Firma na TikToku – co warto wiedzieć?

Firma na TikToku – co warto wiedzieć?
Niezwykle cieszy fakt, że również w Polsce zaczynamy dostrzegać fenomen TikToka. Dla wielu marketerów przestaje on być wreszcie „wydmuszką”, pompowaną przez 12-latków ze Stanów. Słusznie, bo w rzeczywistości nigdy nią nie był. Jest to nowe, otwarte medium społecznościowe.
O autorze
7 min czytania 2020-06-08

Dużo mówi się w ostatnim czasie o TikToku w Polsce, co oznacza też, że pada wiele pytań. Na niektóre z nich niełatwo znaleźć odpowiedzi. Między innymi na to, czy Ty również powinieneś być na TikToku. Moja odpowiedź na to pytanie jeszcze 2 miesiące była prosta:

„Na ten moment dostępny w ponad 150 krajach, z ponad miliardem użytkowników. Jeśli twoja grupa odbiorców jest pomiędzy 13 a 30 rokiem życia, powinieneś już być na TikToku”.

Dziś jednak poddałabym ją delikatnej edycji, ponieważ pandemia widocznie wpłynęła na rozwój tego medium. Średni wiek użytkownika znacząco się podniósł, ponieważ jak żartują dwudziestolatkowie na tym medium: „podczas kwarantanny starsi ludzie rzucili się na TikToka”, o czym piszę szerzej poniżej.

TikTok a Twoja firma

Pojawiamy się na TikToku prywatnie, tak jak prywatnie jesteśmy na Instagramie, Facebooku, czy YouTubie. Z nastawieniem na konsumpcję treści, na rozrywkę, ale również na ciekawe, praktyczne porady, rzeczywiste historie i idące za nimi emocje. Prędzej czy później trafiamy jednak na reklamę sponsorowaną, na jakieś współprace marek z influencerami lub po prostu czyjś dobry profil dotyczący jego zawodu: make-upu, fotografii, czy weterynarii. Później mijamy prawnika, programistę czy instruktora fitnessu. I zaczynamy się zastanawiać, czy moja organizacja lub firma, której działania marketingowe prowadzę, powinna być na TikToku?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego warto wdrożyć firmę w TikToka?

Pierwszy kwartał roku 2020 oznaczał dla TikToka 315 milionów pobrań. To najwyższy wynik osiągnięty przez jakąkolwiek aplikację w historii. Tym samym TikTok przebił okrągłe 2 miliardy pobrań. Bank został rozbity. Osiągnął wzrost o 500 milionów pobrań w ciągu 5 miesięcy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Grupa wiekowa

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pandemia związana z COVID-19 przyciągnęła nas do telefonów bardziej niż kiedykolwiek w historii. Na TikToku wzrosła liczba pobrań, regularnych użytkowników, poziom ich zaangażowania. Wzrósł również przychód firmy.

Ze względu na to, że nie ma jeszcze dostępu do „pandemicznych” danych rozłożenia wiekowego, posłużę się badaniami z grudnia 2019. Statystyki te dotyczą krajów nie azjatyckich, w których wówczas najbardziej rozwijał się TikTok (USA, Brazylia, Niemcy). Na koniec roku 61,6% użytkowników TikToka miało powyżej 20 lat. Grupa dzieciaków, o których mówi się jako o głównych użytkownikach (10-19 lat), stanowiła wówczas 38,4% wszystkich użytkowników.

Dane ze strony: AppApeLab

Z ważnych informacji, liczba dorosłych użytkowników pojawiających się na TikToku dubluje się z roku na rok w większości miejsc na świecie.

Zasięgi na TikToku są porażające

Biorąc pod uwagę, że mówimy o około 2,5 milionie użytkowników w Polsce, to z dużym prawdopodobieństwem na TikToku znajduje się ogrom potencjalnych klientów Twojego biznesu lub biznesów, które obsługujesz. Teraz jeszcze kilka słów o zasięgach. Dość trudno jest określić liczbowo zaangażowanie użytkowników na TikToku. Pozwolę sobie jednak zacząć od ciekawego przykładu, który zwykle obrazuje skalę w różnicy zasięgów TikToka w porównaniu do innych mediów społecznościowych.

