Według danych AdReporta, na reklamę online – display, video, mobile oraz mailingi – wydano w IV kwartale ubiegłego roku 377,6 mln PLN. Stanowi to kwotę o 18 proc. mniejszą niż roku temu (459,6 mln) i o 19 proc. mniejszą niż w 2018 roku, w którym wg estymacji reklamodawcy wydali ponad 465 mln PLN.
To kolejny, trzeci kwartał z rzędu, w którym estymowana kwota wydatków jest mniejsza, pomimo większej liczby samych kampanii (jako kampanię AdReport przyjmuje działanie klienta, w których użyte jest to samo hasło reklamowe lub kliknięce w kreację przenosi do tego samego landing page). Według specjalistów z AdReporta może to być spowodowane zmianą sposobu planowania kampanii.
Zobacz również
– Naszym zdaniem paradoks „więcej kampanii, mniejsze wydatki” wynika częściowo z „rozdrabniania” działań przez reklamodawców. W sytuacji niepewności, spowodowanej pandemią, reklamodawcy bardziej koncentrują się na krótkotrwałych, punktowych działaniach, niż na długich szeroko zakrojonych kampaniach. Pozwala to lepiej kontrolować budżety reklamowe – uważa Marcin Popiel, business development manager, AdReport.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Łącznie, w całym 2020 r. wydatki na reklamę online spadły o 21 proc. w stosunku do 2019 r. i o 5 proc. do 2018. Analiza wartości kampanii na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy ubiegłego roku pokazuje, że za roczny spadek wydatków w największym stopniu „odpowiada” właśnie IV kwartał. Chociaż w porównaniu do III kwartału sumy przeznaczane na kampanie tradycyjnie urosły, to jednak w październiku, listopadzie i grudniu utrzymywały się na wyraźnie niższym poziomie niż w ubiegłych latach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co ciekawe, dzięki dobremu pierwszemu kwartałowi i mocnemu odbiciu latem, wydatki po 3 kwartałach były nawet minimalnie (o 2,5 proc.) wyższe niż w 2018 roku.
– W pewnym stopniu pokrywa się to z danymi dotyczącymi całej gospodarki. Według ostatnich danych GUS-u po III kwartale polska gospodarka zanotowała 1,1 proc. wzrostu w stosunku do ubiegłego roku. Niestety ze względu na II falę COVID-19 i związane z nią liczne restrykcje, w ostatnim kwartale gospodarka zwolniła, co przyczyniło się do ograniczania wydatków na kampanie reklamowe w Internecie – mówi Marcin Popiel.
Z danych AdReporta wynika również, że w IV kwartale największe spadki zanotowano w kategoriach najbardziej dotkniętych obostrzeniami, takich jak „podróże i turystyka” (-28 proc.) i „handel” (-21 proc.).
AdReport to system monitoringu reklamy display w polskim internecie. Badanie obejmuje wszystkie formy reklamy display, mobile, video, mailingi oraz działania content marketingowe prowadzone na ponad 5 000 największych i najważniejszych polskich witrynach oraz portalach internetowych. System rejestruje codziennie nawet kilkaset nowych kampanii reklamowych. AdReport to również baza ponad 650 000 plików, kreacji reklamowych oraz dokumentujących emisję zrzutów ekranu. AdReport jest częścią spółki Ströer Media.