Czy długość tekstu ma znaczenie, czyli jak pisać treści, które pokocha Google?

Czy długość tekstu ma znaczenie, czyli jak pisać treści, które pokocha Google?
Gdyby pisanie tekstów do internetu było podobne do gotowania z przepisów kulinarnych, życie copywriterów stałoby się łatwiejsze. Jestem w stanie wyobrazić sobie listę akcji: zacznij od tekstu, dołóż do niego 30 gramów słów kluczowych, 5 nagłówków, 20 mililitrów pogrubień i wyróżnień...
O autorze
2 min czytania 2020-06-23

… a następnie przez godzinę wprowadzaj korektę, aż wierzch będzie lekko chrupiący, a środek soczysty. Niestety! Nikt jeszcze nie wyprowadził wzoru na stworzenie idealnej treści. Sprawdźmy jednak, jaka jest optymalna długość tekstów. Ile wyrazów mieści się w normie? Czy im dłużej, tym lepiej z punktu widzenia wyszukiwarki? A przede wszystkim, co zrobić, aby Google wyświetliło Twoją stronę jak najwyżej?

Wybierz odpowiednie słowa kluczowe

To bardzo ważny krok, który może nie zagwarantuje miłości od pierwszego wejrzenia, ale z pewnością ułatwi Ci długi i stabilny związek z wyszukiwarką. Poświęć trochę czasu na dobór słów kluczowych. Pamiętaj, że im bardziej popularne zapytania wybierzesz, tym – w większości przypadków – trudniej będzie Ci osiągnąć wysoką pozycję. Spróbuj znaleźć frazy często wyszukiwane, ale mało konkurencyjne. 

Ile słów kluczowych wybrać do jednego artykułu? Jedno zapytanie główne i dwie-trzy frazy pomocnicze będą bezpiecznym wyborem. Słowo podstawowe jest najbardziej ogólne, a pomocnicze uszczegóławiają temat.

Co mówi praktyka?

W Google wysoko wyświetlają się zarówno bardzo krótkie, jak i bardzo długie teksty. Podczas przygotowań do konferencji Online Marketing Day 2020 przeprowadziłam badanie ponad 1 000 artykułów i ich pozycji. Na pierwszej stronie wyników wyszukiwania można napotkać treści mające znacznie więcej niż 100 000 znaków, jednak dla 89% zbadanych przeze mnie słów kluczowych, teksty o największej liczbie znaków znajdowały się poza TOP 1. Znalazłam także teksty zawierające 200 słów, które wyświetlają się na pierwszej pozycji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Odrzućmy ekstrema. Okazuje się, że przytłaczająca większość zbadanych artykułów ma od kilku do kilkudziesięciu tysięcy znaków. Rozpiętość jest ogromna i zależy od poruszanego tematu. Z tego względu warto, abyś przed napisaniem własnych materiałów zerknął na teksty konkurencji. Sprawdź strony, które wyświetlają się wysoko na wybrane przez Ciebie słowa. Weź treści rywali pod uwagę przy pisaniu swojego contentu, ale nie traktuj ich jak nieomylnej wyroczni.

Długość, a jakość

Dobry i odpowiednio przygotowany artykuł ma szansę na osiągnięcie wysokich pozycji niezależnie od swojej długości. Dobrze, gdy tekst w sposób zwięzły wyczerpuje temat. Unikaj wodolejstwa choćby ze względu na swoich czytelników. Nie zapomnij także o optymalizacji i formatowaniu treści. Zastosuj nagłówki, pogrubienia, wylistowania i czytelne akapity. Dodaj grafiki, które uatrakcyjnią content. Upewnij się, że Google zostało poinformowane o dodaniu nowej podstrony. Służą do tego mapy witryny. Nie zapomnij o linkach wewnętrznych i zewnętrznych prowadzących do tekstu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zastosuj wybrane słowa w tekście… dobrze

Oprócz samej długości sprawdziłam także w analizie jak nasycenie słowem kluczowym wpływa na pozycję. Wzięłam pod uwagę dopasowanie szerokie (a więc uwzględniające odmiany i fragmenty analizowanych słów). Zaledwie dla 12% zbadanych fraz na pierwszej pozycji wyświetlały się teksty z największym nasyceniem.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak się okazuje dobrze wcale nie równa się często. Nie bój się stosować synonimów, koniecznie odmieniaj słowa, zadbaj o to, aby tekst brzmiał naturalnie. Jednak nie zapomnij o umieszczeniu słowa kluczowego lub jego wyrazu bliskoznacznego w treści, tytule czy nagłówkach.

Podsumowanie

Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na udany artykuł. Do każdego tekstu podchodź indywidualnie. Zrób wszystko, by content był lepszy merytorycznie i wizualnie od treści konkurencji. Dobry, autorski tekst możesz znacznie łatwiej, taniej i szybciej wypozycjonować niż treści mierne czy odtwórcze.

 

Więcej na temat zasad tworzenia tekstów, aby wyświetlały się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania w Google, dowiecie się 26 czerwca 2020 roku z prelekcji Mileny Majchrzak „Jak stworzyć artykuł na pierwszą pozycję w Google” podczas konferencji Online Marketing Day. NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.