Jeszcze kilka/kilkanaście lat temu firmy lokalne mogły reklamować się jedynie w tradycyjnych mediach takich jak lokalna prasa, telewizja czy radio. Mogły też wykupić reklamę wielkoformatową przy uczęszczanej trasie i liczyć na to, że dotrą do świadomości użytkowników dróg ze swoim przekazem. Jednym z popularniejszych sposobów na pozyskanie nowych klientów i poinformowanie o swoim istnieniu były też ulotki rozdawane na każdym skrzyżowaniu w większych miastach.
Wraz z rozwojem Internetu możliwości dotarcia do nowej grupy odbiorców znacznie się zwiększyły. Stworzyło to niemal nieograniczone możliwości promocji własnego sklepu, salonu, gabinetu czy pracowni wśród osób, które do tej pory nie wiedziały o istnieniu Twojej firmy.
Zobacz również
W strategii marketingowej Twojej lokalnej firmy możesz uwzględnić takie źródła pozyskania klientów jak:
- pozycjonowanie lokalne,
- reklamy płatne w sieci wyszukiwań,
- prowadzenie fanpage na portalu społecznościowym,
- marketing szeptany na forach i grupach,
- promocja materiałów video,
- czy content marketing.
W tym artykule skupię się głównie na kanale, który nie przynosi od razu dużych zysków, jednak z perspektywy czasu jest stabilnym i tanim sposobem na dotarcie do nowych, potencjalnych klientów.
Na czym polega pozycjonowanie lokalne w wynikach wyszukiwania?
Pozycjonowanie lokalne to nic innego jak działania mające na celu umieszczenie strony internetowej wysoko w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe powiązane z regionem, miastem lub dzielnicą. Czynności znacząco nie różnią się od pozycjonowania globalnego czy krajowego, jednak w przypadku pozycjonowania lokalnego naszym celem są klienci zainteresowani usługą lub produktami w określonej lokalizacji.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Krajowe vs lokalne wyniki wyszukiwania
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak już wspomniałem, lokalne SEO ma dużo wspólnego z pozycjonowaniem krajowym. Główną różnicą jest grupa docelowa, ale nie tylko. W przypadku fraz ogólnych takich jak: dentysta, fryzjer, warsztat samochodowy, lokalny przedsiębiorca będzie miał spore problemy na uplasowanie się wysoko w ogólnych wynikach wyszukiwania. Dla takich właśnie firm najkorzystniejszym działaniem będzie atakowanie słów kluczowych z jasno wskazaną intencją i lokalizacją:
- szukający opieki stomatologicznej w wyszukiwarkę wpiszą – dentysta Kraków,
- panie chcące odświeżyć swój wygląd w jednym z zakładów fryzjerskich dzielnicy Warszawy będą szukać po frazie – fryzjer Wawer,
- z kolei kierowca, któremu zepsuje się samochód w trasie będzie szukał pomocy pod frazą -– pomoc drogowa w pobliżu.
Lokalne SEO dla lokalnych przedsiębiorstw, firm i lokali gastronomicznych
Pozycjonowanie lokalne sprawdzi się głównie w przypadku małych i średnich firm świadczących usługi lub sprzedających towary na danym terenie. SEO lokalne będzie stanowić realne wsparcie dla przedsiębiorstw takich jak:
- fryzjerzy,
- lekarze,
- rehabilitanci,
- dietetycy,
- kosmetyczki,
- warsztaty samochodowe,
- serwisy komputerowe,
- restauracje,
- pizzerie,
- bary,
- domy weselne,
- pensjonaty,
- i wielu innych.
Kluczem w tym przypadku jest zasięg działania ograniczony do dzielnicy, miasta lub regionu.
Zalety i wady pozycjonowania lokalnego
Główną zaletą pozycjonowania lokalnego jest zdecydowanie mniejsza konkurencja. Użytkownik, wpisując zapytanie do wyszukiwarki, celowo ogranicza obszar i szuka firm działających na danym obszarze. Takie zapytania też lepiej konwertują niż frazy ogólne, gdyż intencją w przeważającej mierze jest kontakt z przedsiębiorcą z danego miasta, a nie zasięgnięcie informacji czym zajmują się mechanicy w Radomiu.
Dzięki temu rodzajowi pozycjonowania, lokalne firmy szybciej zaczynają pozyskiwać klientów. Pierwsze efekty widoczne są już zazwyczaj po 2-3 miesiącach działań. Dodatkowo na frazy z miastem często wyświetla się tzw. pakiet map, co daje dodatkową możliwość promocji w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Koszty związane z pozycjonowaniem lokalnym są też zdecydowanie niższe niż w przypadku promocji ogólnokrajowej i nawet niewielkie firmy są w stanie wygospodarować budżet na ten rodzaj marketingu internetowego.
