Trudne czasy dla copywriterów. Czy sztuczna inteligencja zbiera żniwo?

Trudne czasy dla copywriterów. Czy sztuczna inteligencja zbiera żniwo?
W I kwartale 2024 r. liczba ofert pracy dla osób zawodowo zajmujących się pracą z tekstem – takich jak copywriterzy, specjaliści od SEO czy contentu – spadła o ponad 1/3 względem ubiegłego roku – wynika z danych portalu pracy rocketjobs.pl. Jednocześnie według badań Cpl Poland około 80 proc. pracowników obawia się, że to właśnie branża copywriterska jest najbardziej zagrożona przez AI1. Czy spadki ofert w pierwszych miesiącach roku są już pokłosiem upowszechnienia narzędzi takich jak Chat GPT w pracy kreatywnej?
O autorze
1 min czytania 2024-05-08

Jak podaje portal pracy Rocketjobs.pl – o ponad 30 proc. spadła liczba ofert pracy na stanowiska związane z copywritingiem w I kwartale 2024 roku (względem analogicznego okresu w poprzednim roku). Szczególne spadki zanotowano w rekrutacjach na takie pozycje jak Content Designer (-90 proc.), Content Writer (-88 proc.) i Copywriter (-64 proc.)2. Trend widoczny jest jednak w całej grupie zawodów związanych z tworzeniem treści i SEO (SEO Copywriter -7,69 proc., Content Marketing Specialist -2,5 proc., SEO Specialist -32,32 proc.).

Dane wydają się potwierdzać obawy pracowników – w raporcie Cpl Poland, justjoin.it i rocketjobs.pl „AI i rynek pracy w Polsce”, zdecydowana większość badanych wskazuje, że obszary, w których AI może wpłynąć na spadek zatrudnienia to głównie tłumaczenia i copywriting (ponad 80 proc. wskazań), a także tworzenie grafik i obsługa klienta (ponad 65 proc. wskazań). Jednocześnie generatywne modele AI, takie jak Chat GPT, zyskują na popularności jako narzędzie do tworzenia treści o różnorodnej tematyce i są już powszechnie używane w pracy kreatywnej – od pisania artykułów, treści postów i reklam, po generowanie dialogów i innych treści marketingowych.

Większość ekspertów wskazuje, że narzędzia takie jak chat GPT nie są w stanie zupełnie zastąpić osób odpowiedzialnych za tworzenie treści. Generatywne modele nie posiadają zdolności do tworzenia własnych przemyśleń i wniosków. Treści są więc odtwórcze.

– Narzędzia oparte o AI to duża pomoc w pracy copywriterów czy dziennikarzy: przyspieszają one działania związane z tworzeniem treści pod SEO, generowaniem pomysłów, wyszukiwaniem informacji czy streszczaniem materiałów. Dużym przełomem w pracy redakcyjnej jest dla mnie Sonix.AI – program, który dokonuje automatycznej transkrypcji nagranych rozmów na tekst m.in. w języku polskim. Lata temu trzeba było poświęcić kilka godzin na spisanie np. godzinnej rozmowy. Teraz transkrypt mamy w kilkanaście minut i możemy zabierać się za redakcję wywiadu – mówi Joanna Tracewicz, dziennikarka, redaktor naczelna magazynu RocketSpace.pl.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Twórcy treści i copywriterzy dzięki AI są w stanie wykonywać swoją pracę o wiele szybciej i efektywniej. Być może jest to jeden z powodów, dla których rynek nie potrzebuje ich aż tak wielu?

1AI i rynek pracy w Polsce, CPL Poland, Just Join IT i Rocketjobs.pl, 2023 r.
2Dane Rocketjobs.pl na podstawie analizy ogłoszeń opublikowanych w okresie styczeń-marzec 2024 r.
Zdjęcie główne: mat. pras.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się