Od marca 2020 stoimy w obliczu bezprecedensowego kryzysu międzynarodowego, spowodowanego rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19. Epidemia uderzyła również w polską gospodarkę, a konsumenci i firmy z wielu branż odczuwają wiele negatywnych skutków epidemii
Firmy, agencje i media działają kreatywnie, wspierając administrację rządową i ludzi w tych trudnych czasach publikując ogłoszenia służb publicznych, dostarczając informacji, bezpłatnych zasobów, produktów i usług, a także udzielając wsparcia finansowego. Rada Reklamy szanuje i docenia wszystkie te wysiłki.
Zobacz również
Jednak pojawiają się również działania, które wzbudzają obawy ludzi lub wprowadzają w błąd opinie publiczną wykorzystując okres pandemii w sposób nieetyczny. Wśród nich reklamy, które podważają zaufanie do informacji i branży reklamowej oraz podważają zasady uczciwej konkurencji, a w niektórych przypadkach zagrażają nawet zdrowiu publicznemu. Rada Reklamy potępia takie praktyki i będzie podejmować działania mające na celu budowanie świadomości, na czym polega etyczne działanie reklamowe i marketingowe.
Jednym z takich działań jest akcja skierowana do szerokiej rzeszy odbiorców reklam, a przede wszystkim do konsumentów. Głównym celem akcji jest zwrócenie uwagi na przestrzeganie standardów etycznych reklam w sytuacji niepewności i zagrożenia.
– Przygotowaliśmy kampanię mającą na celu zwrócenie uwagi na nieetyczne przekazy reklamowe w okresie pandemii, ale nie tylko. Chcielibyśmy, żeby konsumenci mogli na bieżąco reagować na przekazy reklamowe, które ich zdaniem naruszają standardy etyczne. Rada Reklamy jest od tego, aby wszystkich takich głosów słuchać, umożliwiając jednocześnie zgłoszenie skargi na wszelkie budzące wątpliwości przekazy reklamowe. Chcemy również poprzez tę akcję zwiększyć świadomość konsumentów i zwrócić ich uwagę na znaczenie rzetelnej i etycznej reklamy – powiedział Piotr Kwiecień, dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Akcja informacyjno-reklamowa składa się z kilkunastu banerów i animacji dostępnych na stronie. Emitowane reklamy są podlinkowane pod formularz do zgłaszania skarg online. Akcja prowadzona jest w mediach społecznościowych Rady Reklamy oraz jej organizacji członkowskich. W akcję dotychczas włączyły się takie organizacje jak Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA Polska, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Słuchaj podcastu NowyMarketing