Lokalne pozycjonowanie ma nie tylko pozytywne strony. Do jego wad możemy zaliczyć często niewielki ruch, który frazy lokalne są w stanie wygenerować, oraz budowanie świadomości marki jedynie na danym obszarze.
Elementy pozycjonowania lokalnego
Pojawienie się w wynikach wyszukiwania na premiowanych pozycjach to w dużej mierze efekt poprawnego wdrożenia poniższych wskazówek. Nie dają one 100% pewności pojawienia się w ścisłej czołówce na lokalne zapytania, ale stanowią mocną podstawę w wyścigu do wymarzonego TOP3.
1. Wizytówka Google Moja Firma
Pierwszym elementem układanki w pozycjonowaniu lokalnym jest założenie i optymalizacja wizytówki Google Moja Firma. Podkreślić tutaj należy, że jest ona całkowicie darmowa i Google nie pobiera żadnej opłaty za wyświetlanie się pinezki w mapach Google.
Wizytówka Google Moja Firma jest to coś w rodzaju profilu Twojej firmy, na którym zamieścić można informacje o jej fizycznej lokalizacji, godzinach otwarcia, sposobie kontaktu oraz oferowanych produktach i usługach. Można także dodawać zdjęcia, które ułatwią odnalezienie firmy potencjalnym klientom lub zaprezentują wystrój wnętrza restauracji czy sali weselnej.
Wizytówka stanowi też sposób na komunikację z klientem. Gromadzi opinie użytkowników o firmie oraz umożliwia zadawanie im pytań, na które odpowiedzieć może właściciel lub inny użytkownik.
Każdy lokalny przedsiębiorca powinien zwrócić szczególną uwagę na wizytówkę jeszcze z jednego powodu. Pokazuje się ona nie tylko w wynikach wyszukiwania powiązanych z daną lokalizacją, ale także w Google Maps.
Jeżeli chcesz wiedzieć, jak założyć wizytówkę Google to polecam ten wpis Sebastiana Żarnowskiego na blogu Agencji KS.
Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym elementom wizytówki, o które warto zadbać.
Nazwa firmy
Nazwa firmy powinna mieć odzwierciedlenie w rzeczywistym świecie i powinna być zgodna z tą umieszczaną na papeterii, na stronie internetowej, w oficjalnych dokumentach czy szyldzie.
W pozycjonowaniu lokalnym nazwa w wizytówce jest tym samym czym tytuł (title) na stronie internetowej. Stanowi ona czynnik rankingowy, co oznacza, że brana jest przez algorytm do ustalania pozycji profilu firmy w indeksie. Jeżeli jednak kusi Cię, aby dodać wiele słów kluczowych do nazwy, muszę ostudzić Twój zapał. Umieszczanie zbędnych informacji może skutkować zawieszeniem wizytówki.
PRO TIP: Jeżeli Twoja konkurencja używa fraz kluczowych w nazwie wizytówki, Ty również możesz tego spróbować. Miej jednak świadomość, że może się to skończyć jej tymczasowym zawieszeniem.
Kategoria
Kategorie pozwalają dowiedzieć się, czym zajmuje się dana firma. Wybór powinien być jak najbardziej szczegółowy i dotyczyć działalności Twojej firmy. Poza kategorią główną możemy wybrać także szereg podkategorii.
PRO TIP: Jeżeli nie znalazłeś kategorii, która dokładnie odzwierciedla profil firmy, wyszukaj fazy także w języku angielskim. Anglojęzyczna baza kategorii jest znacznie większa niż polska.
Adres firmy
Bardzo istotny z uwagi na spójność danych pojawiających się w internecie. Powinien on być taki sam jak ten podany na stronie internetowej w stopce lub na stronie kontakt. Adres umożliwia odnalezienie Twojej firmy potencjalnemu klientowi np. poprzez wyznaczenie trasy do siedziby w mapach Google.
Jeżeli Twoja praca polega na świadczeniu usług u klientów, możesz nie podawać adresu, a jedynie określić obszar Twojej działalności.
Numer telefonu
Podaj numer telefonu, pod który będzie mógł zadzwonić potencjalny klient i umówić się na usługę lub dopytać o produkt. Możesz podać do trzech numerów telefonów, z czego numer główny pojawi się pod przyciskiem ZADZWOŃ.