Jennifer Lopez zapostowała już jakiś czas temu to samo wideo na Twittera oraz na TikToka. Na Twitterze ma ona 45 milionów obserwujących, na TikToku jedynie 5 milionów obserwujących. Jakie zasięgi wykręciły oba te media. Wideo na Twitterze miało 2 miliony wyświetleń (spośród 45 milionów obserwujących!). Ten sam filmik na TikToku miał 71 milionów wyświetleń (spośród 5 milionów obserwujących, sic!).

@jlo

Wait for it… @arod13

♬ Nonstop – Drake

Viralowy filmik Jennifer Lopez, 145M wyświetleń

Żeby nie być gołosłowną: moje pierwsze wideo na TikToku, nagrane dla żartu ze znajomymi (wówczas 0 obserwujących) zrobiło 450 wyświetleń w 2h. Filmik znajomego właściciela firmy, któremu miałam okazję udzielić konsultacji z tematu TikToka: pierwszy filmik – 800 wyświetleń organicznego zasięgu.

Przekonany? Przejdźmy do tego, jak użyć TikToka dla Twojej organizacji.

Jak Twoja firma może wykorzystać TikToka?

Możliwości jest bardzo wiele. W tym artykule opisuję szerzej 4 możliwe sposoby wykorzystania TikToka w Twojej firmie, z którymi najczęściej spotkasz się jako użytkownik TikToka. Pod każdą sekcją w Tips & Tricks dowiesz się jak się do tego zabrać. Najważniejsze jednak w każdym z tych przypadków to nie bać się eksperymentować.

Personal branding Twojego zespołu

Chyba najczęściej spotykana forma budowania marki poprzez TikToka, to budowanie marki osobistej. Tkwi w tym często niedostrzegany przez pracodawców potencjał, biorąc pod uwagę, jak wielu twórców decyduje się na działania personal brandingowe samemu. Ci twórcy często nie podają nazwy firmy, w której pracują. Nie wiedzą, czy im wolno, czy powinni, szczególnie jeśli treść ma charakter rozrywkowy.

Mówi się, że nawet jeśli nie założyłeś konta na danym medium społecznościowym, nie oznacza to, że Cię na nim nie ma. Po prostu nie wiesz, że ktoś na nim o Tobie mówi. Zadbaj więc o to, by wiedzieć. Zapytaj, czy ktoś w Twoim zespole prowadzi już w jakiś sposób swoje konto na TikToku, czy tworzy treści. Zaproś go do działań, które pozytywnie wpłyną na wizerunek firmy.

Pamiętaj, że wizerunek Twoich pracowników wpływa na odbiór i polecenia Twojej firmy. Odbiorcy Twoich pracowników, to Twoi potencjalni odbiorcy.

Employer branding Twojej firmy

Filmiki realizowane przez cały zespół to nie tylko ciekawa forma integracji, ale również ciekawa szansa na pokazanie atmosfery w zespole. Bardzo wielu potencjalnych pracowników, zarówno tych, którzy dołączą do Ciebie za 1-2 lat, jak i Ci, na których musisz poczekać chwilę dłużej, może poznać Cię właśnie na TikToku.

@lisapetruzillo

I finally got my coworkers to dance with me! @pridguard @cheeezydad ##quarantine ##work ##atthemoxy ##tiktok ##fyp ##foryou ##dance

♬ Laxed (Siren Beat) – Jawsh 685

Zespołowy TikTok w pracy, 80K wyświetleń

Filmiki branżowe, pokazujące atmosferę w działach IT, biznesowych czy kreatywnych potrafią robić zasięgi od kilku tysięcy wzwyż. Szczególnie jeżeli realizowane są z humorem i pomysłem.

Kto wie, być może gdzieś na świecie są już ogłoszenia o pracę, w których zamiast „owocowych czwartków” wisi zespołowy profil na TikToku z linkiem. Znacznie łatwiej pokazać tam „młody, dynamiczny zespół” i uwiarygodnić „pozytywną atmosferę pracy”, nie sądzicie?

Marketing B2C – płatne reklamy

O tym niestety czyta się najczęściej na różnych portalach branżowych. W mojej opinii zupełnie nietrafnie. Nie da się ukryć, że TikTok, tak jak YouTube, umożliwia realizowanie filmów sponsorowanych. Są to jednak treści często tak nieciekawe, że po prostu jak najszybciej się je pomija.

