– Dla naszego kraju ogromnym wstydem powinno być to, że w XXI wieku, w sercu Europy, wciąż wiele dzieci chodzi głodnych. Nierzadko jedzą za mało, nieregularnie lub otrzymują niepełnowartościowe posiłki. A przecież bez zaspokojenia ich podstawowych potrzeb żywieniowych, trudno mówić o szczęśliwym dzieciństwie, o nauce, rozwoju i zabawie. Kolejny raz uruchamiamy więc program Żółty Talerz. Wspólnie z naszymi partnerami zadbamy o to, aby codzienność wielu polskich dzieci była zdrowsza i szczęśliwsza – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Żółty Talerz realizowany jest przez Kulczyk Foundation we współpracy z partnerami społecznymi od 2016 r. To największy prywatny program tego typu w naszym kraju. Żółty Talerz wprowadził w Polsce nowy standard wsparcia systemu żywienia finansowanego z funduszy socjalnych, działającego w szkolnych stołówkach i świetlicach. Dla wielu dzieci program jest jedyną szansą na ciepły posiłek w ciągu dnia. W ramach Żółtego Talerza współpracujemy ze sprawdzonymi partnerami społecznymi: Caritasem, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Polskim Czerwonym Krzyżem i Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce. To unikalny sojusz polskich organizacji pomocowych na rzecz potrzebujących dzieci.
Zobacz również
Program Żółty Talerz jest stale rozwijany. W jego pierwszej edycji udział wzięło ok. 6 tys. dzieci, które otrzymały milion posiłków. IV, zakończona niedawno edycja to ok. 2 mln posiłków wydanych 15 tys. dzieci z 340 placówek edukacyjnych i opiekuńczych. Łącznie, od początku programu, aż 7,2 mln ciepłych posiłków trafiło do potrzebujących najmłodszych w całej Polsce. Na ten cel Kulczyk Foundation przeznaczyła już w sumie aż 25 mln zł!
Istotnym wymiarem Żółtego Talerza są także działania edukacyjne. W jego ramach organizowane są warsztaty i szkolenia dotyczące zdrowego odżywiania. Biorą w nich udział zarówno dzieci, jak i koordynatorzy programu z poszczególnych placówek. W ciągu 4 lat istnienia Żółtego Talerza zorganizowano ponad 1000 warsztatów dla dzieci i ok. 70 szkoleń dla koordynatorów. Powstały także materiały edukacyjne mówiące o tym, jak jeść pysznie i zdrowo, które trafiły do uczniów i ich rodziców.
W ramach programu prowadzona jest również współpraca ze światem nauki – partnerem merytorycznym Kulczyk Foundation jest Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Eksperci tej uczelni stworzyli Listę Produktów Żółtego Talerza. Korzystać z niej mogą osoby przygotowujące jedzenie dla dzieci, tak aby zapewnić im pełnowartościowe i dostosowane do ich potrzeb posiłki.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing