W październiku 2020 roku przedstawiciele platformy Disney+ poinformowali, że przy niektórych kultowych bajkach, takich jak m.in. „Księga dżungli”, „Dumbo” czy też „Zakochany kundel”, pojawią się informacje ostrzegające przed rasistowskim i stereotypowym przekazem. Miało się tak stać tak z uwagi na zmiany społeczne zachodzące na całym świecie dotyczące nienawiści na tle rasowym.
Jak się okazuje, w tym roku kierownictwo platformy streamingowej postanowiło pójść o krok dalej – nałożona bowiem została blokada na takie kultowe bajki, jak „Piotruś Pan”, „Dumbo”, „Księga Dżungli”, czy też „Zakochany kundel”. Powód? Jak tłumaczą przedstawiciele firmy Disney, niektóre sceny, które pojawiają się we wspomnianych produkcjach, mogą zawierać rasistowskie podteksty, a także utrwalają szkodliwe stereotypy na temat mniejszości etnicznych.
Zobacz również
Bajki będą niedostępne dla użytkowników poniżej 7. roku życia. Pozostałe osoby mogą je w dalszym ciągu oglądać, lecz przy produkcji widnieje komunikat o treści – „Ten program zawiera negatywne przedstawienia i / lub złe traktowanie ludzi lub kultur. Te stereotypy były błędne w tamtych czasach i są błędne teraz”.
W ubiegłym roku Disney zainicjował projekt pod nazwą „Stories Matter”, w ramach którego edukuje na temat tego, jak przedstawianie ras, kultur, a także wszelkich mniejszości etnicznych w popkulturze może wpłynąć na ich społeczny odbiór.
PS
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Przedstawiciele HBO Max poinformowali o usunięciu z platformy kultowego już filmu „Przeminęło z wiatrem”. Tłumaczyli to faktem, że produkcja zawiera rasistowskie treści, a także uprzedzenia etniczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS2
Z uwagi na zagorzałą dyskusję na temat dyskryminacji rasowej, która wybuchła parę miesięcy temu w Stanach Zjednoczonych, firma Knorr postanowiła zmienić nazwę swojego kultowego produktu – zdaniem przedstawicieli marki określenie „sos cygański” jest za bardzo rasistowskie.
PS3
W połowie września 2020 roku Disney Polska na swoim facebookowym profilu polubił komentarz, w którym pochwalono film „Mulan” za to, że nie ma w nim „wepchanych na siłę murzynów i lgbt”. Agencja obsługująca markę w social mediach przeprosiła i zapowiedziała wpłatę 50 tys. zł na rzecz Kampanii Przeciw Homofobii.