W spotach z 2020 roku w 69% reklam występował aktor, pozostałe filmy reklamowe są przede wszystkim animacjami lub planszami oraz filmami promocyjnymi bez udziału aktora. Dalsza analiza odnosi się wyłącznie do spotów z udziałem aktorów.
Z roku na rok rośnie liczba reklam w których występują aktorzy w wieku 50+. W bieżącym roku co piąta reklama (21%), w której występują aktorzy korzysta z artystów w wieku 50+. Oznacza to dwukrotny wzrost na przestrzeni 3 lat.
Zobacz również
Ciągle jednak najpopularniejsze w reklamie są dorosłe kobiety (76%), nieco mniej dorośli mężczyźni (71%). Osoby w wieku 50+ nadal występują w reklamie rzadziej niż młodzież i dzieci (21% vs. 34%).
Wraz ze wzrostem odsetka reklam w których obecny jest aktor 50+ zmniejsza się liczba reklam w których osoby starsze prezentowane są w sposób stereotypowy. Najczęstszą przypisywaną rolą społeczną jest bycie dziadkiem lub babcią. Odsetek takich reklam spadł nieznacznie z 24 do 21%. Znacznie silniej zarysowuje się spadkowa tendencja prezentowania osób 50+ jako osób chorych. Jeszcze trzy lata temu takich reklam było 15%, w 2020 roku – 10%. Oznacza to, że odsetek reklam traktujących osoby w wieku 50+ w sposób stereotypowy zmalała na przestrzeni trzech lat z 39% do 31%.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z osób w wieku 50+ w reklamie najczęściej korzystają fundacje i instytucje organizujące kampanie społeczne. Często też występują w reklamach banków, firm ubezpieczeniowych, a także w reklamach propagujących kulturę i rozrywkę. Sukcesywnie rośnie też odsetek osób 50+ występujących w reklamach telekomów.
– Kwestia obecności osób 50+ w reklamach nie jest wyłącznie zagadnieniem statystycznym, czy lokalnym. Z podobnym zagadnieniem borykały się rozwinięte rynki reklamowe w tym m.in. USA czy Japonii. Osoby dojrzałe, starsze i seniorzy przez lata pojawiali się niezwykle rzadko w reklamie. W wielu kategoriach produktowych ukute było przekonanie, że seniorzy nie są w stanie skutecznie budować pozytywnego wizerunku, czy generować wzrosty sprzedaży. Od dwóch lat w Polsce widzimy większe zainteresowanie reklamodawców segmentem 50+, które ma bezpośrednie przełożenie na wzrost liczby reklam z ich udziałem. Jednocześnie wyraźnie rysuje się trend coraz ciekawszego ich zaangażowania w kampaniach reklamowych oraz odchodzenia od wykorzystywania ich w sposób stereotypowy – komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.
Badanie kreacji reklamowych prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku. W ramach projektu przeanalizowano ponad 20 tys. filmów reklamowych (5 tys. kreacji rocznie) emitowanych we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce. Badanie inspirowane jest autorskim projektem domu mediowego Wavemaker. Dostęp do filmów reklamowych oraz klasyfikacja sektorów: Nielsen.