Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Lidl opowiada Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR, Lidl Polska.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Lidl w 2020 roku
2020 rok okazał się dla naszej branży jak i dla wielu innych bardzo nietypowy. Pandemia covid-19 znacząco wpłynęła na sposób prowadzenia biznesu jak i zachowania konsumentów. Sprawiła, że musieliśmy na nowo przemyśleć jak odpowiadać w aktualnych czasach na potrzeby klientów.
To co stanowiło dla nas największe wyzwanie, jednocześnie okazało się też źródłem naszego największego sukcesu. Pomimo wymagających i nieustannie zmieniających się okoliczności, bez przeszkód udało się nam wypełniać naszą podstawową misję, czyli dostarczać żywność społeczeństwu. Sklepy Lidl Polska były nieprzerwanie otwarte dla swoich klientów, w regularny sposób dostarczając produkty. Z powodzeniem wprowadzaliśmy nowe środki bezpieczeństwa, czasami reagując wręcz z dnia na dzień. Finalnie zwiększyliśmy poziom ochrony w naszych sklepach i sprawiliśmy, że klienci czują się u nas bezpiecznie. Nie udałoby się tego osiągnąć, gdyby nie nasz zaangażowany zespół pracowników, których rola w funkcjonowaniu sklepów Lidl jest ogromna. Ten rok stanowił i w dalszym ciągu stanowi dla nas test społecznej odpowiedzialności organizacji i uważamy, że udało nam się go zdać z powodzeniem.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Pandemia sprawiła, że dostosowaliśmy również nasze działania marketingowe i promocyjne do aktualnych warunków. W początkowych miesiącach pandemii część powierzchni marketingowych przeznaczyliśmy na podziękowania dla pracowników, tzn. zamiast regularnej promocji produktów zdecydowaliśmy, że to jest odpowiedni czas i miejsce, aby powiedzieć wszystkim naszym pracownikom „dziękuję” za ich zaangażowanie. Kampanie „Jesteście bohaterami” oraz „Niezależnie od sytuacji praca w Lidlu” zdobyły później główne nagrody w ramach Employer Branding Excellence Awards 2020.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
W tym roku przeprowadziliśmy wiele akcji dla klientów. Wprowadziliśmy promocję „W Lidlu oszczędzanie ma swój dom”, starając się zwrócić uwagę na kwestię domowego budżetu. Codziennie małe oszczędności w trakcie zakupów w sklepach Lidl, to w skali roku dodatkowe sumy pieniędzy na domowe wydatki. W ramach promocji klienci otrzymywali ceramiczne skarbony, które symbolizują oszczędności, ponieważ robiąc zakupy w naszych placówkach klienci oszczędzają czas i pieniądze. Wprowadziliśmy także koncept „Lidlowe ceny”, który również podkreśla aspekt cenowości – to obietnica naszej marki, że w sklepach Lidl zawsze dostępne są produkty wysokiej jakości, w niskich, lidlowych cenach. Na koniec roku zdecydowaliśmy się również zaproponować klientom akcję promocyjną, w ramach której można zdobyć naszą najnowszą książkę, pt. „Dom”. Aktualnie dom to dla większości z nas absolutne centrum wszystkiego – pracy, nauki i odpoczynku, dlatego przygotowaliśmy książkę o domowym gotowaniu, domowych sprawach i domowym szczęściu. Akcja promocyjna cały czas trwa, do wyczerpania zapasów. Jesteśmy również szczególnie zadowoleni z kolejnej odsłony kampanii poświęconej naszym dostawcom – w ten sposób podkreślamy rolę polskich przedsiębiorstw w zaopatrywaniu społeczeństwa w żywność. Do udziału w kampanii zaprosiliśmy cztery firmy: Roślinna Magda, Zakłady Mięsne Skiba, producenta jaj Ovovita oraz Spółdzielnię Mleczarską Ryki. Warto także dodać, że w ofercie Lidl Polska znajduje się kilkaset produktów spożywczych z oznaczeniem „Produkt polski”. Oznaczenie to pozwala klientom na łatwe znalezienie artykułów wytworzonych w Polsce z użyciem polskich surowców.