Niestety, na ten moment zwykle są bardziej irytujące, niż przyciągające. I chociaż jestem fanką korzystania z organicznych zasięgów TikToka, nie mogę zaprzeczyć istnieniu wielu udanych kampanii płatnych na TikToku.

Najlepiej czerpać takie przykłady z oficjalnej strony TikToka z inspiracjami do TikTok adsów. Mamy tu możliwość wyszukiwania kampanii po branżach, produktach oraz rynkach. Wśród europejskich znajdziemy tam Amazona Prime, Yves Rocher czy Mercedes-Benz. Patrząc nieco bardziej globalnie, spotkamy się firmami takimi jak KIA, Colgate, Guess czy Rexona.

Marketing B2C – profil firmowy

Część marketerów krytykuje polski rynek TikToka, wskazując na zacofanie w kontekście ilości i jakości profili firmowych. Faktem jest, że jest nas stosunkowo niewiele. W Polsce dopiero uczymy się robić to dobrze. Uważam, że warto uczyć się od naszych zagranicznych sąsiadów, ale warto również eksperymentować z nowymi pomysłami bardziej przystosowanymi do naszego rynku.

Są firmy, które naprawdę robią to dobrze. One już zrozumiały, że TikTokiem królują emocje, efekt zaskoczenia oraz krótkie historie z puentą. Często mówi się również o autentyczności. Niezwykle ważna jest również przemyślana formuła i dobra jakość nagrań.

@hangar646

Tak gramy w Hangarze na Targówku! Kto z Was jest dziś wolontariuszem? Zgłaszajcie się w komentarzach! ##wosp2020

♬ WOŚP – WOŚP

Park Trampolin Hangar 646 gra dla WOŚP, 115K wyświetleń

Taka kompilacja może prowadzić do sporego TikTokowego sukcesu marki, zmienienia jej komunikacji na bardziej bezpośredni. Jeśli interesują Cię rzeczywiste studia przypadków firm, które rozkręciły się działaniami na Instagramie, to polecam ten artykuł. Odbiorcy TikToka potrafią zaufać i zostać na długo z profilami, których treści naprawdę im się podobały. Chętnie przechodzą też później na inne kanały marki. Standardowy kierunek z TikToka, to Instagram. Wynika to z tego, że z TikToka jesteś w stanie udostępniać filmik bezpośrednio na Instagram oraz Instastories. Mimo że nikt nie prowadzi jeszcze badań na ten temat, z moich obserwacji wynika, że profile Instagramowe są również najczęściej wymienianymi kanałami komunikacji w bio.

Co robić na TikToku: 4 typy działań, 5 podpowiedzi!

Tak jak obiecałam powyżej, po określeniu jak możecie działać na TikToku jako firma, wracam z konkretami. Dla każdego z tych 4 typów działań pozostawiam na Waszych ekranach 5 podpowiedzi, jak zacząć wdrażać w te działania w życie, a do tego bonus: 3 konta, na których warto się wzorować!

Personal Branding na TikToku – checklista:

  • Pokaż historię, w której przeprowadzisz widzów od początku do końca przez swoją pracę.
  • Niech wyniki Twojej pracy realizują efekt WOW!
  • Dziel się historiami ze swojej pracy, które wywołały w Tobie emocje.
  • Dawaj protipy osobom, których interesuje dziedzina, w której się specjalizujesz.
  • Przenoś viralowe trendy na swoją branżę (Dobrym przykładem jest viralowy filmik z piosenką „Come and get your love” w pustym markecie czy samolocie.)

Jak szukać viralowych trendów? Najlepiej poprzez sekcję discover. W tej zakładce znajdziecie najbardziej popularne hashtagi – virale bardzo często łączy podobne tagowanie tak jak w przypadku #hot16challenge2, #mistrzmnożenia #domowapodróż. To jednak nie wszystko. W zakładce tworzenia TikToka znajdziecie zakładkę z dźwiękami. Tam właśnie znajdują się różne playlisty, z muzyką, której inni twórcy używają do swoich filmików. Najbardziej znaną sekcją jest playlista TikTok Viral. Wybierz utwory, które są na tej playliście, a następnie wyszukaj je po nazwach w sekcji Discover. Trafisz w ten sposób na najbardziej popularne aktualnie filmiki, często na virale.

