Grupa Polsat jest obecnie jednym z liderów rynku mediów i telekomunikacji w Polsce. Na początku maja ogłosiła ona zawarcie z Bauer Media Group przedwstępnej umowy nabycia Grupy Interia – jednego z największych polskich graczy w Internecie. Z usług Grupy Interia co miesiąc korzysta ponad 16 mln realnych użytkowników, a liczba odsłon stron Grupy w internecie przekracza miesięcznie 1,3 miliarda.
– Zakup Grupy Interia to kolejna strategiczna inwestycja w rozwój naszej Grupy. Dzięki Interii nasz content zyska kolejne pole eksploatacji. Nasza oferta dla reklamodawców zostanie wzbogacona o bardzo efektywne internetowe formaty reklamowe o szerokim zasięgu. Chcemy mieć silną pozycję na dynamicznie rosnącym rynku reklamy online. Liczymy zarówno na potencjał Grupy Interia, jak i jej pracowników, ich kompetencje i doświadczenie, które z pewnością pozwolą nam skutecznie realizować nasze ambitne cele – mówi Mirosław Błaszczyk, prezes zarządu Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.
Zobacz również
– Grupa Interia jest biznesem odnoszącym duże sukcesy, ale musimy mieć pewność, że wyraźnie koncentrujemy się na naszych kluczowych priorytetach strategicznych. Dlatego cieszymy się, że możemy sprzedać Grupę Interia Grupie Polsat, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem strategicznym – komentuje Veit Dengler, COO Bauer Media Group.
Transakcja zostanie sfinalizowana po uzyskaniu przez Telewizję Polsat od Prezesa UOKiK zgody na fuzję.
Jak docelowe wykupienie Grupy Interia przez Grupę Polsat oceniają eksperci? Swoimi opiniami dzielą się Łukasz Getter z PHD Media Direction, Dominik Wałęga z Havas Media Group, Michał Wilczyński z Publicis Groupe.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Łukasz Getter
head of digital w PHD Media Direction
Jak oceniasz wykupienie Grupy Interia przez Grupę Polsat?
Dzięki temu przejęciu Grupa Polsat znacznie awansowała w rankingu podmiotów internetowych, przeskakując chociażby konkurencyjny TVN.
Grupie WP oraz Onetowi wyrósł bardzo poważny konkurent, co z punktu widzenia reklamodawców zawsze jest zdrowe. Dla Interii otwiera się nowy rozdział, ale na pewno, jak przy każdej takiej fuzji, czeka ją sporo zmian strukturalnych i roszad personalnych.
Jak wpłynie to na przyszłość Interii, jak może się ona zmienić pod kątem reklamowym?
Póki co to jeszcze wielka niewiadoma. Zanim dojdzie do realnej fuzji minie pewnie jeszcze kilka burzliwych miesięcy. Oceniam natomiast, że docelowo znacznie poprawi się potencjał do realizacji wielokanałowych projektów specjalnych wykorzystujących formaty wideo.
Jak wpłynie to na pozycję Grupy Polsat w internecie, w tym na synergię reklamy internetowej z telewizyjną?
Wydaje się, że z punktu widzenia możliwej do osiągnięcia synergii, jest to dużo lepsze połączenie niż np. wskazywana często w plotkach również jako kandydat do przejęcia Grupa WP. Daje to też obu podmiotom większą elastyczność negocjacji cen swoich powierzchni reklamowych i łączenia ich w pakiety tv + internet. Dotychczas bardzo często brakowało Polsatowi tego potencjału w internecie, a dzięki tej konsolidacji możliwości tradingowe się powiększą.
Jak postrzegasz i oceniasz portale typu Interia na tle całego ekosystemu reklamowego w internecie?
Portale horyzontalne oczywiście straciły na znaczeniu i udziały w torcie reklamowym na rzecz kanałów social mediowych ale jak pokazują statystyki wciąż są regularnie odwiedzane przez internautów, dla których stanowią codzienne źródło newsów. Strony główne portali wciąż są tym miejscem „premium” dla reklamodawców, gdzie wręcz chcą się pokazać, aby zaistnieć w masowej świadomości. Są też praktycznie jednym z ostatnich „bastionów” sprzedaży bezpośredniej broniącej się przed ekosystemem programmatycznym.
Dominik Wałęga
chief digital officer, Havas Media Group
Jak oceniasz wykupienie Grupy Interia przez Grupę Polsat?