Strona internetowa
W tym polu umieszczamy adres internetowy strony firmowej. Zabronione jest umieszczanie adresów, które przekierowują na inne adresy URL.
PRO TIP: Jeżeli chcesz mierzyć, jak często użytkownicy wyszukiwarki przechodzą na Twoją stronę umieść w linku kod UTM. Dzięki temu – zarówno w Google Search Console i Google Analytics – będziesz w stanie odfiltrować ruch pochodzący z wizytówki.
Godziny otwarcia
W tym miejscu umieszczamy informację, w jakich porach świadczymy usługi lub sprzedajemy towary klientom. Istotne jest, aby podać godziny, w których jesteśmy w stanie fizycznie obsłużyć klienta. Jeżeli w pizzerii pracownicy schodzą się do pracy o godzinie 10:00 i przygotowują lokal na przyjęcie gości, ale klienci obsługiwani są dopiero od 12:00, to tę drugą godzinę powinniśmy umieścić na wizytówce.
Wizytówka umożliwia podanie także niestandardowych godzin pracy, np. w święta czy podczas specjalnych wydarzeń.
Produkty i usługi
Jeżeli chcesz się szerzej zaprezentować potencjalnemu klientowi, nie powinieneś pomijać tej sekcji. Produkty lub usługi możemy prezentować na dwa sposoby: albo w postaci karuzeli produktów (wyświetlającej się zarówno na urządzeniach mobilnych jak i telefonach), albo w zakładce usługi.
Opis firmy
Nie zapomnij też dodać kilku słów o firmie, jej celach i usługach, które świadczy. Opis nie jest czynnikiem rankingowym i nie staraj się wciskać tam na siłę słów kluczowych. Powinien on być naturalny i jak najlepiej prezentować przedsiębiorstwo. Masz tylko 750 znaków na krótką prezentację firmy.
Zdjęcia
Zdjęcia przyciągają uwagę. Nie bez powodu mówi się, że jedno zdjęcie potrafi wyrazić więcej niż tysiąc słów. Dbaj, by były one ciekawe i prezentowały Twój lokalny biznes z jak najlepszej strony.
Opinie
Na sam koniec, warto wspomnieć o opiniach i potencjale, jaki ze sobą niosą. Pozytywne opinie świadczą o wysokiej jakości usług i powinieneś pozyskiwać ich jak najwięcej. Nie jest to jednak zadanie łatwe.
Z pewnością przydarzy ci się sytuacja i otrzymasz negatywny komentarz.
Co wtedy?
Nie panikuj i merytorycznie i rzeczowo na niego odpowiedz. Nie wdawaj się w spory. Problematyczne kwestie lepiej rozwiązywać poza siecią.
Reakcje na opinie użytkowników (pozytywne jak i negatywne) dają jasny sygnał, że firma jest aktywna i dba o relacje z klientem.
2. Strona internetowa
Posiadanie własnej strony internetowej nie jest warunkiem koniecznym, aby skutecznie działać na lokalnym rynku w Internecie. Sama wizytówka dla niszowych branż czy w obszarze o niskiej konkurencyjności może radzić sobie całkiem nieźle. Zawsze możemy się też posiłkować usługami – Google My Business Website i Google Sites- za pomocą których stworzysz prostą stronę internetową
Jeżeli jednak chcesz wykorzystać w pełni możliwości, jakie niesie ze sobą posiadanie strony WWW, konieczne będzie odpowiednia jej optymalizacja – zarówno dla ludzi jak i przeczesujących Internet robotów.
Crawlowanie i indeksowanie
Na początek krótkie wyjaśnienie dla niewtajemniczonych – crawlowanie to odkrywanie i skanowanie stron przez roboty indeksujące, z których najpopularniejszym jest Googlebot. Z kolei indeksowanie to katalogowania i ustalanie pozycji na podstawie szeregu czynników rankingowych.
Aby strona była widoczna w internecie, robot musi stronę przeskanować i ustalić jej pozycję względem konkurencyjnych stron. Dlatego też niezbędne jest sprawdzenie, czy strona nie jest zablokowana dla robotów.
Jak to sprawdzić?