Jako społecznie odpowiedzialna firma zaproponowaliśmy naszym klientów również inne akcje i rozwiązania z tego zakresu. Od kwietnia wprowadziliśmy w naszych sklepach kasy pierwszeństwa dedykowane: wolontariuszom wspierającym seniorów w dokonywaniu zakupów spożywczych, pracownikom sektora opieki medycznej (lekarzom, pielęgniarkom i pielęgniarzom, ratownikom medycznym) oraz przedstawicielom pozostałych służb (strażakom, policjantom, żołnierzom Wojsk Obrony Terytorialnej czy strażnikom miejskim) niosącym pomoc osobom starszym lub tym przebywającym na kwarantannie. Innym zaadoptowanym w tym roku działaniem jest wprowadzanie na stałe tzw. „cichych godzin”, dedykowanych osobom ze spektrum autyzmu. W wyznaczonych godzinach w naszych sklepach jest wyciszona muzyka oraz komunikaty w systemie nagłośnienia. Klienci deklarujący, że są osobami ze spektrum autyzmu, bez weryfikacji są obsługiwani poza kolejnością w tzw. kasach pierwszeństwa (jest to zazwyczaj kasa nr 1). W trakcie standardowego funkcjonowania sklepów „ciche godziny” odbywają się w każdy piątek w godzinach 8:00 – 10:00 oraz sobotę od 19:00 – 21:00.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
W tym roku korzystaliśmy z szerokiego zestawu kanałów komunikacji, w tym internet, radio, TV oraz z naszych własnych kanałów dotarcia do klientów, czyli m.in. social mediów Lidl Polska, które nieustannie rozwijamy, stron www (lidl.pl, lidl-sklep.pl, winnicalidla.pl, kuchnialidla.pl) gazetek produktowych, aplikacji Lidl Plus oraz komunikacji bezpośredniej w sklepach. Nasze kanały dotarcia do klientów poszerzyły się ostatnio o autorski podcast „Dobry Temat”, który miał swoją premierę w listopadzie. W ten sposób chcemy dotrzeć do słuchaczy z ciekawymi treściami, którymi pragniemy się podzielić i liczymy, że również dla nich okażą się wzbogacające. W naszych działaniach nie zabrakło także różnych nietypowych projektów – jak np. przygotowanie wspólnie z zespołem Mikromusic utworu inspirowanego winem pt. „Winna”. Piosenka weszła do regularnego repertuaru grupy, spotkała się z pozytywnym odbiorem fanów, ponieważ stanowi zupełnie naturalny projekt, a my jako sieć zaznaczamy swoją obecność bardzo subtelnie poprzez linkowanie do strony winnicalidla.pl. Podjęliśmy także pierwsze działania za pośrednictwem Tik Tok, m.in. przy współpracy z blogerami realizując #taniasobotachallenge, co warto podkreślić niewiele firm zrobiło do tej pory. Takich form promocji będziemy z pewnością poszukiwać w przyszłości, aby możliwie najtrafniej docierać do naszych klientów.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Wśród trendów marketingowych w dalszym ciągu uważamy, że digitalizacja stanowi kierunek na przyszłość. Zauważamy także, że branża marketingowa otwiera się na komunikację prospołeczną, podkreślającą społeczną odpowiedzialność firmy i produktów, czy też usług które oferuje. Bieżący rok z pewnością przyczynił się do wzrostu tego trendu jeszcze bardziej.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
W tym roku podjęliśmy wiele działań, aby rozwijać naszą aplikację zakupową Lidl Plus, z której aktualnie korzysta blisko 7 mln użytkowników. Ze względu na covid-19 przyspieszyliśmy prace nad płatnościami mobilnymi i tak w I połowie roku wprowadziliśmy nową funkcjonalność Lidl Pay, czyli nasze własne płatności mobilne. W ten sposób za pomocą jednego skanowania aplikacji jednocześnie naliczane są wszystkie rabaty i promocje Lidl Plus oraz dokonywana jest płatność: bezpiecznie, wygodnie i szybko. W przyszłym roku w dalszym ciągu planujemy pracę nad aplikacją. Warto także zaznaczyć, że z powodzeniem realizowaliśmy sprzedaż online artykułów niespożywczych za pośrednictwem naszego online sklepu lidl-sklep.pl, którego rola w warunkach pandemii znacznie wzrosła. To pozwoliło na bezpieczne zakupy w warunkach domowych, tylko poprzez odwiedzenia naszej witryny. W przyszłości planujemy również rozwój tego projektu. Co więcej mamy w planach rozwój platformy winnicalidla.pl, czyli serwisu poświęconemu rezerwowaniu produktów alkoholowych i odbieraniu ich w sklepach wraz z regularnymi zakupami spożywczymi. Będziemy rozwijać ofertę online oraz wprowadzać liczne ciekawe akcje i promocje. Możemy również zapowiedzieć, iż w 2021 r. wydamy nasz drugi raport zrównoważonego rozwoju Lidl Polska, który publikujemy raz na dwa lata. Prace nad kolejnym raportem już trwają. Ostatni dokument jest ogólnie dostępny na tej stronie.