Wzoruj się na: @alex.stemp, fotograf; @piotr_programista; @danielanweiler, prawnik.

TikTok i Employer Branding  checklista: 

  • Zaangażuj jedną osobę, do nagrania filmiku (lub fragmentów filmiku) z każdym w Twoim zespole.
  • Pokazuj zabawne momenty i sytuacje w biurze.
  • Podziel się merytoryczną wiedzą z Waszej branży.
  • Realizujcie grupowo challenge z TikToka (nie pomijajcie w nich liderów organizacji!)
  • Zróbcie tour po biurze, pokazujcie warunki pracy z zaskakującymi elementami.

Sprawdź, jak robią to: @lisapetruzillo praca biurowa, @dariusz-wieteska, aktorstwo TVP, @ryersondmz, akcelerator technologiczny.

TikTok ads — checklista: 

  • Postaw na współpracę z twarzami, które są rozpoznawalne na TikToku.
  • Wykorzystaj rozszerzoną rzeczywistość
  • Powtórzę się, ale to naprawdę ważne: opowiedz historię! 
  • Stwórz swoje własne hashtagi oraz typ filmów, do których Twoja publiczność miałaby ich użyć.
  • Wybierz właściwy typ reklamy. TikTok oferuje aż 6 typów reklam, które różnią się długością czasu wyświetlania reklam oraz funkcjami. Nie każda z nich to wideo. Dobrze się rozejrzyj i stwórz scenariusz po świadomym wyborze typu reklamy.

Wzoruj się na: Mercedes-Benz; Colgate; Maybelline.

Profil firmowy na TikToku – checklista: 

  • Wybierz twarz dla Twojej firmy, możesz nawet zatrudnić w formie zlecenia dodatkową osobę, aby prowadziła twój profil firmowy.
  • Pokazuj ciekawe historie, związane z usługą, którą świadczysz/produktem, jaki sprzedajesz, włącznie z reakcjami klientów.
  • Zapraszaj klientów i/lub partnerów do wspólnego nagrywania.
  • Wykorzystuj znajomość swojej grupy docelowej: co ich denerwuje, jakie objawia typowe zachowania – pokaż empatię.
  • Pokaż, jak wygląda realizacja usługi lub produkcja od wewnątrz, np. zrób filmik w fabryce, w kuchni, czy magazynie.
  • Stwórz Unique Value Proposition Twojego profilu. Odpowiedz na pytanie: dlaczego użytkownik, który zobaczy ten filmik, będzie chciał z nami zostać na dłużej?

Wzoruj się na: @hangar646, park trampolin; @zimowy.narodowy, lodowisko, @chipotle, restauracja.

@zimowy.narodowy

Jak spędzicie najbliższe 14 dni?Dbajcie o siebie i swoich bliskich! ##workfromhome ##siedzęwdomu ##czysteręce ##zimowynarodowy ##coronavirus ##gamer

♬ Supalonely (feat. Gus Dapperton) – BENEE

Lodowisko na Stadionie Narodowym, 24.5K wyświetleń

Zapisuj pomysły i próbuj!

Ciężko po prostu pisać o medium, które jest skrajnie wizualne i pozwala na przedstawienie ogromnej ilości emocji. Warto je po prostu zainstalować i spędzić na nim 2-3h zapisując typ treści, na którym chcielibyśmy się wzorować. 

A później spróbować dbając o aspekty techniczne:

  • dobre oświetlenie,
  • wykorzystanie właściwych hashtagów,
  • wybór popularnej muzyki,
  • dogranie ruchów na filmiku do tempa piosenki,

nagraj swoje pierwsze wideo. Nie będzie się klikać? Stworzysz nowe, wyciągając lekcje z poprzedniego.

TikTok to 2,5 milionów użytkowników w Polsce na chwilę obecną. Nie chcesz tego przegapić! 

O tym, jak działa psychologia tego medium społecznościowego, jak działają jego algorytmy oraz o tym, dlaczego CEO Reddita, nazwał TikToka jedną z najmocniej szpiegujących aplikacji w historii, piszę szerzej tutaj