W Polsce co roku w ramach konkursów na stypendia twórcze MKiDN (obecnie MKDNiS), w wyniku braku rekomendacji komisji opiniującej, kilkaset projektów artystycznych pozostaje odrzuconych. Ze względu na porównywalnie niewielką ilość funduszy przeznaczonych na rozwój sztuk wizualnych, projekty te najczęściej pozostają bez szans na ich późniejszą realizację. Wiele propozycji artystek i artystów nie dochodzi do skutku także przy okazji współpracy z instytucjami sztuki, organizacjami miejskimi, pozarządowymi i rządowymi, do których są zapraszani. Niechlubną tradycją stało się również niepłacenie artystkom i artystom za ich pracę projektową, jak i niewspominanie o niezrealizowanych projektach, z których dany mecenat się wycofuje. Włożony wysiłek twórczy, energia, czas i talent, pomimo iż urzeczywistniają się w postaci szkicu, idei, instrukcji, przestają istnieć.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie cracowartweek.pl.
Zobacz również
W ramach Open Call organizatorzy chcą zebrać i upublicznić projekty artystek i artystów, a dochód ze sprzedaży publikacji przeznaczyć na częściową rekompensatę niewypłaconych honorariów. Do projektu zaproszeni są działający na terenie Polski twórczynie i twórcy. Celem jest przyjrzenie się pomysłom, które powstały w latach 2010-2020, jak i powodom ich odrzucenia. Szczególnie pożądane są prace społecznie zaangażowane, badawcze, z natury niekomercyjne – zwłaszcza projekty, które były odrzucone ze względów prawnych, politycznych, które można klasyfikować jako niewygodne, trudne w odbiorze, podważające normy społeczne lub przyzwyczajenia, naruszające tradycyjne wartości, nazbyt postępowe, niezgodne z oczekiwaniami zleceniodawcy.
Celem publikacji jest przyjrzenie się temu, co straciliśmy oraz przynajmniej częściowa rekompensata pracy artystów. Niezrealizowane projekty są równie istotne, a powody, dla których nie powstały są źródłem wiedzy o sytuacji politycznej, kondycji społecznej, miejsca w którym znalazła się polska sztuka.
Termin zgłoszeń upływa 3 maja br. Pierwsza prezentacja książki odbędzie w Cricotece w ramach Cracow Art Week KRAKERS 13-20 czerwca 2021 r.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing