Zapytaliśmy laureatów – firmę Stock Polska, jak wyglądały kulisy kampanii i droga do tego zwycięstwa.
Dedykowana zdobywcom i pionierom
Zobacz również
Na początku była inspirująca historia – to ona stoi za wyjątkowym charakterem marki należącej do Stock Polska. Roald Amundsen był norweskim badaczem i podróżnikiem, który jako pierwszy zdobył Biegun Południowy. Jego wyprawa z 1911 roku została okrzyknięta jednym z największych dokonań w historii ludzkości i do dziś daje ludziom odwagę do tego by odkrywać więcej i przekraczać granice własnych możliwości. Nieustępliwość, wytrwałość i wola odkrywania stały się również fundamentem dla tożsamości wódki Amundsen, dedykowanej tym, którzy od życia pragną więcej. W ten sposób produkt stał się niejako uhonorowaniem tej historii, stanowiąc jednocześnie inspirację, aby każdego dnia odkrywać więcej, zarówno w sobie, jak i w otaczającym nas świecie. W obliczu tak silnego charakteru naszej marki, stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia kampanii, w której uchwycimy ten pełen mocy insight.
Przebieg kampanii
Pomysł na kampanię miał stanowić rzeczywiste odzwierciedlenie charakteru marki i wartości, które symbolizuje. Chcieliśmy pokazać, że mimo, że żyjemy w świecie, gdzie wszystkie lądy zostały już odkryte, rzeczywistość wokół nas wciąż pełna jest wyznań i nieznanych obszarów, w których możemy okazać się pionierami. I nie muszą to być dalekie ekspedycje czy ekstremalne wyprawy – nowych wrażeń i doświadczeń możemy szukać w codziennym życiu – odkrywając własne pasje, inspiracje, czy poznając własne słabości. Nieważne, czy chodzi o ciekawe hobby, zrobienie czegoś nowego czy osiągnięcia w pracy – każdy z nas może być ciekawy świata. Każdy z nas może inspirować i dawać się inspirować niezliczonymi historiami pokazującymi hart ducha, wytrwałość i pasję. Ponieważ sposobów wyrażania tych wartości jest tak wiele, jak wielu jest ludzi chcących odkrywać więcej.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aby zobrazować te idee na przykładach prawdziwych ludzi, nawiązaliśmy współpracę z trzema ambasadorami – Łukaszem Nowickim – aktorem, dziennikarzem i podróżnikiem, Krzysztofem Starnawskim – nurkiem i pasjonatem fotografii głębinowej i Marcinem Dobasem – fotografem National Geographic. Prowadziliśmy również działania digitalowe, zorganizowaliśmy warsztaty z Marcinem Dobasem dla influencerów i ich followersów. Odbył się też konkurs fotograficzny, w którym zachęcaliśmy uczestników do dzielenia się swoimi odkryciami w kategoriach – zwierzęta, ludzie, krajobraz oraz w kategorii specjalnej – Zimowa Ekspedycja. Zarówno konkurs, jak i całą kampanię zwieńczyliśmy prestiżową galą Amundsen Photo Awards, gdzie wyłoniliśmy autorów najlepszych fotografii. Zainteresowanie konkursem było naprawdę imponujące – liczba zgłoszeń wyniosła niemal 4 tysiące, natomiast nadesłanych zdjęć było w sumie aż 14 tysięcy. To dowód na to, że dobrze opowiedziana historia potrafi inspirować do podjęcia realnych działań i odkrywania więcej.
Stock Polska, The Digitals i Publicis Consultants pomagają odkrywać
Koncepcja i strategia marki Amundsen została wypracowana we współpracy z agencją The Digitals, która była również odpowiedzialna za realizację działań digitalowych, a za komponent PR-owy odpowiadał Publicis Consultants. Nad realizacją pracowało kilka zespołów i każdy był odpowiedzialny za inny etap lub element kampanii. Bardzo dbaliśmy o spójność działań we wszystkich kanałach, co tylko wzmocniło finalny efekt. Szczególnie gala konkursu Amundsen Photo Awards była wydarzeniem na dużą skalę, wymagającym znacznych nakładów organizacyjnych i logistycznych. Ta część kampanii odbyła się w Fortecy Kręgliccy – pięknej, wyrazistej przestrzeni eventowej, podkreślającej dodatkowo charakter idei Odkrywaj Więcej.
Przygotowania i wyzwania
Przygotowania trwały kilka miesięcy. Jak zawsze, najbardziej czasochłonnym etapem było wypracowanie strategii komunikacji spójnej z charakterem naszej marki. Wszystko zaczęło się od określenia najbardziej odpowiednich punktów styku i od koncepcji tego, jak przedstawić odczucia i idee za pośrednictwem konkretnych, wymiernych działań. Spotykaliśmy się wspólnie całym zespołem, aby razem ustalić najciekawszą formułę takiej komunikacji, początkowo w formie szkicu. Stopniowo pogłębialiśmy każdy kolejny etap, dopracowywaliśmy kolejne szczegóły. Pomysły zmieniały się w precyzyjnie rozpisane plany. Ten moment, kiedy z gąszczu koncepcji wyłania się spójny strategicznie obraz jest zawsze bardzo satysfakcjonujący i daje mnóstwo energii do działania. Również dla nas ta kampania była możliwością odkrywania więcej w kontekście tego, jak wiele możemy zaproponować. Pracowaliśmy ciężko na wspólny sukces, by w marcu ogłosić pierwszego ambasadora akcji – Łukasza Nowickiego.
Branża alkoholi wysokoprocentowych, w której się obracamy jako producent, rodzi wiele ograniczeń komunikacyjnych, z którymi musimy się mierzyć w ujęciu strategicznym. Opracowanie tak złożonej kampanii w przypadku tego typu produktu było niezwykle trudne, jednak potraktowaliśmy to jak przygodę i wyzwanie. Wspólnie wypracowaliśmy skuteczne rozwiązanie, o czym świadczy Złote Effie, które otrzymaliśmy za kampanię Odkrywaj Więcej. Warto podkreślić, że Effie Awards to jeden z najważniejszych i najbardziej prestiżowych konkursów w branży marketingowej – nagradza nie tylko kreatywność i realizację, ale przede wszystkim efektywność kampanii, która bezpośrednio przekłada się na wyniki sprzedażowe. Właśnie dlatego zwycięstwo w tym konkursie stanowi dla nas tak ogromne wyróżnienie i powód do dumy, szczególnie, że osiągnęliśmy je działając na tak wymagającym rynku jak ten alkoholowy.
Wnioski na przyszłość
Realizacja kampanii komunikacyjnej pod wieloma względami przypomina dobrze zorganizowaną podróż: najpierw pojawia się pomysł, idea, która pcha nas do konkretnych działań. Następnie są przygotowania, planowanie, w które zaangażowany jest zespół wykwalifikowanych specjalistów. Słowa zamieniają się w działania – rozpoczyna się wyprawa. Podobnie było z kampanią Odkrywaj Więcej – również pozwoliła nam przekraczać granice utartych schematów i dobrze znanych rozwiązań. Idea i silne wartości stojące za daną marką mają ogromną moc i przedstawienie ich w odpowiedni sposób pozwala stworzyć komunikację, która zostanie zapamiętana na lata. Realizacja kampanii była ogromnym wyzwaniem zwieńczonym sukcesem i jeszcze większym głodem odkrywania.