Studio Nie Olewamy miasta to kontynuacja cyklu rozmów ze znanymi postaciami prowadzonych przy okazji Konkursu KOŁO – tym razem przez Bognę Świątkowską, wieloletnią dziennikarkę, promotorkę kultury i dobrej architektury. Goście reprezentujący różne dziedziny życia i twórczości, spotykają się w Studiu NOM by rozmawiać o problemach przestrzeni miejskich, patrząc na nie z zupełnie odmiennych perspektyw. Okazuje się, że wybitnych ekspertów z dziedziny architektury, językoznawstwa, a także ochrony przyrody, łączy wspólna idea – dbałość o przestrzeń wspólną oraz interesy wszystkich jej mieszkańców, w szczególności tych, którzy nie mają głosu.
– Zieleń w mieście powinna być święta, w jakiś sposób chroniona. Trzeba się naprawdę bardzo mocno zastanowić czy warto wycinać choćby to jedno drzewo, bo czasami lepiej jest po prostu zmienić projekt, żeby tę zieleń zachować. Świetnym przykładem jest Wiedeń – tam miejsca, które nie są potrzebne w sensie użytkowym, zamieniane są na tereny zielone. Myślę, że ten trend rozwinie się również w innych miastach Europy – twierdzi Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Zobacz również
Studio NOM wspiera kultowy już Konkurs KOŁO dla studentów i młodych architektów, który w tym roku organizowany był we współpracy z Łazienkami Królewskimi. Uczestnicy mierzyli się z zadaniem przygotowania projektów koncepcyjnych pawilonu z funkcją toalety publicznej, ze szczególnym poszanowaniem zabytkowego charakteru miejsca, jego najcenniejszych mieszkańców – fauny i flory, a także pamięci o nadwornym architekcie Króla Stanisława Augusta – Dominiku Merlinim.
Nagrodę Grand Prix otrzymała koncepcja o nazwie „Linkort”, zaprojektowana przez Dominikę Bugajską i Marcina Trzaskę. Zdaniem jury, projekt ten połączył w sobie prostotę, elegancję i dbałość o naturę. Wszystkie nagrodzone prace, można oglądać jeszcze do 31 lipca br. w Galerii Plenerowej Łazienek Królewskich w Warszawie, przy ulicy Agrykola (od strony Bramy Herbowej), na wysokości Ermitażu.
– Temat toalet publicznych, czy toalet w ogóle jest bardzo wstydliwy, ale jednocześnie bardzo ważny. Nie wstydźmy się o nim mówić! Bardzo ważne jest to, jak tego rodzaju przybytki zostały wkomponowane w przestrzeń. Czy są odpowiednio widoczne? Bardzo istotnym aspektem jest odpowiednia lokalizacja, tak żeby takiej toalety nie trzeba było długo szukać – zaznacza Robert Konieczny, architekt w KWK Promes.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wszystkie rozmowy przeprowadzone w ramach Studia Nie Olewamy Miasta, można obejrzeć na kanale YouTube KOŁO Zawsze w dobrym stylu i na stornie konkursu www.konkurskolo.pl
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Efektami Konkursu KOŁO są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym, toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie czy porośnięty żywą zielenią budynek toalety w Płocku. W 2019 roku uczestnicy konkursu podjęli się zaprojektowania ogrodu zabaw z budynkiem toalety publicznej nad Jeziorem Długim w Olsztynie.
Szczegóły konkursu oraz regulamin znajdują się na stronie.
AKCJA SPOŁECZNA „NIE OLEWAMY MIASTA”
Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców miast. W Polsce 1 toaleta publiczna przypada na 12 000 mieszkańców. „Nie olewamy miasta” to zarówno blog, jak i platforma komunikacyjna dla dziennikarzy, aktywistów i osób zaangażowanych w tematy miejskie. Od czasu 20. jubileuszowej edycji Konkursu KOŁO, autorką treści na NOM jest dziennikarka– Justyna Kokoszenko.
Szczegóły akcji dostępne są na stronie Nieolewamymiasta.pl oraz na Facebook.com/nieolewamymiasta