- w pliku znajdującym się pod adresem https://example.com/robots.txt nie ma dyrektywy Disallow: /
- w kodzie źródłowym strony nie występuje meta tag <meta name=”googlebot” content=”noindex” /> lub <meta name=”googlebot” content=”none” />
- w odpowiedzi HTTP nie ma nagłówka: X-Robots-Tag: noindex lub X-Robots-Tag: none
Wersja mobilna
W dzisiejszych czasach większość użytkowników do przeglądania internetu korzysta ze smartfonów. Nie inaczej jest zapewne z Twoimi klientami. Zadbaj o to, aby byli w stanie sprawnie poruszać się po wersji mobilnej, bez konieczności przybliżania widoku. Sprawdź, czy przyciski nie są zbyt blisko rozmieszczone i czy czcionka jest odpowiednio duża. W diagnozie potencjalnych problemów pomóc Ci może Google Search Consol, raport Obsługa na urządzeniach mobilnych oraz narzędzie Test optymalizacji mobilnej.
Szybkość strony internetowej
Nikt nie lubi wolno ładujących się witryn. Dlatego też optymalizacja strony powinna uwzględniać jej przyspieszenie. Bez pomocy dewelopera z pewnością się nie obejdzie, jednak jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o tym zagadnieniu, koniecznie przeczytaj ten artykuł na blogu Agencji KS.
Od maja 2021 roku, Google do swych algorytmów wprowadza także Wskaźniki Internetowe – metryki mierzące doświadczenia użytkownika w obcowaniu ze stroną. Także i one powinny być brane pod uwagę przy poprawkach technicznych szablonu strony WWW.
Słowa kluczowe w pozycjonowaniu lokalnym
Słowa kluczowe są niezwykle istotne w pozycjonowaniu. Nie inaczej jest także w przypadku, gdy naszym celem są lokalne wyniki wyszukiwania. Rzetelnie przeprowadzone analizy pozwolą wyłonić frazy, dzięki którym będziemy w stanie pozyskać nowych klientów z wyszukiwarki Google.
Same słowa kluczowe to oczywiście nie wszystko. Należy również przypisać je do odpowiednich stron usługowych lub produktowych, przygotować angażujące treści oraz zoptymalizować meta tagi.
Optymalizacja meta tagów
Mając lokalne słowa kluczowe z istotną miesięczną liczbą wyszukiwań możemy przejść do konfiguracji meta tagów – głównie znacznika <title> i <meta name=”description”>. Title to inaczej tytuł strony i jako pierwszy przyciąga wzrok użytkownika w wynikach wyszukiwania. Powinien on zawierać frazę, na którą chcemy, żeby strona się wyświetlała – najlepiej z lokalizacją świadczonych usług. Tytuł ograniczany jest przez Google do ok. 580 px (choć ta wartość nie jest stała i zależy od urządzenia). Bezpiecznie jest trzymać się 55-60 znaków.
Description to z kolei opis, który powinien być rozwinięciem informacji zawartych w Title. Może zawierać słowo kluczowe (dzięki temu zostanie ono pogrubione) oraz wezwanie do działania (CTA) np.
- Skorzystaj z okazji!
- Sprawdź ofertę!
- Zadzwoń i umów się na wizytę!
Opis także jest limitowany i dobrze jest zmieścić się w 150-155 znakach (990 px).
Przy tworzeniu meta tagów pomocne mogą być dostępne w sieci generatory, jak choćby ten: serpsim.com.
Optymalizacja treści
Pozycjonowanie lokalne strony to również treści, które przyciągną i zaangażują użytkownika na tyle, że będzie chciał skorzystać z Twoich usług lub kupić od Ciebie produkt. Przygotowując teksty na stronę, pamiętaj, żeby pisać dla użytkownika. Napisz o korzyściach, jakie wyniesie klient po spotkaniu z Tobą, jaki problem rozwiąże Twoja usługa czy też, dlaczego ten, a nie inny produkt będzie dla klienta najlepszy.
Oczywiście nie możemy też zapominać o robotach. Teksty powinny być nasycone odpowiednimi słowami, tak by algorytmy były w stanie poprawnie zaklasyfikować stronę. Pomocne w tym mogą być narzędzia takie jak choćby Content Editor.
Nie zapomnij też jeszcze o jednym. Dane kontaktowe umieść w łatwo dostępnym miejscu – stopce czy na podstronie kontakt. Inaczej klient może mieć problem ze skontaktowaniem się z Tobą. Dużym ułatwieniem będzie też wyraźne CTA z klikalnym numerem telefonu lub adresem e-mail.
Dane strukturalne
Dane uporządkowane czy też strukturalne to specjalne znaczniki, które służą do opisania strony w formie przystępniejszej dla algorytmów wyszukiwarek. Przy przystosowaniu strony do lokalnych wyników wyszukiwania warto umieścić na stronie znacznik Firma lokalna (ang. Local Business). Pomocny w tym będzie ten krótki poradnik od Google. Możesz także skorzystać z generatorów, które pomogą Ci poprawnie stworzyć dane strukturalne na stronę.
