Bioróżnorodność to ogół wszystkich organizmów na Ziemi, gatunków w całej ich zmienności oraz tworzonych przez nie ekosystemów. Różnorodność biologiczna jest fundamentem, na którym wspiera się system życia na Ziemi. Jej zubożenie wpływa na każdy aspekt naszego dobrostanu, poczynając od czystego powietrza i wody, a na odporności na choroby i zmianach klimatu kończąc. Ingerencja w środowisko naturalne jaka nasiliła się w ostatnich latach, zakłóciła tę delikatną równowagę przyrody tworząc dogodne warunki do rozprzestrzeniania się i powstawania patogenów (w tym koronawirusów).
Według przywoływanych przez ONZ danych 60% trapiących człowieka chorób zakaźnych ma charakter odzwierzęcy, a w wypadku nowych chorób wskaźnik ten rośnie do ok. 75%. Ich powstawaniu mogą sprzyjać m.in. problemy z przestrzeganiem higieny, ale też przemysłowy chów zwierząt, zwłaszcza przy niedostatecznej bioasekuracji (działań na rzecz ochrony biologicznej i zdrowotnej gospodarstwa). Wraz ze zmniejszeniem zrożnicowania mikroflory w środowisku, osłabia się nasza naturalna zdolność do regulacji układu odpornościowego.
Zobacz również
Dalszemu rozprzestrzenianiu się sprzyjać z kolei może nasza mobilność, będąca pochodną np. aktualnych wzorców turystyki czy upowszechnienia się wyjazdów służbowych. Rozpowszechnianiu się chorób mogą również sprzyjać takie czynniki jak np. zmniejszenie liczebności gatunków drapieżnych czy pasożytniczych skutecznie kontrolujących populacje przenoszących choroby zwierząt (np. kleszczy czy komarów widliszków), a także kryzys klimatyczny mogący zwiększać w najbliższych latach zasięg chorób tropikalnych.
Celem kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety 2020, będzie skupienie jak największej uwagi społecznej na zagadnieniu zachowania różnorodności biologicznej w kontekście bezpieczeństwa ludzi. W kampanii twórcy będą przekonywać, że potrzebujemy Natury z całą jej różnorodnością i że tylko w sojuszu z Naturą możemy zażegnać kryzys klimatyczny i pokonać pandemię: „Ratujmy Naturę. Ratujmy siebie.”.
– To co do tej pory braliśmy za pewnik: nasze zdrowie, spacery, świeże powietrze – odczuwamy jak postawione w stan zagrożenia. COVID-19, to jak dotąd najpotężniejszy przekaz otrzymany od naszej planety – prośba, byśmy zmienili nasze postępowanie. Działalność człowieka zmodyfikowała dosłownie każdy skrawek lądu. Wypierając świat natury, niszczymy niezbędne do życia ekosystemy i bioróżnorodność, która się w nich rozwija. Powodujemy zmiany klimatyczne, pozbawiamy się możliwości wyżywienia. Otwieramy drzwi nowym chorobom – takim jak COVID-19. Najwyższy czas posłuchać ostrzeżeń naszej planety – powiedział Inger Andersen, dyrektor programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, przemówienie z okazji Światowego Dnia Środowiska 2020.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Cel kampanii
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Celem kampanii, jest skupienie jak największej uwagi społecznej na konieczności zachowania różnorodności biologicznej w kontekście bezpieczeństwa ludzi. W filmach i plakatach, oglądamy jak litera po literze znikają słowa, oznaczające poszczególne gatunki, grupy gatunków, całą Naturę. To zanikanie słów sygnalizuje również znikanie z toczącego się dyskursu społecznego, gospodarczego, politycznego, tematów i wartości kojarzonych z dobrodziejstwem natury. Wskazuje też, na pilną potrzebę ponownego wprowadzenia ich do konwersacji.
Aby wzmocnić to przesłanie, 3 i 4 czerwca z winiety Rzeczpospolitej zniknął symbol gazety – Orzeł. Akcja „Dlaczego zniknął orzeł?” została zaplanowana jako element kampanii #DlaPlanety 2020. Rozwiązanie zagadki zostanie wydrukowane w winiecie Rzeczpospolitej w dniu 5 czerwca. Przez te trzy dni, teaserowi towarzyszy publikacja materiałów na temat zagrożeń związanych z tematem kampanii 2020.
Punktem kulminacyjnym obchodów święta, będzie publikacja w mediach debaty online z cyklu debat Rzeczpospolitej: „Bogactwo Natury – konieczność, a nie luksus”.
Od Światowego Dnia Środowiska, kampania podpowiada dostępne dla każdego, proste sposoby modyfikacji codziennych przyzwyczajeń – m.in. po to, by zmniejszyć nasze negatywne oddziaływanie. EKOpostanowienia – deklaracje prostych działań składane online – pełnią w kampanii funkcję edukacyjną, uświadamiając jak niewielkim wysiłiem każdy z nas może wpłynąć na poprawę bioróżnorodności. Są też czynnikiem wzbudzania odpowiedzialności za bezpieczeństwo Natury, a przez to – również nas samych.