, które na świecie wykorzystywane są w działaniach marketingowych od wielu lat. Ustawione w uczęszczanych punktach miast ławki, a także przestrzeń wokół nich z pewności są świetnym polem do realizacji niestandardowych form reklamy. Przede wszystkim pozwalają na przygotowanie zaskakujących i zaciekawiających przechodniów kreacji, jak np. realizowane przez Grupę Ströer kampanie marek Knorr czy Nokia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Dużą zaletą ławek jest również fakt, ze piesi zatrzymują się na nich zwykle na kilka minut, dzięki czemu mogą spokojnie zapoznać się z przekazem reklamowym, zrozumieć go i zapamiętać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W naszej przestrzeni wykorzystanie ławek jako narzędzi marketingowych nie jest jeszcze bardzo popularne, dzięki czemu kreacje zaprezentowane z ich użyciem są odbierane przez konsumentów jako intrygujące i zachęcające do bliższego zapoznania się z nimi. Fakt ten wykorzystujemy przede wszystkim w warszawskim metrze, w którym obecnie realizujemy kampanię społeczną sieci sklepów Empik „A Ty do czego używasz książek?”.
Filip Gieleciński, Media Planning & Buying Manager, Posterscope Poland:
To znakomity nośnik reklamy zewnętrznej, drzemie w nim duży potencjał ambientowy. Należy jednak uwzględnić jego sezonowość oraz status prawny miejsc, w których jest eksponowany. Coraz częściej ławki wykorzystywane są do celów reklamowych, jednak wciąż pozostają niedoceniane przez wielu marketerów.
Poniżej galeria 55 ciekawych projektów marketingowych z wykorzystaniem ławek (wiaty przystankowe przedstawimy w kolejnym zestawieniu):