Platformy e-commerce: którą wybrać, żeby nie żałować?

Platformy e-commerce: którą wybrać, żeby nie żałować?
Dynamiczny rozwój e-commerce sprawił, że firmy nie zastanawiają się czy zacząć sprzedawać w internecie, ale jak robić to dobrze. Podstawą jest platforma, odpowiadająca realnym potrzebom naszego biznesu. Jak podejść do jej wyboru, żeby później nie żałować?
O autorze
2 min czytania 2020-06-10

Struktura świata e-commerce

Wydawać by się mogło, że postawienie własnego sklepu internetowego jest dość proste. Wystarczy wybrać i zainstalować wybrany system, wrzucić produkty, ustalić ceny i zacząć sprzedawać. W przypadku bardzo małych biznesów może to faktycznie wyglądać podobnie.

Jednak często złożoność e-commerce zaskakuje osoby wchodzące w ten świat. Jego złożoność idealnie obrazuje poniższy diagram.

Poznaj wszystkie dostępne platformy

Mimo powierzenia projektu ekspertom, to właściciel sklepu, w oparciu o rekomendacje specjalistów, podejmuje wszystkie kluczowe decyzje. Pierwsza z nich dotyczy platformy i tak naprawdę jest jedną z najważniejszych dla dalszego budowania kanału e-commerce. To system ma zautomatyzować najważniejsze procesy handlu elektronicznego, jak przetwarzanie zamówień, produktów, promocji, danych użytkowników, płatności i dostaw.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dla ułatwienia dokonania właściwego wyboru pogrupowaliśmy dostępne platformy, względem ich możliwości i dostosowania pod skalę biznesu. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Platformy custom-made, czyli te, które są pisane od zera na własny użytek. Sprawdzą się przy bardzo specyficznych modelach i procesach biznesowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Plusy: indywidualne dopasowanie, skalowalność.

Minusy: koszty wdrożenia i utrzymania, dłuższy czas wdrożenia, vendor-locking (uzależnienie od jednego dostawcy).

 

Gotowe, masowo hostowane platformy SaaS, jak np. Shoper, Shoplo, Shopify, IdoSell Shop czy Vtex. Są to najtańsze rozwiązania, z których skorzystać powinny bardzo małe firmy lub te, które dopiero zaczynają działalność i chcą spróbować handlu online. 

Plusy: dość niski koszt wdrożenia i utrzymania, możliwość szybkiego wdrożenia.

Minusy: ograniczone możliwości personalizacji sklepu, ograniczenia w rozwoju sklepu, słaba skalowalność dla większych biznesów.

 

Rozwiązania typu budget e-commerce. W tej grupie znajdują się bardzo tanie platformy, hostowane na naszej infrastrukturze – WooCommerce, Drupal Commerce, PrestaShop. Najczęściej są powiązane z najbardziej popularnymi systemami zarządzania treścią jak Drupal czy WordPress. Ich wybór jest właściwy dla małych firm, które potrzebują większych opcji dostosowania systemu na własne potrzeby.

Plusy: niski koszt wdrożenia i utrzymania, łatwość integracji z popularnymi platformami open-source CMS, większe możliwości rozwoju.

Minusy: słaba skalowalność i wydajność dla większych biznesów, ograniczone wsparcie dla B2B, ograniczenia w bardziej zaawansowanych funkcjonalnościach i innowacjach.

 

Kolejna grupa to tzw. flexible e-commerce. Należą do niej elastyczne platformy z rozbudowanymi możliwościami skalowania i dostosowywania jak Magento, Broadleaf Commerce, Shopware, Commercetools czy Spryker. Najlepsze dla biznesów średniej i dużej wielkości, gdyż bez problemu poradzą sobie z ilościami od kilku do kilkudziesięciu tysięcy SKU. 

Plusy: ogromne wsparcie społeczności, duża ilość gotowych rozwiązań (wtyczek) do aplikacji odpowiadających na konkretne problemy biznesowe, elastyczność dla B2B, B2C i B2B2C, najszybsza adaptacja innowacyjnych rozwiązań jak PWA, wysoki poziom skalowalności.

Minusy: czasami występują problemy ze wsparciem różnych niekompatybilnych wersji platform oraz długami technologicznymi, różne tempo rozwoju i wsparcia – zależne od firmy/właściciela platformy.

Ostatni zbiór stanowią największe systemy, czyli enterprise e-commerce. Zawierają praktycznie wszystkie mechanizmy niezbędne dla B2C i B2B. Tym samym są to najdroższe systemy, polecane dla największych firm. W tej grupie znajdują takie rozwiązania jak SAP Commerce, Oracle Commerce, IBM Websphere Commerce i Salesforce Commerce Clud.

Plusy: najlepsza i gwarantowana skalowalność, najwięcej możliwości pod B2B, B2C i B2B2C, w standardzie integracja z najbardziej popularnymi systemami back-office, jak np. SAP ERP.

Minusy: wysoki koszt licencji, niski stosunek kosztu do jakości/możliwości, ociężałość w rozszerzaniu, rozwojach oraz innowacjach, wszechobecny dług technologiczny, mierne wsparcie społeczności oraz niedużo gotowych rozwiązań (wtyczek) do aplikacji – rozwiązujących konkretne problemy biznesowe.

Wykorzystaj wiedzę i doświadczenie ekspertów

System e-commerce składa się z wielu współzależnych elementów, integracji i narzędzi. Stąd dalej – można postawić na najprostsze i najtańsze rozwiązania, ale czy przyniesie nam to maksymalną konwersję, wyniki i koniec końców zysk? Praktycznie w żadnym wypadku. W większości przypadków (poza gotowymi masowo hostowanymi platformami), warto powierzyć budowanie swojego imperium online wykwalifikowanym ekspertom. Wówczas możemy być pewni, że proces transformacji cyfrowej danego biznesu odbędzie się bez zbędnych turbulencji. 

Wybierz świadomie

Przed wejściem w świat e-commerce najważniejsze jest precyzyjne określenie potrzeb naszego biznesu. Kiedy już wiemy, czego tak naprawdę oczekujemy od platformy, ryzyko złego wyboru znacznie się zmniejsza. Świadoma decyzja na samym początku przygody związanej ze sprzedażą w internecie na pewno realnie wpłynie na jej powodzenie.