To dobra decyzja biznesowa. Grupie Polsat brakowało tej części biznesu mediowego. Na pewno uda im się dzięki temu zwiększyć przychody z reklamy i zwiększyć wartość całej grupy.
Jak wpłynie to na przyszłość Interii, jak może się ona zmienić pod kątem reklamowym?
Wejście Interii do Grupy Polsat da jej możliwości korzystania z bogatych zasobów oryginalnych treści wideo. Zarówno rozrywkowych, jak i informacyjnych. To moim zdaniem otwiera możliwości w zakresie zarówno reklam wideo, jak i display. Dodatkowo Interia zyska możliwość promocji w mediach Polsatu – co powinno się przełożyć na wzrost liczby użytkowników całej grupy Interia oraz wzrost liczby odsłon. Polsatowi na pewno będzie zależało na tym, aby Interia jeszcze urosła.
Jak wpłynie to na pozycję Grupy Polsat w internecie, w tym na synergię reklamy internetowej z telewizyjną?
Rynek telewizyjny defragmentaryzuje się coraz bardziej. Internet pozwoli na dotarcie do kolejnych odbiorców. Polsat na pewno liczy na synergię: dostęp do klientów, domów mediowych, pakietowanie reklam. Ale też na nowe inwentory reklamowe.
Jak postrzegasz i oceniasz portale typu Interia na tle całego ekosystemu reklamowego w internecie?
Portale horyzontalne to cały czas największe serwisy w polskim internecie. Znane marki, budowane od lat, dają ludziom zaufanie co do treści. W obecnych niepewnych czasach zaufanie jest kluczowe, dlatego serwisy z ugruntowaną reputacją cały czas będą miały duża liczbę użytkowników. A co za tym idzie, udział spory udział w przychodach reklamowych.
Michał Wilczyński
digital investment manager Publicis Groupe
Jak oceniasz wykupienie Grupy Interia przez Grupę Polsat?
Uważam, że to dla Grupy Polsat biznesowo dobre posunięcie. Otwiera nowe obszary przychodu z dobrze rozwiniętego produktu. W perspektywie planowanych zmian w obszarze 3rd party data pozwala na dołączenie do lokalnych wydawców z własnym, dużym zasobem danych o użytkownikach.
Jak wpłynie to na przyszłość Interii, jak może się ona zmienić pod kątem reklamowym?
Ciężko w tym momencie przewidywać takie rzeczy. Na pewno będzie to uzależnione od przyjętej przez Polsat Media polityki handlowej, organizacji struktury sprzedażowej, decyzji personalnych i produktowych. Wydaje się, że Interia jest dojrzałym reklamowo produktem i swoim doświadczeniem może wnieść wiele dobrego do oferty internetowej Polsat Media. W mojej ocenie kluczowe będzie utrzymywanie inwestycji związanych z rozwojem produktów i technologii.
Jak wpłynie to na pozycję Grupy Polsat w internecie, w tym na synergię reklamy internetowej z telewizyjną?
Z całą pewnością w kategorii „zasięgi internetowe” ten zakup wprowadzi Grupę Polsat do czołówki. Moje oczekiwania po tej transakcji są jednak głębsze: znaczące wzmocnienia treściami wideo, rozbudowana oferta opierająca się na danych, synergia treści, oferty łączące w sobie telewizję i online. To może zaowocować szerszymi pakietami tematycznymi wideo, wzmocnieniem oferty o content marketing. Te rozważania z pewnością zweryfikuje oferta produktowa, jaką przygotuje Polsat Media. Mam nadzieję, że obszar danych będzie miał duży wpływ na jej ostateczny kształt. Dla Polsat Media baza użytkowników Grupy Interia jest bardzo cennym zasobem.
Jak postrzegasz i oceniasz portale typu Interia na tle całego ekosystemu reklamowego w internecie?
Sądzę, że różnorodność silnych graczy na tym rynku jest bardzo ważna. Portale są z pewnością kluczowym elementem tego ekosystemu. Ich rozbudowana oferta, bardzo dobrze dostosowana do „lokalnego” konsumenta treści, pozwala na prowadzenie sprawnej i efektywnej komunikacji reklamowej. Nie można też zapominać o portalowych redakcjach informacyjnych – dzięki nim mamy wiele źródeł informacji o wydarzeniach, które dzieją się wokół nas. Portale to nie tylko oferta reklamowa.