TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Już nie będzie „sosu cygańskiego” – Knorr zmienia nazwę z uwagi na rasistowskie konotacje

Już nie będzie „sosu cygańskiego” – Knorr zmienia nazwę z uwagi na rasistowskie konotacje
Z uwagi na zagorzałą dyskusję na temat dyskryminacji rasowej, która wybuchła parę miesięcy temu w Stanach Zjednoczonych, firma Knorr postanowiła zmienić nazwę swojego kultowego produktu – zdaniem przedstawicieli marki określenie „sos cygański” jest za bardzo rasistowskie.
O autorze
1 min czytania 2020-08-18

Na początku czerwca br. w Stanach Zjednoczonych wybuchła zagorzała dyskusja na temat dyskryminacji rasowej – było to związane ze śmiercią czarnoskórego George’a Floyda, który został uduszony przez policjanta. Wówczas miliony amerykańskich obywateli wyszło na ulice i zaczęło protestować przeciwko nienawiści na tle rasowym, co pośrednio zmusiło znane koncerny do przeanalizowania, czy w ich portfolio nie znajduje się marka, która może wywoływać rasistowskie konotacje. 

W ten sposób takie marki, jak Uncle Ben’s czy Aunt Jemima zostały poddane rebrandingowi, z kolei platforma HBO Max tymczasowo usunęła ze swojej biblioteki kultowy już film „Przeminęło z wiatrem” z 1939 roku – produkcja powróciła już do serwisu, lecz z dodatkowym materiałem wyjaśniającym historyczny kontekst filmu. 

Zmianom poddane zostały także produkty koncernu L’Oreal – firma bowiem zapowiedziała, że wycofuje z opisów swoich artykułów takie słowa, jak m.in. „biały”, „jasny” czy „rozjaśnianie”. Tutaj także powodem jest rzekomy podtekst rasistowski.  

To jednak nie koniec zmian – teraz niemiecka firma Knorr postanowiła zmienić nazwę „sosu cygańskiego”, bo jak tłumaczą przedstawiciele marki – termin ten „może być interpretowany negatywnie”. Teraz zamiast tego w niemieckich sklepach znajdziemy „sos paprykowy po węgiersku”. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Decyzję marki Knorr pochwaliła Centralna Rada Niemieckich Sinti i Romów, która to wielokrotnie podkreślała, że tzw. sos cygański nie jest częścią romskiej kuchni i już kilka lat temu zapobiegała o to, by niemiecka firma zmieniła nazwę produktu. 

PS

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W związku z licznymi protestami w Stanach Zjednoczonych, które wybuchły tuż po tym, gdy czarnoskóry George Floyd zmarł w trakcie policyjnej interwencji, marka Lego postanowiła wstrzymać reklamy zestawów zabawek z postaciami funkcjonariuszy policji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS2

Na fali głośnych protestów przeciwko przeciwko rasizmowi i zdobywającego coraz większą popularność ruchu Black Lives Matter, marka Band-Aid postanowiła wprowadzić do sprzedaży plastry, które będą pasowały do różnych kolorów skóry.