3. Spójność danych a pozycjonowanie lokalne
Wiele portali lokalnych czy też branżowych zawiera katalogi firm, które pomagają znaleźć lokalnych przedsiębiorców lub zweryfikować poprawność danych. Takie katalogi zawierają podstawowe informacje o firmie: nazwę, adres, numer telefonu, adres email – czasem także NIP lub numer KRS. To właśnie od podstawowych danych kontaktowych wzięła się potoczna nazwa wizytówek – NAPy (z ang. Name, Address, Phone Number).
Spójne dane na portalach zewnętrznych oraz w naszej witrynie pozwalają zwiększyć zaufanie do biznesu nie tylko w oczach użytkowników, ale także algorytmów wyszukiwarek. Dbanie o poprawność informacji może pomóc w staraniach o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania Google.
4. Linkowanie zewnętrzne
Nie ma pozycjonowania bez linkowania. Mimo że już od dłuższego czasu obserwowany jest trend spadkowy znaczenia tego czynnika rankingowego, odnośniki do strony internetowej nadal pełnią ważną rolę w pozycjonowaniu. Nie inaczej jest też w przypadku stron firm działających lokalnie.
Strategia link buidlingowa dla lokalnych stron internetowych powinna opierać się na portalach lokalnych oraz branżowych. Warto też aktywnie działać na forach regionalnych i udzielać merytorycznych odpowiedzi na pytania użytkowników. W ten sposób budujemy swoją pozycję eksperta oraz zwiększamy szansę na zachowanie linku na forum – o ile taki zdecydujemy się pozostawić.
5. Social Media – wsparcie dla pozycjonowania lokalnego
Choć posiadanie profilu społecznościowego w popularnych mediach społecznościowych nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie lokalne, warto takowe posiadać. Duża liczba polubień na Facebooku nie spowoduje wskoczenia strony do TOP3 wyników wyszukiwania, ale pomoże jej budować autorytet. Google zbiera sygnały świadczące o popularności i rzetelności firmy i może premiować je w postaci zwiększonej widoczności.
Dzielenie się wartościowymi treściami może także spowodować pojawienie się nowych linków do strony, co jak wiemy, bezpośrednio wpływa na pozycjonowanie strony.
6. Blog firmowy
Optymalizacja strony, uzupełnienie i aktywne prowadzenie wizytówki w mapach Google, prowadzenie profili w mediach społecznościowych i aktywne działania link buildingowe to droga do osiągnięcia wysokich pozycji na lokalne zapytania. Jest jeszcze jedna rzecz, którą można zrobić, aby zwiększyć swój autorytet w oczach klientów i wyszukiwarek.
Blog firmowy to skuteczny sposób, dzięki któremu pokażesz się potencjalnemu klientowi jako ekspert w swojej dziedzinie. Niesie on za sobą również duży potencjał w pozyskaniu ruchu organicznego na słowa z tzw. długiego ogona, czyli fraz z niską liczbą wyszukiwań, ale także z większą szansą na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. O tym jak prowadzić blog firmowy pisze Karolina Czajkowska.
Monitorowanie efektów
Aby działania mające na celu wypozycjonowanie strony na lokalne zapytania miały sens ich efekty muszą być mierzone. Służą do tego narzędzia analityczne takie jak: Google Search Console, Google Analytics czy monitoring pozycji (np. Seostation). Jeżeli stronę zacznie odwiedzać większa liczba użytkowników można wdrożyć kolejne usługi – np. mapy ciepła, nagrywanie sesji użytkownika, testy A/B – które to pomogą wykonać optymalizację strony pod kątem UX.
Czy warto pozycjonować się lokalnie?
Klienci poszukujący usług lub produktów na rynku lokalnym nierzadko kierują swoje kroki do Internetu. Pierwszym ich wyborem przeważnie jest wyszukiwarka Google i to właśnie tutaj małe i średnie firmy powinny szukać swojej szansy. Lokalne wyniki wyszukiwania to mniejsza konkurencyjność, a co za tym idzie niższy próg wejścia w ten kanał marketingowy. Większość działań, opisanych powyżej jako pozycjonowanie lokalne, możesz wykonać samodzielnie, jednak jeżeli nie masz czasu zajmować się marketingiem internetowym osobiście postaw na doświadczonych freelancerów lub profesjonalną agencję, która zajmie się wszystkim za Ciebie.